۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۱

شهرکرالا پس از عضویت در شبکه شهرهای خلاق یونسکو (UCCN) در سال 2023 برچسب شهر ادبیات یونسکو را به خود اختصاص داد.

هر سال، 23 آوریل به عنوان روز جهانی کتاب و حق چاپ برای بزرگداشت و ترویج کتابخوانی نامگذاری شده است. بنابراین مناسب است که در این روز نگاهی به کوژیکود کرالا بیندازیم که پس از عضویت در شبکه شهرهای خلاق یونسکو (UCCN) در سال 2023 برچسب شهر ادبیات یونسکو را به خود اختصاص داد. با این کار، کوژیکود Kozhikode به لیستی ملحق شد که شامل پراگ در جمهوری چک، میلان در ایتالیا، ادینبورگ در بریتانیا، آنگولمه در فرانسه، لاهور در پاکستان و جاکارتا در اندونزی و غیره می شود. جالب اینجاست که این تمجید پس از گزارش ارائه شده توسط دانشجویان مؤسسه ملی فناوری، کالیکات که تاریخ ادبی منطقه را مستند می کرد، به دست آمد. بینا فیلیپ، شهردار کوژیکود، در صحبت کردن در مورد آن،به ایندین اکسپرس گفت: «ایده برچسب گذاری کوژیکود به عنوان «شهر ادبیات» برای اولین بار به آجیت کالیات، مدیر مؤسسه مدیریت محلی کرالا (KILA)، در اکتبر 2021 رسید. ما در مورد آن بحث کردیم. و طرحی را ترسیم کرد.»

این مطالعه توسط اعضای گروه معماری و برنامه‌ریزی انجام شد که محمد فیروز رئیس آن گفت: دانش‌آموزان یک نظرسنجی انجام دادند، نفوذ ادبی منطقه را مطالعه کردند و دارایی‌ها، فضاها و شخصیت‌های مهم ادبی را به عنوان بخشی از یک پروژه دانشگاهی مستندسازی کردند. آنها از کتابخانه ها و مؤسسات انتشاراتی در منطقه نقشه برداری کردند و یک تحلیل بافر انجام دادند. این اسناد توسط وزارت فرهنگ اتحادیه تأیید شد و بعداً به یونسکو ارائه شد.

اینگونه است که کوژیکود کرالا برچسب "شهر ادبیات" یونسکو را دریافت کرد.

عشق کوژیکود به ادبیات به قرن‌ها برمی‌گردد، زمانی که حاکمان پیشین آن، زامورین، مناظره‌های ادبی سالانه را سازماندهی می‌کردند. جشنواره ادبیات کوژیکود کرالا که در آن نویسندگانی از نقاط مختلف جهان به بحث و گفتگو می پردازند در ساحل Kozhikode برگزار می شود.

جشنواره ادبیات کرالا(KLF)که در آن نویسندگانی از نقاط مختلف جهان درگیر بحث می شوند، در ساحل کوژیکود برگزار می شود. این منطقه همچنین دارای بیش از 545 کتابخانه است که از این تعداد 62 کتابخانه عمومی وابسته به شورای کتابخانه ایالت کرالا هستند.

منبع:                                         https://indianexpress.com/article/lifestyle/art-and-culture/world-book-day-kerala-kozhikode-unesco-city-of-literature-9285651/

sm street

کد خبر 19353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =