بهبود وضعیت سینمای چین فرصتی برای همه

میزان فروش فیلم های سینمایی در چین در سال 2023 از 50 میلیارد یوان (6.85 میلیارد دلار) فراتر رفته است. فروش فیلم های داخلی به 41.7 میلیارد یوان رسیده که 83.4 درصد کل درآمد یادشده است. گرچه بعید است این مبلغ امسال به 64 میلیارد یوان سال 2019 یعنی پیش از همه گیری کرونا برسد؛ اما این موضوع حاکی از آن است که بازار فیلم چین در مسیر بهبود سریع قرار دارد و ظرفیت زیادی برای رشد و توسعه دارد. بنابراین، در حالی که ده فیلم برتر امسال، همه تولیدات داخلی هستند، آیا هالیوود هنوز برای تصاحب بازار چین فرصتی دارد؟

میزان فروش فیلم های سینمایی در چین در سال 2023 از 50 میلیارد یوان (6.85 میلیارد دلار) فراتر رفته است. فروش فیلم های داخلی به 41.7 میلیارد یوان رسیده که 83.4 درصد کل درآمد یادشده است. گرچه بعید است این مبلغ امسال به 64 میلیارد یوان سال 2019 یعنی پیش از همه گیری کرونا برسد؛ اما این موضوع حاکی از آن است که بازار فیلم چین در مسیر بهبود سریع قرار دارد و ظرفیت زیادی برای رشد و توسعه دارد. بنابراین، در حالی که ده فیلم برتر امسال، همه تولیدات داخلی هستند، آیا هالیوود هنوز برای تصاحب بازار چین فرصتی دارد؟

پس از نمایش «ماروِلز» در چین، چهار فیلم هالیوودی دیگر در اواسط نوامبر و دسامبر برای نمایش در سینماهای چین آماده می‌شوند. این که پنج فیلم هالیوود برای تماشاگران سینمای چینی آشنا هستند، اهمیت خاصی ندارد، که باعث شود توجه بیشتر مردم چین را به خود جلب کنند و سود بیشتری برای دو بازار فیلم به ارمغان آورند. در ۱۷ نوامبر، «بازی ‌های گرسنگی: پرندۀ آوازخوان و مار» محصول لایون گیت، نخستین نمایش جهانی خود را خواهد داشت. اکران این فیلم، زمانی با داستان نفس‌ گیر و بازی درخشان بازیگرانش، دل و جان انبوهی از تماشاگران سینمای چینی را ربود. فیلم تازۀ دیزنی با عنوان «آرزو»، در 22 نوامبر در آمریکای شمالی و 24 نوامبر در چین اکران خواهد شد. اگرچه یک داستان جدید دیزنی برای تماشاگران چینی است، اما محبوبیت زیادِ لیو ییفی، بازیگر زن که صداپیشۀ شخصیت آشا در دوبلۀ چینی است، ممکن است به توفیق فیلم کمک کند.

هشتم دسامبر، فیلم «وُنکا» اثر کمپانیِ برادران وارنر و هِیدِی فیلمز، پیش درآمد «چارلی و کارخانۀ شکلات سازی» اکران خواهد شد. اگرچه فیلم اصلی در چین پخش نشد، اما به دلیل خوش نامی آن، بسیاری از تماشاگران سینمای چینی به آن روی خواهند آورند. ضمن اینکه، تیموتی شالامی، بازیگر اصلی هالیوود، با آثار قبلی‌اش «زنان کوچک» و «تلماسه»، هواداران چینی فراوانی برای خود دست و پا کرده است.

 و در پایان، «آکوامَن» و «سلطنت گمشده» اثر برادران وارنر و دی سی نیز در 20 دسامبر اکران خواهد شد. آکوامن، زمانی 2.13 میلیارد یوان در چین به دست آورد. چنین نتیجۀ رضایت‌ بخشی ممکن است برای سری دوم تکرار نشود و برای این سریال ابرقهرمان، یک سقوط محسوب شود. این موضوع را می‌توان در اکران کنونی «ماروِلز» مشاهده کرد؛ که تنها با فروش 83.86 میلیون یوان (11.5 میلیون دلار) در سینماها کارش را آغاز کرده است. فیلم آغازین «کاپیتان ماروِل» در سال 2019 به فروش 1.04 میلیارد یوان رسید. هالیوود ریپورتر پیش‌بینی کرده است که ماروِلز اگر خوش اقبال باشد، فروشش در چین به 20 میلیون دلار یا 146 میلیون یوان خواهد رسید.

پس از اکران «انتقام جویان: بازی پایانی» که در سال 2019 رکورد فروش 4.25 میلیارد یوان را به نام خود ثبت کرد، تماشاگران چینی با فیلم‌ های ابرقهرمانی آمریکایی خداحافظی کردند. از زمان شیوع بیماری همه گیر جهانی، جریان تمام نشدنیِ فیلم های ابرقهرمانی برای بینندگان ملال آور شده است. نتیجۀ ضعیف «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه» (2022) و «مرد مورچه‌ای و زنبور: کوانتومانیا» (2023) نشان دهندۀ این موضوع است. پایان بیماری همه گیر باعث شده است که فیلم های هالیوود بیشتری به چین بازگردند؛ اما با ظهور فیلم های چینی و سقوط جایگاه هالیوود، شرکت های فیلم سازی بزرگ ممکن است به تولید داستان های اصیل تری روی آورند که به برخی درونمایه های اجتماعی مهم می پردازد، نه نمایش های ابرقهرمانیِ ملال آور.

 برای نمونه، «باربی» برادران وارنر، که تمرکزش بر زنان و دغدغه های اجتماعی آن‌ هاست، ۲۵۲ میلیون یوان در چین به دست آورد؛ زیرا موضوع آن، توجه بسیاری از زنان چینیِ جهان ‌وطن را به خود جلب کرد. «اوپنهایمر» ساختۀ کریستوفر نولان 449 میلیون یوان به دست آورد که دومین بازی برتر این کارگردان در چین تا به امروز پس از میان ستارگان (876 میلیون یوان) است. اگرچه یک درام تاریخی طولانی است که صحنۀ آن، آمریکاست، بسیاری از مخاطبان چینی نمی توانند هنگام تماشای داستان بمب اتم، تاریخ فراموش ناشدنی جنگ جهانی دوم را به یاد بیاورند.

این پدیده نشان می‌دهد که وقتی فیلم‌های خارجی، داستان‌هایی مناسب ذوق و سلیقۀ مخاطبان چینی بسازند، خریداران بیشتری خواهند یافت. با رونق گرفتن اعتماد فرهنگی چین، مطمئناً فیلم های داخلیِ فاخرِ بیشتری، بازار فیلم چین را تسخیر خواهند کرد؛ اما هالیوود یقیناً بزرگترین معرفی کنندۀ فیلم های خارجی خواهد بود و ظرفیت درآمدزایی فراوانی دارد. همکاری دو بازار بزرگ فیلم جهان نیز می تواند یک استراتژی برد-برد باشد، مانند تولید مشترک فیلم‌هایی چون «مِگ 2: سنگر» که در نوزدهمین جشنوارۀ فیلم چینی آمریکایی که اخیراً به پایان رسیده و همچنین در جشنوارۀ تلویزیونی چینی آمریکایی، بهترین فیلم محصول همکاری چین و ایالات متحده شد.

منبع:

https://www.globaltimes.cn/page/202311/1301842.shtml

کد خبر 17393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =