تک‌نگاری علمی مفتی سمیعولین درباره سهم متکلمان تاتار در مطالعات قرآنی منتشر شد

انتشارات «حضور» وابسته به اداره دینی مسلمانان جمهوری تاتارستان کتاب «جهود علماء التتار فی خدمه القرآن و رسمه و علومه» را به زبان عربی منتشر کرد. این کتاب درباره کمک متکلمان تاتار به علوم قرآنی و مطالعه قواعد حفظ قرآن است.

انتشارات «حضور» وابسته به اداره دینی مسلمانان جمهوری تاتارستان کتاب «جهود علماء التتار فی خدمه القرآن و رسمه و علومه» را به زبان عربی منتشر کرد. این کتاب درباره کمک متکلمان تاتار به علوم قرآنی و مطالعه قواعد حفظ قرآن است. کتاب مفتی جمهوری تاتارستان؛ کامل حضرت سمیعولین نه تنها برای تاتارها، بلکه برای جهان عرب نیز از اهمیت برخوردار است، چراکه برای اولین بار مشارکت متکلمان تاتار در علم نوین اسلامی و مطالعات قرآنی در قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیستم به صورت نظام‌مند روایت می‌شود. این تک‌نگاری بر اساس پایان نامه دکتری مفتی تاتارستان تنظیم شده که در اکتبر 2022 در آکادمی دینی بلغار انجام شد و همچنین نتیجه سال‌ها فعالیت عملی وی در زمینه مطالعه میراث معنوی تاتار و اجرای تعدادی پروژه‌های احیای سنت‌های تاتاری در انتشار و تفسیر قرآن است. تحقیقات علمی مفتی تاتارستان یکی از مرتبط‌ترین و قابل‌توجه‌ترین پژوهش‌ها در حوزه اندیشه الهیات مدرن روسیه است.

مفتی تاتارستان در اثر خود به نقش تاتارها در انتشار قرآن در مقایسه با سایر اقوام مسلمان می‌پردازد و همچنین استدلال می‌کند که تاتارها اولین کسانی بودند که در بین سایر اقوام مسلمان روسیه قرآن را با در نظر گرفتن اساس همخوانی متنی منتشر کردند. در سال 1803 و در سال 1848 قرآن در کازان منتشر شد که در حاشیه آن ده نظام تلاوت متعارف نشان داده شده بود. شهاب‌الدین مرجانی و موسی بیگی‌یف در امر رعایت دقیق مبانی همخوانی متن در چاپ قرآن سهم زیادی داشتند. این تک‌نگاری، ایده‌هایی را در مورد سهم قابل توجه متکلمان تاتار قرن نوزدهم و اوایل بیستم در علوم قرآنی، به ویژه در بخش‌های گرافیک و نگارش قرآن، روش‌های قرائت آن و نیز در پوشش مسائل تفسیر ارائه می‌کند.

منبع:https://dumrt.ru/ru/news/news_30149.html

کد خبر 18158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =