27 می 2023، مرکز فناوری‌های مدیریت دولتی IPEI RANEPA یک سمینار آنلاین علمی و عملی با موضوع «دولت چگونه از ما در برابر خطرات محافظت می‌کند؟» برگزار کرد که در آن نتایج یک مطالعه جامعه‌شناختی و ارزیابی شهروندان از کیفیت فعالیت‌های کنترلی و نظارتی ارائه شد.

27 می 2023، مرکز فناوری‌های مدیریت دولتی IPEI RANEPA یک سمینار آنلاین علمی و عملی با موضوع «دولت چگونه از ما در برابر خطرات محافظت می‌کند؟» برگزار کرد که در آن نتایج یک مطالعه جامعه‌شناختی و ارزیابی شهروندان از کیفیت فعالیت‌های کنترلی و نظارتی ارائه شد.

چگونه دولت از ما در برابر خطرات محافظت می‌کند؟

پروفسور ولادیمیر یوزاکوف، مدیر موسسه RANEPA در سخنرانی مقدماتی خود به این واقعیت اشاره کرد که قانون جدید در مورد کنترل دولتی (نظارت) و کنترل شهری، حفاظت از ارزش‌های قانونی محافظت شده را تعیین می‌کند. (زندگی و سلامت شهروندان، حقوق و منافع مشروع شهروندان و سازمان ها، محیط زیست، بناهای تاریخی و فرهنگی و غیره) به عنوان یک هدف و یک نتیجه مهم اجتماعی از فعالیت‌های کنترل و نظارت است. در عین حال، داده‌های آماری که سطح چنین حفاظتی را مشخص می‌کند، در مناطق نشان می‌دهد؛ سطح حفاظت از ارزش‌ها کافی نیست. به عنوان مثال، میزان مرگ و میر ناشی از حوادث کار در روسیه چندین برابر بیشتر از کشورهای توسعه یافته جهان شده است. علاوه بر این، باید در نظر داشت که سطح فعلی تهدیدات برای ارزش‌های حفاظت شده قانونی تا چه اندازه برای ذینفعان حمایت از آنها - شهروندان مهم است. یک منبع مهم اطلاعات در این باره، نظرسنجی‌های جامعه شناختی از شهروندان است که توسط RANEPA سالانه از سال 2018 انجام می‌شود.

این سمینار نتایج آخرین نظرسنجی انجام شده در فوریه تا مارس 2021 در 35 منطقه روسیه را ارائه کرد. حجم نمونه پژوهش 2000 پاسخگوی 18 ساله و بالاتر است که خطای آماری نتایج از 2.2% تجاوز نمی‌کند.

گزارش ولادیمیر یوزاکوف و مدیر مرکز نظارت اجتماعی-سیاسی ION RANEPA آندری پوکیدا، نتایج اصلی نظرسنجی و همچنین داده‌هایی را در مورد پویایی نتایج در سال‌های 2018-2021 ارائه کرد. گزارش این نظرسنجی نشان می‌دهد به‌طور میانگین برای همه خطرات در نظر گرفته شده، 35.9 درصد از شهروندان سطح حفاظت خود را بسیار زیاد یا بهتر بگوییم بالا ارزیابی می‌کنند، در حالی که 50.2 درصد از پاسخ‌دهندگان سطح حفاظت را در حد کافی ارزیابی کرده‌اند. در مقایسه با نظرسنجی‌های قبلی، ارزیابی سطح امنیت اندکی افزایش یافته است (5.9 p.p. از سال 2018).

در عین حال، برای هیچ یک از 10 گروه خطر اعلام شده، پاسخ دهندگان سطح حفاظت از ارزش‌ها را قانونی و کافی نمی‌دانند. بالاترین رتبه‌بندی‌ها برای آسیب‌هایی در ارتباط با مصرف محصولات و خدمات غیرخوراکی (42.8٪ از پاسخ دهندگان به سطح بسیار بالا یا نسبتاً بالایی محافظت در برابر این خطرات اشاره می‌کنند) و شرایط کاری خطرناک (41.1٪) ذکر شده است. شهروندان سطح حفاظت در برابر خطرات مرتبط با حریم خصوصی و استفاده غیرمجاز از داده های شخصی را بدتر از همه دیگر موارد ارزیابی کرده‌اند. تنها 27.9 درصد از پاسخ‌دهندگان، سطح حفاظت در برابر چنین خطراتی را کافی دانستند. در مقایسه با نتایج نظرسنجی 2019 و 2020. شاخص در حال کاهش است.

نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد طی دو سال گذشته 57.3 درصد از شهروندان با نیاز به محافظت از خود در برابر خطرات مورد مطالعه مواجه بوده‌اند. در عین حال، تنها 41 درصد از آنها برای حمایت از نهادهای کنترل دولتی و 23 درصد از سایر روش‌های حفاظتی استفاده کردند، به عنوان مثال مستقیماً به تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات، سازمان‌های بیمه و غیره مراجعه کرده‌اند. در عین حال، درخواست از مقامات کنترل و نظارت از نظر دریافت جبران خسارت و از بین بردن تخلفات و استفاده از سایر روش‌های حفاظتی - از نظر جلوگیری از تهدیدات آسیب، مؤثرتر بود.

به طور کلی، از همه کسانی که به مقامات کنترل و نظارت مراجعه کردند، تنها 46.3٪ از پاسخ دهندگان به طور کامل به نتایج مطلوب دست یافتند: آنها موفق شدند یا از آسیب جلوگیری کنند یا به حذف تخلفات و جبران خسارت دست یابند. 28.5 درصد از مراجعه به نهادهای کنترل دولتی بدون نتیجه پایان یافت. در موارد دیگر، نتایج فقط تا حدی به دست آمد: یا تخلفات برطرف شد یا آسیب ناشی از آن جبران شد.

آنطور که النا دوبرولیوبوا، محقق برجسته مرکز TSU IPEI RANEPA در گزارش خود اشاره کرد، ارزیابی شهروندان از سطح امنیت به عوامل مختلفی بستگی دارد. در عین حال، این ارزیابی بیشتر تحت تأثیر وضعیت مالی پاسخ‌دهندگان، اعتماد به نهادهای کنترل دولتی و تجربه شخصی در مواجهه با نیاز به محافظت از خود در برابر خطرات بوده است. تجربه شخصی هم از نقطه نظر مواجهه با خطرات و هم از نظر نتایج تجدید نظر به مقامات کنترل و نظارت برای حفاظت مهم است. بنابراین، در میان پاسخ دهندگانی که اخیراً با خطرات مواجه نشده‌اند، سطح حفاظت 42٪ و در میان کسانی که با آنها مواجه شده بودند - 31.3٪ است.

در عین حال، اگر شهروندان با خطراتی مواجه شدند، اما در نتیجه مراجعه به نهادهای کنترل دولتی، به جبران خسارت و از بین بردن تخلفات دست یافتند، ارزیابی آنها از سطح حفاظت افزایش یافته است: چنین پاسخ‌دهندگانی 40.1٪ بوده‌اند و اگر شهروندان بر اساس نتایج مراجعه به مقامات کنترل و نظارت، هیچ نتیجه‌ای دریافت نکردند، برعکس ارزیابی سطح امنیت به 22.2٪ کاهش می‌یابد.

در این گفتگو، یکی از محققین بر اهمیت نتایج این مطالعه تاکید کرد و بر آمادگی برای ادامه کار مشترک برای بهبود اثربخشی فعالیت‌های کنترلی و نظارتی اشاره داشت. رئیس اتحادیه مصرف کنندگان فدراسیون روسیه، پتر شلیشچ، توجه را به شکاف قابل توجهی بین دفعات مواجهه با خطرات، ثبت شده توسط بررسی‌های جامعه‌شناختی و آمارهای رسمی جلب کرد. این شکاف، از جمله موارد دیگر، باید با ساده‌سازی رویه‌ها برای گزارش شهروندان به نهادهای کنترل دولتی بر حفاظت برطرف شود. گئورگی بورشچفسکی، مشاور ارشد دفتر دومای ایالتی مجلس فدرال فدراسیون روسیه، به لزوم ادامه انجام چنین مطالعات جامعه‌شناختی منطبق بر پرسش مستقیم از مردم به منظور اطمینان از اینکه مدل فعالیت‌های کنترل و نظارت نیازهای عمومی را برآورده می‌کند، تاکید نمود.

ولادیمیر یوژاکوف در جمع بندی نتایج این بحث خاطرنشان کرد که تاکنون سطح حفاظت از ارزش‌ها که برای شهروندان در برابر خطرات کنترل شده توسط دولت قابل توجه است، کافی نیست. برای بهبود آن، لازم است که: بهبود ارزیابی سطح حفاظت از این ارزش‌ها توسط شهروندان به یکی از شاخص‌های اثربخشی مدیریت دولتی، از جمله تمرکز بر خواسته‌های مردم تبدیل شود.

او اضافه کرد؛ مقادیر هدف این مطالعه کاملا بلندپروازانه بود و در سطح بالایی تأیید شد. برای دستیابی به مقادیر هدف این شاخص، سیستمی از اقدامات ایجاد و اجرا شد، از جمله، در آینده، تبدیل نهادهای کنترل دولتی به ارگان‌هایی برای حفاظت از ارزش هایی که برای شهروندان قابل توجه است و توسط قانون محافظت می‌شود.

در این سمینار نمایندگانی از سازمان های مختلف علمی و فرهنگی حضور داشتند.

منبع: وبسیات مرکز علمی- پژوهشی مطالعات اجتماعی آکادمی اقتصاد وابسته به ریاست جمهوری روسیه

https://social.ranepa.ru/novosti/item/kak-gosudarstvo-zashhishhaet-nas-ot-riskov-v-ranhigs-obsudili-rezultaty-sociologicheskogo-oprosa

کد خبر 15962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =