در کتاب امامزاده های نخجوان ، زیارتگاه پیر دویلون آورده شده است

در کتاب امامزاده های نخجوان ، زیارتگاه پیر دویلون  آورده شده است لذا در راستای معرفی این زیارتگاه این مطلب ترجمه  و تقدیم می گردد. در اراضی جمهوری خود مختار نخجوان برخی زیارتگاه ها هستند که امامزاده نامیده نمی شوند، ولی آنها به فرزندان امامان نسبت داده می شود. "پیر دویلون" نیز یکی از این زیارتگاه هایی است که مورد احترام ویژه اهالی منطقه قرار گرفته است. این زیارتگاه تقریبا در 20 کیلومتری  غرب شهر اردوباد در جنوب روستایی  بنام "دویلون" واقع شده است.

معرفی زیارتگاه  پیر دویلون در جمهوری خودمختار نخجوان

( پیر دویلون قبل از نوسازی )

بنای پیر به شکل مربع بوده، اطراف آن قبرستان می باشد و در داخل بنا یک قبر وجود دارد. بنا به روایت در منابع ذکر شده سید صفان (صفی) فرزند امام موسی کاظم (ع) هفتمین امام شیعیان در این مکان دفن شده است. بعد از مسموم شدن پدرش امام موسی کاظم (ع) سید صفان به این اراضی آمده و در اینجا زندگانی خود را ادامه داده است. بعد از وفاتش در روستای دویلون دفن شده و مزارش به زیارتگاه مردم تبدیل گردیده است.


در اکثر کشورهای مسلمان دفن شدن در اطراف زیارتگاه ها مرسوم بوده و توسط مردم مورد احترام قرار داشته است. از این جهت هم در اطراف زیارتگاه سید صفان نیز طی سال های بعد اهالی متوفیان خود را در این مکان دفن کردند و یک قبرستان بزرگ ایجاد شده است.

معرفی زیارتگاه  پیر دویلون در جمهوری خودمختار نخجوان

(پیر دویلون بعد از نوسازی )

به مرور زمان برخی از سنگ های قبرها، مجسمه های گوسفند و قوج در قبرستان از بین رفته و برخی دیگر نسبتا سالم مانده اند.

معرفی زیارتگاه  پیر دویلون در جمهوری خودمختار نخجوان

( نمای داخل پیر دویلون )


زیارتگاه در سال 2005 نوسازی شده، مردم روستا و همچنین مردم جمهوری خود مختار نخجوان بنا به اعتقاداتی که دارند به زیارت این پیر می روند. 

معرفی زیارتگاه  پیر دویلون در جمهوری خودمختار نخجوان

کد خبر 15614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =