2023: سال احیا و کامیابی سینمای چین

10 فیلم برتر سال، همگی فیلم­های داخلی اند. بر اساس داده های پلتفرم مائویان، که از سال 2011 میزان فروش گیشه را به صورت سالانه بررسی کرده است، تنها یک مورد در سال 2020 وجود دارد که در آن فیلم های داخلی کاملاً 10 جایگاه برتر در رتبه بندی سالانۀ میزان فروش گیشه را به دست آورده بودند.

در سال 2023، بازار فیلم چین، بازگشت و رشد قابل توجهی داشت که نشان دهندۀ بهبود اوضاع این صنعت پس از دوران همه گیری کروناست. مجموع فروش بلیت سینما در سال 2023 چین تا 19 دسامبر، به 53 میلیارد یوان (7.47 میلیارد دلار) رسید. بر اساس آمار مائویان، پلتفرم فروش آنلاین بلیت چینی، این میزان فروش اگرچه از 64 میلیارد یوان پیش از پاندمی در سال 2019 پیشی نگرفته است؛ اما نشان دهنده بازگشت قابل توجه رونق در این عرصه و ظرفیت برای گسترش بیشتر صنعت فیلم چین است.

10 فیلم برتر سال، همگی فیلم­های داخلی اند. بر اساس داده های پلتفرم مائویان، که از سال 2011 میزان فروش گیشه را به صورت سالانه بررسی کرده است، تنها یک مورد در سال 2020 وجود دارد که در آن فیلم های داخلی کاملاً 10 جایگاه برتر در رتبه بندی سالانۀ میزان فروش گیشه را به دست آورده بودند. کارشناسان معتقدند که محبوبیت رو به رشد فیلم­ های داخلی را می توان به بهبود تدریجی صنعت فیلم چین نسبت داد. این فیلم ها در حال حاضر بیشتر با سلیقۀ زیبایی شناختی و انتظارات مخاطبان داخلی هماهنگ هستند.
با نگاهی به سال 2023، فروش گیشه در سال نو چینی، 6.7 میلیارد یوان بود که پس از رکورد 2021، دومین رکورد در دورۀ تعطیلات بود. اگرچه فروش گیشه در تعطیلات روز ملی چین (اول اکتبر) در مجموع 2.7 میلیارد یوان بود و در مقایسه با تقریباً 4 میلیارد یوان ثبت شده در سال های 2019 تا 2021 کمتر بود، اما هنوز هم افزایش 1.5 میلیارد یوانی نسبت به سال 2022 را نشان می دهد. فصل تابستان به طور ویژه ای قابل توجه بود. برای نخستین بار در تاریخ سینمای تابستانی چین، درآمد 20.6 میلیارد یوان کسب شده و پیشی گرفتن از آستانۀ 20 میلیارد یوان، دستاوردی بود که بر افزایش محبوبیت و موفقیت فیلم های داخلی مهر تأیید می زند. 

فیلم های هیجان انگیز جنایی «گمشده در ستارگان» و «شرط بندی بس است»، اولین فیلم های چینی بودند که به موضوع تقلب آنلاین در خارج از کشور پرداخته و هر کدام در طول فصل تابستان بیش از 3.5 میلیارد یوان بلیت به فروش رساندند. اسطورۀ حماسی «آفرینش خدایان: امپراطوری طوفان ها» و فیلم هنرهای رزمی «هرگز نگو هرگز» هر دو بیش از 2 میلیارد یوان در گیشه فروش داشتند. همچنین فیلم انیمیشن Chang An حدود 1.8 میلیارد یوان فروش داشت. تجزیه و تحلیل رسانه های داخلی نشان داد که ساختار بازار سینمای چین در حال تبدیل شدن به ساختاری منطقی تر و بر اساس توسعۀ پایدار است.

همچنان که سال به پایان می رسد و جشن سال نو چینی نزدیک می شود، تعداد زیادی از فیلم های با رویکرد جدید و متفاوت، قرار است اولین بار در صنعت فیلم چین اکران شوند. به گفتۀ مائویان، بیش از ۷۰ فیلم از ۲۴ نوامبر تا ۳۱ دسامبر و در تعطیلات پایان سال ۲۰۲۳ اکران خواهند شد. دراین فصل نیز شاهد اکران تولیدات داخلی خواهیم بود. در این میان «سفر بی پایان» واندا پیکچرز، «اگر شما یک سوم هستید» فنگ شیائوگانگ، «درخشش برای یک چیز» بر اساس یک سریال تلویزیونی موفق و فیلم اکشن تاریخی «قهرمانان دون هوانگ» قرار دارند که پیش بینی می شود همگی درآمد قابل توجهی در گیشه کسب کنند.

چند فیلم در نوبت اکران، در حال حاضر نیزاشتیاق قابل توجهی را در میان مردم برانگیخته اند. موسیقی متن فیلم «به راه رفتن ادامه بده جانی!» که قرار است در 29 دسامبر برای دانلود منتشر شود، یکی از این موارد است. این کمدی طنزآمیز به مسائل مربوط به محل کار مانند کار بیش از حد، ارتباطات بی ثمر و چالش های مختلف افرادی که در ردۀ پایین شرکت قرار دارند، می پردازد.

بر اساس اطلاعات سرویس «بیکن»، فیلم های داخلی حدود 83 درصد از کل فروش بلیت فیلم چین در سال 2023 را به خود اختصاص داده اند. همچنین، 10 فیلم پرفروش سال 2023 در چین، همگی تولیدات داخلی هستند. این برتری سینمای داخلی، پرسش هایی را در مورد نقش و نفوذ هالیوود در بازار چین مطرح می کند. هالیوود، در حالی که هنوز یک بازیگر مهم است، هم اکنون در رقابت فزاینده ای با صنعت فیلم داخلی چین است.

شی ون شویه، منتقد فیلم ساکن  پکن گفته است علاقۀ فزاینده به فیلم های چینی، همزمان با کاهش جذابیت فیلم های هالیوودی در میان بینندگان چینی درحال شکل گیری است. در دو سال گذشته، به ویژه مشخص شده است که مخاطبان فیلم های مربوط به زمینه های فرهنگی خود را  ترجیح می دهند. برای مثال، فیلم های پرفروش هالیوود یا فیلم های سیاسی آنها، به خوبی بینندگان آمریکایی را جذب می کند. همین طور در چین، فیلم هایی که حول فرهنگ یا مسائل چینی متمرکز هستند، از نظر عاطفی، بهتر و بیشتر با مخاطبان چینی ارتباط برقرار می کنند و جذابیت بیشتری دارند.

با این حال، موقعیت هالیوود در چین خیلی بد نیست. فیلم هایی مانند «باربی» برادران وارنر و «اوپنهایمر» کریستوفر نولان، بازخورد خوبی داشته اند که نشان می دهد داستان هایی که برای مخاطبان چینی جذابیت دارند، ممکن است هنوز هم اکران موفقیت آمیزی داشته باشند. شی می افزاید: «در سال های اخیر، سینما رفتن در فصل تعطیلات، به رویه و گرایش جدیدی در بین مردم تبدیل شده است. اخیراً در راستای تغییرات اجتماعی در زندگی مردم، بیرون رفتن با اعضای خانواده و دوستان و تماشای فیلم به عنوان یک مشغولیت جدید، بخشی از رویۀ زندگی روزمره شده است». جانگ پانگ، محقق فیلم در مرکز تحقیقات ملی صنایع فرهنگی دانشگاه نانجینگ در مصاحبه با Global Times می گوید: «فراگیری ویروس کرونا، بر صنعت فیلم جهانی تأثیر فراوان داشت و باعث رکود آن شد. همانطور که فروش گیشۀ جهانی در سال 2023 در حال بازگشت به رونق پیشین خود است؛ سینمای داخلی چین نیز این صنعت را به شکوه قبل خود بازمی گرداند». وی خاطرنشان کرد که «با توجه به فصل تعطیلات آینده، بین سال نو میلادی و سال نو چینی در سال 2024، احتمال دارد رشد بیشتری در گیشه را شاهد باشیم. ادامه یافتن قدرت گرفتن سینمای چین در سال 2024 اجتناب ناپذیر است و ارزش آن را دارد که منتظر مجموعه فیلم هایی باشیم که در نوبت اکران در سال 2024 قرار دارند. محافظه کارانه است که نرخ رشد تخمینی حدود 30 درصد را برای رشد فروش گیشه پیش بینی کنیم؛ اما نرخ رشد 50 درصد هم جسورانه اما قابل تصور است».

با غلبه بر چالش های ناشی از پاندمی، تجدید حیات صنعت فیلم چین به عنوان یک طلوع جدید در افق آیندۀ این صنعت است. قدرت صنعت فیلم سازی و داستان پردازی خلاقانۀ فیلم های مورد استقبال چینی در سطح جهان، مانند «زمین شگفت انگیز 2» و یا آنونس شرکت سونی پیکچرز که فیلم چینی  «سلام مامان» را به خاطر می آورد، جایگاه و نقش چین را به عنوان بازیگر بزرگ بازار جهانی فیلم سازی برجسته می کند. با نگاهی به آینده، به نظر می رسد که صنعت فیلم چین برای رشد و نوآوری مداوم جهت جذب مخاطب داخلی و بین المللی آماده شده است و همانطور که جهان از پاندمی بهبود می یابد، بازار فیلم چین، با اعتماد به نفس فرهنگی و قدرت خلاقانه، نیروی قابل توجهی در چشم انداز سینمایی جهانی باقی خواهد ماند.

نویسنده: مانگ یینگ

منبع: https://www.globaltimes.cn/page/202312/1304222.shtml

کد خبر 18180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =