در سال ۱۹۹۰ میلادی تنها ۴۰ مسجد در قرقیزستان وجود داشت ولی در حال حاضر تعداد مساجد به بیش از ۲۶۰۰ باب می رسد. در مطلب کوتاه ذیل به زیباترین مساجد قرقیزستان- ۴ مسجد- می پردازیم؛ مساجدی که از زوایایی بازتاب دهنده میراث فرهنگی متنوع قرقیزستان محسوب می شوند.

مشهورترین ۴ مسجد قرقیزستان که فرهنگ  این کشور را منعکس می کنند.

گسترده ترین دین در میان مردم قرقیزستان اسلام می باشد. حدود ۸۰ درصد جمعیت این کشور کوچک آسیای مرکزی مسلمان اهل سنت هستند. در سال ۱۹۶۰ میلادی کمتر از نیمی جمعیت این کشور مسلمان بوده اند، ولی پس از فروپاشی شوروی و رشد تامین مالی توسعه اسلامی، آمار و تعداد جمعیت مسلمانان افزایش یافت. در سال ۱۹۹۰ میلادی تنها ۴۰ مسجد در قرقیزستان وجود داشت ولی در حال حاضر تعداد مساجد به بیش از ۲۶۰۰ باب می رسد. در مطلب کوتاه  ذیل به زیباترین مساجد قرقیزستان- ۴ مسجد- می پردازیم؛ مساجدی که  از زوایایی بازتاب دهنده میراث فرهنگی متنوع قرقیزستان محسوب می شوند.

۱. مسجد سلیمان تا

مسجد سلیمان تا در دامنه کوه سلیمان تا و در مرکز اوش؛  قدیمی ترین شهر قرقیزستان واقع شده است. در این شهر مساجد زیادی وجود دارد ولی مسجد سلیمان تا، یکی از جدیدترین و مشهورترین مساجد این شهر است. نخستین چیزی که به چشم می خورد بزرگ بودن ساختمانش است و به گفته ای بزرگترین بنا در آن منطقه بشمار می رود. این مسجد گنجایش بیش از ۲۰ هزار نفر را  دارد و شامل سالن نمازخانه، سالن کنفرانس و کتابخانه است. مسجد در سال ۲۰۱۲ میلادی توسط خیرین عرب ساخته شده است. مسجد دارای طراحی ساده و ظریف با آجر های مرمر و حکاکی مناره است.

۲. مسجد قدیمی چوبی دونگان

در سال ۱۸۸۰ میلادی بدنبال بروز  جنگ در چین؛  دونگان ها؛ قومی مسلمان در چین به قراکول  در قرقیزستان کوچ کرده  و در این منطقه ساکن شدند. آنها در سال ۱۹۱۰ میلادی در این شهر مسجد چوبی برای جامعه دونگان ها درست کردند. این مسجد که طراح  آن یک  معمار چینی بوده؛  بدون استفاده از حتی یک میخ ساخته شده است. تصاویر سازه های چوبی پیشینه اسلامی و بودایی مردم دونگان را منعکس می کند. حتی رنگ هایی که در ساخت و ساز این مسجد به کار رفته است از نمادها و آداب و رسوم دونگان ها می باشد، به عنوان مثال: رنگ قرمز برای حفاظت از ارواح شیطانی، رنگ زرد برای جذب ثروت و رنگ سبز برای خوشبختی.

۳. مسجد حضرت علی(ع)

مسجد حضرت علی (ع) که در شهر نارین واقع شده  و  به نام مسجد آبی  نیز معروف است؛ در سال ۱۹۹۵ میلادی احداث شده است. این مسجد درواقع  مسجد مرکزی استان و شهر نارین محسوب می شود. شهر نارین با قرار گرفتن در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا، کم جمعیت ترین شهر و استان قرقیزستان می باشد. تصاویر و تزئینات این مسجد با گلدوزی های عشایری سنتی "اویمو" (Oimo) تزئین شده است. رنگ آبی این بنا نیز به احتمال زیاد نشان دهنده پیشینه شمن باوری قرقیزها می باشد. علاوه بر این رنگ آبی به عنوان رنگ بهشت تنگری باوری برشمرده می شود.

۴.

مسجد امام سرخسی

مسجد امام سرخسی همان مسجد مرکزی جدید شهر بیشکک است که  با هزینه ای  بالغ بر ۲۵ میلیون دلار توسط ترکیه ساخته شده است. ساخت  این مسجد ۶ سال به طول انجامیده است.. مسجد  ۳.۵ هکتار مساحت  دارد و ارتفاع هر مناره آن ۷۰ متر می باشد. از مسجد امام سرخسی بیشکک بعنوان بزرگترین مسجد در آسیای مرکزی یاد می شود . این مسجد ۲۸ هزار نفر گنجایش ا دارد  مسجد به سبک معماری امپراتوری عثمانی ساخته شده و شبیه مسجد آبی استانبول می باشد.

                                                                                                                                                                                    منبع: گزارش رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در قرقیزستان-شهریور۱۳۹۹

کد خبر 1928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =