شورای قانونگذاران روسیه در مورد آینده سیاست جمعیتی بحث کردند

برای اجرای پروژه ملی «خانواده» در فدراسیون روسیه، وزارت کار را نیز می‌توان در مسئولیت سیاست خانواده مشارکت داد. در غیر این صورت، به گفته نمایندگان مجلس، دولت نمی‌تواند به یک رویکرد سیستماتیک برای افزایش نرخ زاد و ولد در کشور دست یابد. تاکنون، ابزارهایی که قبلا امتحان کرده است، چندان که بر رفاه روس‌ها تاثیر داشته بر شاخص‌های جمعیتی موثر نبوده است.

27 آوریل 2024

کامرسانت به قلم آناستاسیا مانویلوا نوشت:

برای اجرای پروژه ملی «خانواده» در فدراسیون روسیه، وزارت کار را نیز می‌توان در مسئولیت سیاست خانواده مشارکت داد. در غیر این صورت، به گفته نمایندگان مجلس، دولت نمی‌تواند به یک رویکرد سیستماتیک برای افزایش نرخ زاد و ولد در کشور دست یابد. تاکنون، ابزارهایی که قبلا امتحان کرده است، چندان که بر رفاه روس‌ها تاثیر داشته بر شاخص‌های جمعیتی موثر نبوده است.

تقریبا یک سوم کل کودکان در فدراسیون روسیه در خانواده‌های پرجمعیت بزرگ می‌شوند و وظیفه دولت این است که اطمینان حاصل کند تا سال 2030 تعداد این خانواده‌ها بیشتر خواهد شد. معاون نخست وزیر؛ تاتیانا گولیکووا در جریان نشست شورای قانونگذاران در سن‌پترزبورگ این موضوع را اعلام کرد. طبق پیش‌بینی Rosstat، افزایش تعداد زنان 20 تا 29 ساله، پس از سال 2026 آغاز می‌شود و ناچیز خواهد بود و در درازمدت تعداد زنانی که در سنین باروری هستند روند نزولی دارد.

یعنی تمام تلاش ما باید در جهت افزایش میزان تولد باشد. این مقام دولتی گفت: رویکرد «به علاوه یک فرزند در هر خانواده» برای ما اساسی‌ست. به یاد بیاوریم که ولادیمیر پوتین پیش‌تر اعلام کرد که از سال 2025 یک پروژه ملی جدید «خانواده» در روسیه وجود خواهد داشت؛ این پروژه ملی «دموگرافی» را که در سال 2018 آغاز شد ادامه خواهد داد، اما بایستی طیف وسیع‌تری از وظایف را پوشش دهد.

بر اساس گزارش Rosstat، در پایان سال 2023، نرخ باروری کل برای همه تولدها در روسیه 1.41 بود که در 17 سال گذشته به حداقل رسیده است.

نرخ باروری نشان می‌دهد که چند زن به طور متوسط ​​در کل دوره باروری (از 15 تا 50 سال) زایمان می‌کنند. به گفته معاون نخست‌وزیر تاکنون، در سال گذشته نرخ باروری برای اولین تولدها تقریبا بدون تغییر باقی مانده است، در حالی که برای تولد دوم 4.5 درصد کاهش یافته است. در همان زمان، نرخ تولد برای فرزندان سوم و بعدی 3.6 درصد افزایش یافت. بنابراین، تعداد خانواده‌های پرجمعیت در روسیه در حال افزایش است: به گفته تاتیانا گولیکووا، در سال 2023 به 2.4 میلیون رسید و 7.7 میلیون کودک را در خود پرورش داده‌اند. در کل، 30 میلیون کودک در 24.5 میلیون خانواده در فدراسیون روسیه زندگی می‌کنند. به منظور افزایش تعداد تولدهای دوم و سوم، دولت تا پایان سال جاری 2024 «سال خانواده» نه تنها یک پروژه تخصصی ملی، بلکه یک استراتژی برای خانواده و سیاست جمعیتی تا سال 2030 خواهد داشت.

همانطور که ویاچسلاو ولودین، رئیس دومای دولتی روسیه اشاره کرد: «اعضای پارلمان مایلند در تشکیل هر دو سند شرکت کنند. وقتی درباره سیاست خانواده صحبت می‌کنیم، همه این موضوعات باید در یک منطق واحد ساخته شوند. البته ممکن است وزارتخانه‌های مختلفی مسئول باشند، اما مایلیم به صورت مفهومی با مشارکت همه طرف‌های ذی‌نفع بشنویم که چگونه این مشکلات را حل خواهیم کرد تا به هدف‌گذاری که رئیس‌جمهور درباره آن صحبت کرد برسیم». به گفته ولودین، طیف گسترده‌ای از اختیارات در زمینه جمعیت‌شناسی در حال حاضر به مناطق واگذار شده است، اما هریک از موضوعات فدراسیون روسیه رویکرد خاص خود را برای اجرای اقدامات به دلایل مختلف دارد.

به یاد بیاوریم که پیش‌تر دولت وضعیت یک خانواده پرجمعیت و مزایای مرتبط با آن را در سطح فدرال تصویب کرد.به گفته رئیس شورای فدراسیون والنتینا ماتوینکو، تفاوت در رویکردها در سطوح فدرال و منطقه‌ای وجود دارد، زیرا چندین وزارتخانه فدرال و تعدادی از بخش‌های تخصصی اکنون درگیر سیاست خانواده در روسیه هستند. وی خاطرنشان کرد: ما پیشنهاد می‌کنیم که این مسئولیت در وزارت کار متمرکز شود.دولت چندین سال است که هدف خود را افزایش نرخ زاد و ولد قرار داده است، اما تاکنون ابزارهایی که برای این منظور استفاده می‌کند نتایج نسبتا کمی داشته است: به عنوان مثال، یکی از گران‌ترین اقدامات اصلی؛ پرداخت هزینه زایمان است. به احتمال زیاد تولد فرزندان دوم را فقط در میان کسانی که به هر حال برنامه‌ریزی برای این کار داشتند تسریع می‌کند. در عین حال، تعدادی از اقداماتی که دولت به عنوان جمعیتی تعریف کرده است، تاکنون تأثیر قابل توجهی بر سطح فقر داشته است، زیرا نسبت خانواده‌های دارای فرزند در میان فقرا زیاد است.

به این ترتیب، اکنون والدین 10.5 میلیون کودک برای خانواده‌های کم‌درآمد، مزایا دریافت می‌کنند. علاوه بر این، در سال گذشته، 717 هزار روس تحت پوشش قرارداد اجتماعی قرار گرفتند و بیش از 60 درصد آنها خانواده‌های دارای فرزند بودند که در نتیجه تعداد خانوارهای کم درآمد دارای فرزند در سال 2023 از 6.4 میلیون به 5.3 میلیون کاهش یافت.

منبع:https://www.kommersant.ru/doc/6677964?from=most_read_1

کد خبر 19326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =