شورای دانش آموزی در چین ؛گامی به سوی دموکراسی

 شورای دانش آموزی شورای مستقلی است که توسط دانش آموزان با هماهنگی مسئولان مدرسه ایجاد می شود وهدف آن تأمین منافع دانش آموزان و ارائه خدمات و انجام دادن برخی فعالیت ها و اساساً شرکت در مدیریت مدرسه است.

 شورای دانش آموزی شورای مستقلی است که توسط دانش آموزان با هماهنگی مسئولان مدرسه ایجاد می شود وهدف آن تأمین منافع دانش آموزان و ارائه خدمات و انجام دادن برخی فعالیت ها و اساساً شرکت در مدیریت مدرسه است. این شورا یک پل ارتباطی بین مدرسه و دانش آموزان برای پیشرفت در تحصیل، سلامت جسمی و روحی، آمادگی ورود به اجتماع و حفظ حقوق و منافع  دانش آموزان است و کار خود را تحت راهنمایی حزب کمونیست و قوانین و مقررات مدرسه انجام می دهد.  

   اعضای این شورا معمولا نمایندگان همه دانش آموزان در مدرسه هستند و این رویداد در همه مدارس چین برگزار می شود و ممکن است برخی شرایط در مدرسه ای با مدرسه دیگر متفاوت باشد؛ اما به طور کلی و فراگیر معمولاً بدین شرح است:

الف. اعضای شورا و تعداد آن

اعضای شورای دانش آموزی در هر مدرسه عبارتند از:

1.رئیس کل به همراه  دو معاون

۲. شورای تحصیلی شامل رئیس و  سه دستیار

۳. شورای انتظامات شامل رئیس و  سه دستیار

۴. شورای اطلاعات و خبررسانی  شامل رئیس و  سه دستیار

۵. شورای ورزشی شامل رئیس و  سه دستیار

۶. شورای کلاس های  اضافی (غیر از کلاس های درسی و تقویتی) شامل رئیس و سه دستیار

۷. شورای امداد و کمک رسانی (هلال احمر) شامل رئیس و سه دستیار

مجموعاً اعضای شورای دانش آموزی درهر مدرسه ۲۷ نفر هستند که هرهفته با مسئولان مدرسه جلسه دارند.

   از مزایای این شورا، تخصیص بودجه و برگزاری همایش و فعالیت های متعدد به مناسبت های مختلف در مدرسه و همچنین همکاری با  دیگر مدارس همجوار است.

 انتخابات این شورای دانش آموزی در سه مقطع دبستان، متوسطه اول و دوم برگزار می شود؛ اما در مقطع ابتدایی بیشتر با انتخاب مسئولان مدرسه است و در مقطع متوسطه اول و دوم با انتخاب خود دانش آموزان و با رای گیری در مدرسه  صورت می گیرد.

ب. زمان و شیوه‌ برگزاری انتخابات

   این انتخابات هر سال معمولاً اواخر ترم اول تحصیلی (ماه اول میلادی) برگزار می شود. از دو هفته قبل از برگزاری، در مدرسه اطلاع  رسانی  و درخواست می شود که افرادی که تمایل دارند در انتخابات داوطلب شوند،  ثبت نام کنند و کارنامک خود را همراه با اعلام گزینه مورد نظر از مسئولیت های  هفتگانه‌ی شورا که در بالا قید شد، به  مدرسه ارائه کنند.

پس از بررسی مسئولان و تأیید  شورای نظارت مدرسه که چند تن از استادان هستند، رسماً داوطلب شورا و وارد مرحله بعد می شوند.

   در مرحله بعد، مربی هر کلاس که مسئول تمام امور همان کلاس است، با توجه به تعداد زیاد دانش آموزان در مدرسه، دانش آموزان آن کلاس را به گروه های سه، چهار یا پنج  نفره تقسیم می کند که معمولاً در بین اعضای این  گروه ها، افرادی که داوطلب شده اند نیزحضور دارند، اما هرگروه یک نفر را برای رای گیری و انتخاب اعضای شورا معرفی می کنند. آن فرد معمولاً کسی است که از همه درس‌ خوان تر و فعال تر باشد و از طرفی نباید جزو داوطلبان باشد. بنابراین هرکلاس از گروه هایی ۵۰ نفره تشکیل شده اند و ۱۰ تا ۱۵ نماینده معرفی می کنند.

در مدارس چین به ویژه پکن، هر مقطعی بین سه تا پنچ کلاس حدود پنجاه نفری هستند که برای مثال از مقطع هشتم در مدرسه مورد نظر که حدود ۱۵۰ نفر بودند، ۴۰ تا ۵۰ نفر انتخاب  شدند تا در انتخابات نهایی و انتخاب اعضای شوراها رای بدهند  و مقطع هفتم و نهم و... نیز به همین شکل، نماینده های خود را معرفی می کنند.در مرحله بعد، این افراد در یک روز و زمان مشخص، در سالن اجتماعات مدرسه تجمع می کنند و این مراسم همزمان به صورت آنلاین برای بچه ها در داخل کلاس ها نیز پخش می شود.

   جلسه با سخنرانی مدیر مدرسه آغازمی شود و بعد از آن به ترتیب فهرست، داوطلبان با ارائه پاورپوینت برای افراد انتخاب شده ی حاضر در سالن برای رای گیری و کل دانش آموزان مدرسه سخنرانی و درباره‌ ی فعالیت های گذشته و توانمندی های خود و اهدافشان مطالبی ارائه می کنند.

اعضای اصلی حدود  ۵ تا ۷ دقیقه و کسانی که برای دستیاری داوطلب شده اند ۳ تا ۵ دقیقه فرصت دارند تا خودشان را معرفی کنند.بعد از آن دانش آموزان حاضر در سالن (منتخبان هر کلاس) اشخاص  مورد نظر برای مسئولیت های مختلف در شورا  را از طریق برگه های رای گیری که از قبل  آماده و توزیع شده است انتخاب  می کنند. شایان ذکر است که تمام استادان و معلمان مدرسه نیز حق رای دارند و در انتخابات شرکت می کنند.

شورای دانش آموزی در چین ؛گامی به سوی دموکراسیشورای دانش آموزی در چین ؛گامی به سوی دموکراسی

شورای دانش آموزی در چین ؛گامی به سوی دموکراسیشورای دانش آموزی در چین ؛گامی به سوی دموکراسی

بعد از اتمام انتخابات و رای گیری، تمام دانش آموزان به غیر از داوطلبان  از سالن خارج می شوند  و یکی از مسئولان مدرسه با یکایک داوطلبان در یک اتاق جداگانه مصاحبه می کند و درباره موضوعاتی که در سخنرانی و کارنامک خود ارائه کرده اند، پرس و جو می کند تا از صحت و سقم آن اطلاع پیدا کند.پس از چند روز، نتیجه انتخابات اعلام می شود.

هدف شورای دانش آموزی بالا بردن روحیه مدرسه، ایجاد ایده های سرگرم کننده برای پروژه، ترویج تفکر مستقل و ترویج مسئولیت پذیری است.

محدودیت ها: هر گونه فعالیت شورای دانش آموزی منوط به تأیید مدیر مدرسه است.

 دوره تمام اعضا باید یک سال تحصیلی از سپتامبر تا ژوئن باشد.

 رئیس، معاون، دبیر و هماهنگ کننده فعالیت توسط شورای دانش آموزی انتخاب می شوند و سن آنها حداقل ۹ سال است.

 وظایف: شورای دانش‌آموزی به طور جمعی ایده‌هایی را برای ارتقای علاقه به یادگیری چینی و بالا بردن روحیه دانش‌آموزان به مدیر مدرسه توصیه می‌کند.

 وظایف فردی به شرح زیر است:

 رئیس: جلسات شورا را برگزار و در جلسات مدرسه شرکت می کند.

 معاون: به رئیس کمک می کند و در غیاب رئیس، وظایف او را انجام می دهد.

 منشی: سابقه ی مذاکرات شورا را حفظ می کند.

 هماهنگ ‌کننده ی فعالیت: ایده‌ها را جمع‌آوری و به شورای دانش‌آموزی گزارش می دهد.

 خزانه دار:  مسئول اموال و پولِ  شوراست.

 نماینده کلاس: کلاس را با شورای دانش آموزی هماهنگ می کند.

 جلسات: شورای دانش آموزی جلسات ماهانه برگزار می کند. هر عضو می تواند درخواست تشکیل جلسه بدهد.

منبع: طبق مشاهدات. در این باره بنگرید به

https://www.torrancecs.org/StudentCounci

کد خبر 18237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =