تأثیر تحول آموزش عالی بر دانشگاه‌های خصوصی قزاقستان

سال 2023 نقطه عطفی برای دانشگاه‌های خصوصی بود. سال 2023 برای دانشگاه‌های خصوصی ایران سالی پر از تحولات و دستاوردهای مهم بود. در این سال، دانشگاه‌های خصوصی سرانجام مجوز قانونی لازم را برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز دولت به دست آوردند. علاوه بر این، برای اولین بار، این دانشگاه‌ها از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای اجرای برنامه‌های تبادل دانشجویی (موبلیتی) اعتبار مالی دریافت کردند. به گفته مسئولان دانشگاه نوآوری اوراسیا (InEU)، این حمایت‌های جدید فرصت‌های جدید و ارزشمندی را برای دانشگاه‌های خصوصی فراهم می‌کند.

سال 2023 نقطه عطفی برای دانشگاه‌های خصوصی بود. سال 2023 برای دانشگاه‌های خصوصی ایران سالی پر از تحولات و دستاوردهای مهم بود. در این سال، دانشگاه‌های خصوصی سرانجام مجوز قانونی لازم را برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز دولت به دست آوردند. علاوه بر این، برای اولین بار، این دانشگاه‌ها از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای اجرای برنامه‌های تبادل دانشجویی (موبلیتی) اعتبار مالی دریافت کردند. به گفته مسئولان دانشگاه نوآوری اوراسیا (InEU)، این حمایت‌های جدید فرصت‌های جدید و ارزشمندی را برای دانشگاه‌های خصوصی فراهم می‌کند.

به عنوان نمونه، دو دانشجو از دانشگاه نوآوری اوراسیا InEU فرصت منحصر به فردی را برای گذراندن یک ترم تحصیلی کامل در دانشگاه‌های ایالات متحده به طور رایگان از طریق برنامه تبادل دانشجویی به دست آوردند.

خانم دکتر گلویرا موسابکوا، رئیس دانشگاه نوآوری اوراسیا InEU، در این باره می‌گوید: "آیا این فرصت برای جوانان مفید نیست؟ این رویکردی درست و منطقی است، زیرا جوانان دانش‌آموز و دانشجو سرمایه‌های مشترک همه ما هستند. وزیر علوم نیز با برگزاری 4 جلسه با رؤسای دانشگاه‌های خصوصی، بر اهمیت این موضوع تأکید کرده است. در این جلسات، چالش‌ها و فرصت‌های مختلف هر دانشگاه خصوصی به طور جداگانه مورد بررسی قرار می‌گیرد. بدون شک، این "گرم شدن روابط" بین دولت و دانشگاه‌های خصوصی، ناشی از درک این موضوع است که دانشگاه‌های خصوصی نیز جزئی جدایی‌ناپذیر از نظام آموزش عالی قزاقستان هستند."

تاریخ تأسیس دانشگاه نوآوری اوراسیا InEU به سال 1991 باز می‌گردد. از آن زمان تاکنون، این دانشگاه به طور قابل توجهی رشد و تحول یافته است. امروز این دانشگاه تا حدی سیاست‌های آکادمیک خود را تقویت کرده است که اعتبار علمی را به عنوان یکی از ارزش‌های اصلی خود معرفی می‌کند و علی‌رغم ریسک‌های مربوط به شهرت و اعتبار مالی، ممکن است دانشجویانی را که به مرحله دفاع از پایان‌نامه خود نمی‌رسند، از دانشگاه اخراج کند.

امروز این دانشگاه به طور فعال در تحقیقات مشارکت دارد. به عنوان نمونه، دانشمندان نوآوری اوراسیا InEU موفق به کسب بودجه از بنیاد علم برای دو پروژه خود شده‌اند. علاوه بر این، آنها همچنین توسعه یک مطالعه مشترک با دانشگاه‌های پیشرو در آسیای مرکزی در مورد اهداف توسعه پایدار را آغاز کرده‌اند.

رئیس دانشگاه می‌گوید: "با وجود همه اینها، همکاری و بین‌المللی کردن برنامه‌های آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه‌ها حائز اهمیت است. دانشگاه‌های خصوصی به وضوح در  این روندها حرکت می کنند. به عنوان مثال، دانشگاه نوآوری اوراسیا InEU به تازگی دو استاد خارجی را برای آموزش روش‌های تحقیق و تدریس ماژول‌های آموزشی دعوت کرده است. علاوه بر این، از 6 ژانویه، یک استاد ایتالیایی به طور تمام‌وقت خواهیم داشت که وظیفه اصلی او توسعه استارتاپ‌های دانشجویی است."

علاوه بر این، در اکتبر 2023، یک هیئت از چین (شیان) از دانشگاه بازدید کرد. همکاران خارجی از آنچه دیدند الهام گرفته، توافقنامه‌ای امضا کردند و حتی نمایندگی‌های خود را افتتاح کردند. دانشگاه نوآوری اوراسیا InEU اکنون دانشجویان چینی را نیز جذب خواهد کرد.

با حمایت شرکای استراتژیک - کارفرمایان - دانشگاه برنامه‌های خود را به طور قابل توجهی به‌روزرسانی می‌کند. در عین حال، بر اساس "اطلس مشاغل جدید" استان پاولودار، زیرا این منطقه اولین منطقه در این پروژه بود، دانشگاه رشته‌ها، محتوا و نتایج آموزشی را تغییر می‌دهد.

با موفقیت پروژه "آکادمی کارآفرینان زن" با همکاری سفارت ایالات متحده، 30 زن کارآفرین از استان پاولودار آموزش DreamBuilder را دیدند و زبان انگلیسی را یاد گرفتند، طرح‌های تجاری خود را نوشتند و دفاع کردند و مهارت‌های خود را در دوره‌های آموزشی تخصصی و شخصی ارتقا دادند. پنج نفر از آنها حتی برای اجرای ایده‌های خود 14000 دلار کمک مالی دریافت کردند. پروژه اجتماعی دانشگاه "قلب باز" به بهبود کیفیت زندگی افراد دارای نیازهای خاص کمک می‌کند. سالانه 50 دانشجو با 104 کودک art therapy انجام می‌دهند.

دانشجویان داوطلب دوره‌های ارشد رشته حقوق، به گروه‌های کم برخوردار مانند سالمندان، معلولان، جوانان و مردم در قالب پروژه "مرکز حقوقی "فمیدا"" به طور رایگان مشاوره حقوقی ارائه می‌دهند.

دانشجویان تحت نظارت اساتید و وکلای مجرب، قوانین جاری را تبیین می‌کنند، به تنظیم اسناد حقوقی کمک می‌کنند و نحوه دفاع از حقوق شهروندان را در ادارات دولتی توضیح می‌دهند.

مشارکت در پروژه "TOM: Kazakhstan"این پروژه اجتماعی بین‌المللی، مخترعان و افراد دارای نیازهای خاص را گرد هم می‌آورد. دانشجویان دانشگاه، پروتز دائمی و چند منظوره با قطعات قابل تعویض برای الکساندر فینک 21 ساله ساختند. (الکساندر در 7 سالگی زیر قطار رفت و پای خود را از دست داد(.

لازم به ذکر است که به مناسبت روز استقلال، چند تن از همکاران دانشگاه نوآوری اوراسیا InEU از سایاست نوربیک وزیر علوم و آموزش عالی، لوح تقدیر و تشکر دریافت کردند.

این سطح از قدردانی و توجه، که مدت‌ها بود به دانشگاه‌های خصوصی به طور کلی و دانشگاه نوآوری اوراسیا InEU به طور خاص تعلق نگرفته بود، شایسته تقدیر است.

بر اساس نتایج سال 2023، دانشگاه نوآوری اوراسیا InEU در رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های آسیا طبق QS Asia University Ranking  قرار گرفت.

تهیه شده در وابستگی فرهنگی سرکنسولگری ج.ا.ایران-آلماتی قزاقستان

منبع:

https://tengrinews.kz/educationscience/transformatsiya-vyisshego-obrazovaniya-eto-povliyalo-520688/

کد خبر 19345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =