کمپین انتقام جویانه نخست وزیر نیکول پاشینیان با اظهارات ضد روسی در رسانه های ایتالیایی به اوج خود رسید.

به گزارش خبرگزاری "report.az" مورخ 16  شهریور 1402، کمپین ضد روسی به شکلی بی سابقه در ارمنستان فعالانه راه اندازی شده است.

کمپین انتقام جویانه نخست وزیر نیکول پاشینیان با اظهارات ضد روسی در رسانه های ایتالیایی به اوج خود رسید. مقامات قبلاً شروع به اجرای فعال دستورات و تکالیف دریافتی از حامیان خارجی خود کرده اند.

تصادفی نیست که نیکول زمانی نویسنده بلوک «یلک» (Yelk)(به زبان ارمنی به معنای «سخنرانی») بود. حالا به نظر می رسد او شروع به اجرای این طرح « سخنرانی» است. گاه شماری وقایع نیز نشان از پیچیده بودن اوضاع دارد. مثلاً نخست وزیر یک بیانیه ضد روسی می دهد و بلافاصله موضوع عضویت این کشور در ناتو مطرح می شود. اگرچه ایروان رسمی تلاش کرد این اطلاعات را تکذیب کند. اما روند رسیدگی ها نشان داد که این خبر عمدی فاش شده است. زیرا پس از آن خبر برگزاری رزمایش مشترک نظامی ارمنستان با آمریکا منتشر شد. جالب اینجاست که ایروان از پیوستن به رزمایش های سازمان پیمان امنیت جمعی که یکی از اعضای آن است خودداری کرد، ناگهان به رزمایش مشترک با رقیب اصلی روسیه یعنی آمریکا می پیوندد. نتیجه گیری رسانه ها و سیاستمداران مخالف در مورد نیکول پاشینیان این است که همه اینها ناشی از تحقق نقشه جورج سوروس میلیاردر در مورد ارمنستان است. عضویت در ناتو نیز بخشی از آن است. رسانه ارمنی می نویسد که جورج سوروس قبل از ایروان رسمی درخواست خروج از سازمان پیمان امنیت جمعی، کشورهای مستقل مشترک المنافع و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را مطرح کرده است. علاوه بر این بحث های داغی در رسانه های ارمنستان درباره ساخت نیروگاه هسته ای جدید در ارمنستان وجود دارد. هاکوب واردانیان معاون اداری و امور زیربنایی وزیر ارضی گفت: کمیسیون دولتی به شدت در حال بررسی سه گزینه روسی، آمریکایی و کره جنوبی برای ساخت این نیروگاه است. علاوه بر پروژه روسیه، پروژه های کره جنوبی و آمریکا نیز در دستور کار قرار دارد. اما تاکید می شود که پروژه های دو کشور اخیر انتخاب خواهد شد.

طرح سوروس برای ارمنستان آغاز شد: دلایل واقعی کارزار ضد روسیه

به هر حال، واکنش فوری روسیه به آخرین اتهامات ارمنستان نشان می دهد که مسکو این موضوع را جدی می گیرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور روسیه که به شدت به رزمایش آمریکا و ارمنستان واکنش نشان داد، درباره برنامه های ارمنستان برای برگزاری رزمایش نظامی با آمریکا گفت: رزمایش نظامی ارمنستان و آمریکا مایه نگرانی است. «البته چنین اخباری به خصوص در شرایط فعلی نگران کننده است. بنابراین ما این اخبار را عمیقاً تحلیل خواهیم کرد و وضعیت را در نظر خواهیم داشت.»

پسکوف یک روز پیش در بیانیه خود ایروان را آشکارا تهدید کرد. وی موافقت با تزهای پاشینیان در مورد شکست ماموریت حافظ صلح روسیه را غیرممکن دانست و اعلام کرد که روسیه جزء لاینفک این منطقه است. بنابراین راه به جایی نمی برد. روسیه نمی تواند ارمنستان را ترک کند و پاشینیان نباید فراموش کند که ارمنی های بیشتری در روسیه زندگی می کنند تا خود ارمنستان. اکثر آنها شهروندان میهن پرست فدراسیون روسیه هستند و سهم شایسته ای در توسعه کشور دارند.

طرح سوروس برای ارمنستان آغاز شد: دلایل واقعی کارزار ضد روسیه

بوگدان بزپالکو، دانشمند علوم سیاسی، عضو شورای روابط بین الملل تحت ریاست جمهوری روسیه، به اسپوتنیک ارمنستان گفت:

انتصاب نماینده ویژه برنامه آموزشی ارمنستان و CSTO به عنوان سفیر در هلند اقدامی نمایشی است: "پیش از این ادعا شده بود که تغییر نماینده ویژه فقط یک انتقال است."

اما موضوع این است که اگرچه همه سفرا و نمایندگان ویژه قبلاً اعلام شده اند، اما نماینده ویژه سازمان پیمان امنیت جمعی تعیین نشده است. ایروان با این اقدام می خواهد به روسیه نشان دهد که در حال ادغام با غرب است. به گفته این کارشناس مسائل سیاسی، نیکول پاشینیان چندین گام نمایشی بر خلاف گام های اتحاد با روسیه برمی دارد. «این مراحل همچنین نماد جایگزینی مکانیزم روسی با مکانیزم غربی است. این نشان دهنده تمایل رهبری ارمنستان برای قطع روابط با روسیه است. خطر خروج ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی وجود دارد، اما ایروان رسما از این سازمان خارج نشده است.

طرح سوروس برای ارمنستان آغاز شد: دلایل واقعی کارزار ضد روسیه

بنابراین آیا اظهارات اخیر ضد روسی مقامات ارمنستان و افزایش درخواست ها برای ادغام با غرب و ساختارهای آن تصادفی است؟ البته که نه. ایروان قبلاً از مدار کرملین دور شده است. این طرح نیز از سوی بنیاد «سوروس» که حامی اصلی دولت ارمنستان است می آید. بدین ترتیب این صندوق که تمامی مراکز خود را در اروپا تعطیل کرده بود، فعالیت های خود را به کشورهای دیگر منتقل کرد. دلیل این اقدام رادیکال شکست پروژه های صندوق در مرکز شرق اروپا و فضای پس از شوروی است. اما ارمنستان یک استثناست. دلیل آن این است که طرفداران «سوروس» در بالاترین سطح در این کشور نمایندگی دارند. از نخست‌وزیر گرفته تا دیگر مقامات، اکثر مسئولان طرفدار او هستند، از او تکلیف می‌گیرند. هر از چند گاهی درخواست ها مبنی بر خروج ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی و خروج پایگاه نظامی روسیه از این کشور نیز ناشی از همین موضوع است.

منبع:

https://report.az/analitika/islamofobiya-fransa-cemiyyetini-ikiye-bolub-makron-muselmanlardan-qisas-alir-serh/

کد خبر 16961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =