برگزاری روز نعمت و بخشندگی به مناسبت فرا رسیدن نوروز در قزاقستان

شهروندان قزاق، روز پانزدهم مارس را به عنوان روز نعمت و بخشندگی (kaiyrymdylyk) و بخشی از جشن‌های نوروزی در سرتاسر قزاقستان جشن می‌گیرند. این روز سمبل ارزش‌های اخلاقی همچون بخشندگی، مهربانی، خیرخواهی، پرورش روح همدلی و خوش‌نیتی در میان مردم است.

در سال 2024، وزارت فرهنگ و اطلاعات قزاقستان قالب جدیدی از جشن نوروز را تحت عنوان ”دهه نوروز که از 14 تا 23 ماه مارس است“، معرفی کرد. هر یک از روزهای این دهه معرف یک جشن ویژه و دربرگیرنده ارزش‌هایی است که نزد مردم قزاقستان گرامی داشته می‌شود.

به گفته سابیت بارلیبایف معاون وزیر کمیته فرهنگ قزاقستان، این جشن در 14 مارس با تعطیلات امال (”کوریسو“ در زبان قزاقی به معنای دیدن یکدیگر) یا روز سلام، یک سنت محترم در مناطق غربی، که اکنون در سراسر کشور مشاهده خواهد شد، آغاز می شود.

بارلیبایف در جلسه مطبوعاتی سرویس ارتباطی مرکزی در خصوص 15 مارس گفت: ”این روز (15 مارس) به نیکوکاری، شفقت و مهربانی اختصاص دارد. لازم است در جامعه ما فرهنگ نوع‌دوستی برای کاشت ارزش‌های همدلی و یاری متقابل نهادینه شود“. انسانیت نماد بهترین ویژگی‌های فرد است. آبای قونانبایف، شاعر و فیلسوف بزرگ قزاق در رساله فلسفی برجسته خود با عنوان ”کتاب گفتار“ مردم را به شفقت و ترحم نسبت به یکدیگر دعوت کرد. او در گفتار 14ام خود می‌نویسد: ”آیا چیزی ارزشمندتر از قلب برای انسان هست؟ شفقت، مهربانی و توانایی رفتار برادرانه با دیگران و آرزوی سعادتمندی برای آنها، همه دستورات قلبی است. عشق آرزوی قلب است“. صندوق هالینا قزاقستان که در ژانویه 2022 به دستور قاسم ژومارت توکایف، رئیس‌جمهور قزاقستان تاسیس شد، از آن زمان 67 پروژه نیکوکاری را آغاز کرده است. در دو سال گذشته، بنیاد کمک‌های خیریه‌ای به مبلغ 91 میلیارد تنگه 0202 میلیون دلار) ارائه کرده است. فعالیت‌های آن بر مراقبت‌های بهداشتی، حمایت اجتماعی، آموزش، فرهنگ و ورزش متمرکز است. این صندوق در حال حاضر، 12 برنامه نیکوکاری در بخش مراقبت‌های بهداشتی به ارزش 103.3 میلیارد تنگه (230 میلیون دلار) را اجرا می‌کند. به گفته بولات ژامیشف رئیس بنیاد، 382 بیمار از جمله 296 کودک مبتلا به بیماری‌های نادر، تهدیدکننده زندگی و مزمن، داروهای مربوطه را دریافت کردند. افزون بر این، 128 نفر پروتزهای بیوین و ماژولار به ارزش 1 میلیارد تنگه (2.2 میلیون دلار) دریافت کرده‌اند. با توجه به بستری شدن محدود بیماران در مراکز توانبخشی، این بنیاد در حال راه‌اندازی یک پروژه آزمایشی است که شامل چهار منطقه است. هدف از این ابتکار حمایت بیشتر از بیماران با در دسترس قرار دادن دستگاه‌های فنی کمکی برای توانبخشی آنها در خانه پس از ترخیص از مراکز پزشکی است. در اوایل این ماه، مجمع مردم قزاقستان، یک پلتفورم دولتی برای نزدیک شدن ملت‌ها و فرهنگ‌ها، به سه خانواده قزاقستانی با کودکان کوچک، کلید آپارتمان اهدا کرد. کمپین ملی سالانه کاروان رحمت که از سال 2015 توسط APC برگزار می‌شود، مجموعه‌ای از رویدادهای خیریه را برای جمعیت نیازمند در نظر می‌گیرد. این اقدام نیکوکارانه همزمان در روز شکرگزاری انجام شد؛ تعطیلات دیگری که برای نشان دادن نقش محوری رحمت و شفقت و آمادگی برای کمک به دیگران در زمان‌های دشوار ایجاد شد. قرن‌هاست که مردم قزاقستان از چنین ویژگی‌های ذاتی برخورداند.

در سی‌امین سالگرد استقلال قزاقستان، پایتخت قزاقستان ماراتون کارهای خوب را آغاز کرد. از آن زمان، این پروژه به یک دیدگاه ملی تبدیل شده است که مردم و سازمان‌ها را برای کمک به هموطنان خود متحد می‌کند. به ویژه آن که ارزش‌های معنوی را در میان نسل جوان نیز ترویج می‌دهد.

امسال داوطلبان جوان کمک به گروه‌های آسیب‌پذیر اجتماعی را ادامه می‌دهند. آنها کمپین‌های برف‌روبی را به راه می‌اندازند و سبد غذایی برای کودکان و خانواده‌های کم‌درآمد فراهم می‌کنند.

منبع:

https://astanatimes.com/2024/03/kazakhstan-celebrates-mercy-day-with-nauryz-charity-endeavors/

کد خبر 18866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =