روسیه و شرکا: اولویت‌های ریاست بریکس

سال 2024 آغاز شده است، سال مهمی برای سیاست خارجی فدراسیون روسیه است. علیرغم تلاش‌های مداوم برخی از دولت‌ها برای به انزوا کشیدن کشور ما یا حداقل، «تبلیغ تصویر» ادعایی دوری پایتخت‌های کلیدی اروپا از مسکو، در واقعیت اوضاع کاملا متفاوت است. پیشرفت جهان به سوی چندقطبی واقعی در حال شتاب گرفتن است و روسیه نه شاهد، بلکه یک مشارکت‌کننده مستقیم و فعال در این روند دیرینه است.

روسیه و شرکا: اولویتهای ریاست بریکس

یادداشت آناتولی آنتونوف؛ سفیر روسیه در ایالات متحده، عضو اندیشکده شورای امور بین‌الملل روسیه

15 فوریه 2024

ترجمه: زهره حمدیه

روسیه و شرکا: اولویت‌های ریاست بریکس

سال 2024 آغاز شده است، سال مهمی برای سیاست خارجی فدراسیون روسیه است. علیرغم تلاش‌های مداوم برخی از دولت‌ها برای به انزوا کشیدن کشور ما یا حداقل، «تبلیغ تصویر» ادعایی دوری پایتخت‌های کلیدی اروپا از مسکو، در واقعیت اوضاع کاملا متفاوت است. پیشرفت جهان به سوی چندقطبی واقعی در حال شتاب گرفتن است و روسیه نه شاهد، بلکه یک مشارکت‌کننده مستقیم و فعال در این روند دیرینه است.

این امر که از اول ژانویه آغاز شد، به طور دقیق تقویت همکاری‌های سودمند متقابل و خلاق است که تمرکز تلاش‌های ریاست روسیه در بریکس خواهد بود که در ترکیب و ظرفیت خود بی‌نظیر است. تحت شعار «تقویت چندجانبه‌گرایی برای توسعه و امنیت عادلانه جهانی»، ما هر کاری که ممکن است برای «تقویت» پیوندهای این سازوکار انجام خواهیم داد.

ما نه تنها در مورد «پنج» صحبت می‌کنیم که به طور کامل و غیرقابل برگشت ارتباط این قالب را در طول 15 سال وجود خود ثابت کرده است، بلکه در مورد اعضای کامل جدید؛ مصر، ایران، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و اتیوپی نیز صحبت می‌کنیم. علاوه بر این، بر اساس تصمیمات اجلاس تاریخی پانزدهم در ژوهانسبورگ، لازم است روش‌هایی برای ایجاد دسته‌ای از کشورهای شریک و مشارکت آنها در کار بریکس بررسی شود. تقریبا سه دوجین نفر وجود دارند که مایل به پیوستن به این تعامل در یک قالب هستند.

هدف اصلی ریاست روسیه حمایت و تقویت نقش بریکس به عنوان یک مرکز ثقل معتبر برای کشورهایی است که در تلاش برای دنبال کردن مسیر مستقل سیاست خارجی‌اند؛ کسانی که نمی‌خواهند تحت دیکته دیگران زندگی کنند، بلکه می‌خواهند با هم دوست باشند و تجارت کنند و با بقیه جهان در شرایط مساوی ارتباط برقرار نمایند. اصول اساسی بریکس برای آنها یک عبارت خالی نیست؛ برابری حاکمیتی، در نظر گرفتن متقابل و توافقی منافع، تمایل به تشکیل یک مدل عادلانه از بازارهای جهانی، جستجو برای پاسخ‌های مشترک به چالش‌های زمان ما.

با این حال، اولویت های ذکر شده به هیچ وجه به این معنا نیست که شرکت‌کنندگان ارزش قالب را در مخالفت خود با غرب جمعی می‌دانند. هدف اتحاد ما رویارویی با کسی نیست، بلکه ترویج یک دستور کار مثبت و متحدکننده است. هیچ کس کشورهای خاصی را مجبور به عضویت در گروه نمی‌کند؛ همه چیز به برنامه‌ها و نیات خود آنها بستگی دارد.

زمانی که برخی از روزنامه نگاران آمریکایی تلاش می‌کنند امکان کار مشترک چین و هند، عربستان سعودی و ایران را زیر سوال ببرند، خودشان بدون اینکه متوجه باشند، منحصر به فرد بودن و قدرت فرمت بریکس را بیان می‌کنند. آنها ضمن تمسخر «عدم حذف» آرژانتین، متوجه عدم انتقاد یا تهدید بوئنوس آیرس از سوی اعضای بریکس و تایید آمادگی آنها برای همکاری به شکل مناسبی نمی‌شوند. این جوهره نظم جهانی جدید است؛ جستجو برای پاسخ به چالش‌ها با هم، بدون تحمیل ارزش‌ها و دستورالعمل‌های بیگانه.

فدراسیون روسیه و شرکای ما علاقمند به ترویج گفتگوی سازنده و متقابل محترمانه در زمینه‌های اصلی زیر هستند؛ سیاست و امنیت، اقتصاد و پول، ارتباطات فرهنگی و بشردوستانه. ما روی اجرای استراتژی مشارکت اقتصادی تا سال 2025 و برنامه اقدام برای همکاری‌های نوآورانه برای 2024-2021 کار خواهیم کرد. به عنوان بخشی از ریاست ما، بیش از 200 رویداد مختلف در مناطق گوناگون روسیه برنامه‌ریزی شده که اوج آن اجلاس در کازان طی ماه اکتبر خواهد بود. لیست جلسات شامل کنفرانس‌های تجاری و سیاسی، سمینارها برای شهرداری‌ها، مجمع پارلمانی و بازی‌های ورزشی بریکس است. همچنین تمرکز بر ایجاد روابط در زمینه علم و نوآوری، مراقبت‌های بهداشتی، تعمیق تماس بین مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی، از جمله شبکه دانشگاهی بریکس است.

در تلاش هستیم تا به موضوع افزایش نقش فرمت چندجانبه در نظام پولی و مالی بین‌المللی و اهمیت ارزهای ملی در تجارت توجه ویژه داشته باشیم. نیاز به یافتن روش‌های جایگزین برای پرداخت‌های فرامرزی مدت‌هاست که دیر شده است. حتی کارشناسان مغرض، به انحصار واقعی زیرساخت‌های مالی و اقتصادی اذعان دارند. این به هیچ وجه به ثبات کمک نمی‌کند و مهمتر از همه، اعتبار را تضعیف می‌نماید. بحران‌های جدیدی را برانگیخته و چشم‌انداز استعمارزدایی واقعی از اقتصاد جهانی را به تاخیر می‌اندازد.

وضعیتی که برخی از کشورها به خود حق می‌دهند اراده‌شان را به دیگران دیکته کنند و آنها را تهدید و از فرآیندهای اقتصادی جهانی دور، دارایی‌ها را مصادره کنند و رفاه شهروندان عادی را از بین ببرند، اساسا با وضعیت فعلی ناسازگار است. اکثر دولت‌ها به مخرب بودن چنین رویکردهایی پی برده‌اند. ما قاطعانه در نظر داریم تا اشکال جدیدی از ترکیب فرصت‌ها را، مستقل از روندهای سیاسی در واشنگتن، بروکسل یا لندن ایجاد کنیم، جایی که آماده نادیده گرفتن الزامات قوانین داخلی و قوانین بین‌المللی برای مجازات شرکای ناکافی وفادار هستیم. وقتی بار بدهی کشورهای در حال توسعه (یا بهتر است بگوییم، توانایی رهایی خود از اسارت پولی که چندین دهه بر آنها تحمیل شده است) به بانک‌های مرکزی ایالات متحده و اروپا سپرده شود، وضعیت غیرقابل قبول است.

در مورد مشکلات موجود در استفاده از ارزهای ملی، من متقاعد شده‌ام که اگر اراده وجود داشته باشد، کاملا قابل رفع است. بخش قابل توجهی از آنها، دوباره با تحریفات قبلی موجود به نفع دلار و یورو مرتبط است. هر چه یوان، روبل، روپیه، درهم یا سایر ارزهای ملی بیشتر در تجارت استفاده شود، زیرساخت‌های تسویه حساب مستقل سریعتر بهبود می‌یابد و عملیات مبادله و خدمات ارزان‌تر می‌شود. این یک قانون کلاسیک بازار آزاد است که شرکای غربی به طور فزاینده‌ای سعی در دستکاری آن دارند غافل از اینکه با تحریم‌های بی‌پایان و تهدید به تصرف «به ظاهر قانونی» ذخایر دولت خارجی، برای خود چاله‌ای حفر می‌کنند.

ما مطمئن هستیم که ریاست روسیه امکان دستیابی به نتایج عملی را در تمام زمینه‌های اولویت بندی شده فراهم می‌کند. این امر انگیزه بیشتری به همکاری در چارچوب بریکس خواهد داد و به نوبه خود باعث می‌شود صدای پایتخت‌ها که هدفشان دفاع از منافع واقعی ملی و انتخاب مسیر توسعه خودشان است، بلندتر به گوش برسد. نمایندگان فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف، کشورهایی با نظام‌های اقتصادی و سیاسی متفاوت در روسیه گرد هم می‌آیند. گفتگو در مورد اختلافات نیست، بلکه در مورد ایجاد مواضع مشترک بر اساس اجماع و در نظر گرفتن مواضع یکدیگر خواهد بود. آیا این معنای چندقطبی واقعی - منصفانه – نیست؟

منبع: وبسایت شورای امور بین‌الملل روسیه

https://russiancouncil.ru/analytics-and-comments/comments/rossiya-i-partnery-prioritety-predsedatelstva-v-briks/

کد خبر 18541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =