معرفی مراکز:  کتابخانه دولتی روسیه به نام لنین

کتابخانه دولتی روسیه، کتابخانه ملی فدراسیون روسیه، بزرگترین کتابخانه عمومی در اروپا و یکی از بزرگترین کتابخانه‌های جهان محسوب می‌شود. این کتابخانه یکی از موسسات تحقیقاتی پیشرو در زمینه علم کتابداری، کتابشناسی و روش‌شناختی همچنین مشاوره برای کتابخانه های روسی است.

تاریخ رسمی یکی از بزرگترین کتابخانه های ملی جهان از اواسط قرن نوزدهم آغاز شد و از نزدیک با نام کنت نیکولای پتروویچ رومیانتسف (1754-1826)، دیپلمات، صدراعظم، رئیس شورای دولتی و بنیانگذار موزه خصوصی فوق‌العاده‌ای که او در سن‌پترزبورگ ایجاد کرد مرتبط است.کنت نیکولای پتروویچ رومیانتسف در رویای موزه‌ای بود که در مورد تاریخ، هنر، هویت و طبیعت روسیه صحبت می‌کرد. او کتاب‌ها و دست‌نوشته‌های تاریخی را جمع‌آوری کرد، وقایع نگاری شهرهای باستانی روسیه را گردآوری نمود، آثاری از نوشته‌های باستانی روسیه منتشر و آداب و رسوم و آیین‌های مردم روسیه را مطالعه کرد. پس از مرگ وی، برادر نیکولای پتروویچ، سرگئی پتروویچ رومیانتسف، کتابخانه‌ای بزرگ (بیش از 28 هزار جلد)، نسخه‌های خطی، مجموعه‌ها و مجموعه کوچکی از نقاشی‌ها را به دولت اهدا کرد. مجموعه‌های کنت رومیانتسف اساس مجموعه موزه رومیانتسف را تشکیل دادند که در 22 مارس 1828 با فرمان شخصی نیکلاس اول تاسیس گردید.

این کتابخانه در سال 1862 میلادی به عنوان بخشی از موزه عمومی مسکو و موزه رومیانتسف شد. در 24 ژانویه 1924، به کتابخانه روسی به نام وی. آی. لنین تغییر نام داد و 6 فوریه 1925 به کتابخانه دولتی اتحاد جماهیر شوروی به نام لنین تبدیل گشت و از 1992 به نام فعلی شناخته می‌شود. در این مرکز فرهنگی، مجموعه‌ای بی‌نظیر از اسناد داخلی و خارجی به 367 زبان وجود دارد. حجم آثار بیش از 48 میلیون واحد ذخیره‌سازی است که در میان آنها مجموعه‌های تخصصی نقشه‌ها، نسخ خطی، یادداشت‌ها، صداهای ضبط شده، کتاب‌های کمیاب، پایان‌نامه‌ها، روزنامه‌ها و سایر اسناد نگهداری می‌شوند. حدود سه میلیون آن به ویژه نشریات و سایر اسناد ارزشمند اختصاص دارد.

علاوه بر این، حدود 1.7 میلیون سند دیجیتالی شده در این کتابخانه موجود است و صدها هزار منبع آنلاین از راه دور نیز توسط کتابخانه برای خوانندگان خریداری شده‌اند. بیش از 200 مجموعه کتاب خصوصی از شخصیت‌های داخلی روسیه در حوزه‌های علم، فرهنگ، آموزش، کتاب‌شناسان برجسته و مجموعه‌داران روسیه در این کتابخانه نگهداری می‌شود که از ارزش ویژه‌ای برخوردارند.تا پایان سال 2016، حجم آثار حدود 47 میلیون واحد بود. 36 اتاق مطالعه برای بازدیدکنندگان وجود دارد. هر دقیقه درهای کتابخانه توسط پنج بازدیدکننده باز می‌شود و حدودا صد هزار کاربر جدید در سال اضافه می‌شود.

در دسامبر 2016، یک تالار جدید ایوانوف بر روی پایه گالری هنری موزه رومیانتسف افتتاح شد که به فضای اصلی نمایشگاه کتابخانه دولتی روسیه تبدیل شده است. از اول ژانویه 2017، کتابخانه دولتی روسیه شروع به دریافت نسخه‌های قانونی از کلیه نشریات چاپی منتشر شده به صورت الکترونیکی کرد.این کتابخانه دارای بخش‌های مختلف از جمله مرکز ادبیات شرقی‌ست که در آن رویدادهای گوناگون در موضوعات فرهنگی و هنری برگزار می‌شود.

رییس کتابخانه: وادیم دودا

راه‌های ارتباط:

nbros@rsl.ru

https://www.rsl.ru

https://vk.com/leninka_ru

منبع:

https://www.rsl.ru

کد خبر 18608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =