رئیس جمهور: برداشتن بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه زیمبابوه، اقدامی بی‌معنی است

برداشتن بخشی از تحریم‌های اخیر علیه زیمبابوه توسط ایالات متحده «کاملاً بی‌معنی» است و تنها در صورتی که کل تحریم‌های غیرقانونی لغو شوند، معنی‌دار خواهد بود

رئیس جمهور منانگاگوا روز گذشته اعلام کرد که برداشتن بخشی از تحریم‌های اخیر علیه زیمبابوه توسط ایالات متحده «کاملاً بی‌معنی» است و تنها در صورتی که کل تحریم‌های غیرقانونی لغو شوند، معنی‌دار خواهد بود. رئیس جمهور این سخنان را پس از اعلامیه روز دوشنبه دولت آمریکا مبنی بر لغو ادعایی تحریم‌ها علیه بسیاری از شهروندان و شرکت‌های زیمبابوه‌ای، در سومابولا بیان کرد.

رئیس جمهور جو بایدن، فرمان اجرایی را برای خاتمه دادن به وضعیت اضطراری ملی در رابطه با زیمبابوه و لغو فرمان‌های اجرایی که مجوز تحریم‌های خاص زیمبابوه را صادر کرده بودند، امضا کرد. در نتیجه، ایالات متحده می‌گوید تحریم‌های اقتصادی اعمال‌شده توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی ایالات متحده (OFAC) طبق برنامه تحریم‌های زیمبابوه دیگر اجرا نمی‌شوند. به طور طنزآمیزی، همین دولت آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه رئیس جمهور منانگاگوا و برخی از مقامات ارشد دولتی و بازرگانانی که در حال احیای اقتصاد هستند، اعمال کرد. رژیم تحریم‌ها در سال ۲۰۰۱ زمانی آغاز شد که این کشور برای رسیدگی به عدم تعادل اراضی که از زمان استعمار این کشور توسط بریتانیا وجود داشت، اصلاحات ارضی را آغاز کرد. رئیس جمهور منانگاگوا در سخنرانی خود خطاب به هزاران روستایی از سراسر استان میدلندز که در مراسم افتتاح تاریخی سه پروژه فناوری اطلاعات و ارتباطات یعنی سیاست ملی بازنگری‌شده فناوری اطلاعات و ارتباطات، برنامه اصلی «هوشمند زیمبابوه ۲۰۳۰» و برنامه ملی پهنای باند در دبیرستان سومابولا به این موضوع پاسخ داد. وی گفت رژیم تحریم‌های غیرقانونی ۲۴ ساله علیه زیمبابوه باید بدون قید و شرط لغو شود.

او گفت برداشتن برخی تحریم‌ها علیه زیمبابوه در حالی که برخی دیگر همچنان باقی مانده‌اند، نقض پروتکل شورای امنیت سازمان ملل متحد است. وی گفت زیمبابوه کشوری مستقل است و واشنگتن نباید انتظار تشویق از سوی حراره را داشته باشد و افزود زیمبابوه با همه دوست است و با هیچکس دشمنی ندارد. رئیس جمهور منانگاگوا همچنین از زیمبابویه‌ای‌ها و کل قاره آفریقا خواست تا در مبارزه با تحریم‌های غیرقانونی متحد باقی بمانند. وی گفت با وجود تحریم‌های اعمال‌شده علیه این کشور، زیمبابوه با ثبت یک مسیر رشد بی‌سابقه، بالاتر از بسیاری از کشورهای جنوب آفریقا، در حال پیشرفت است.

https://www.herald.co.zw/partial-sanctions-removal-by-us-is-meaningless-president/

کد خبر 18874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =