دوسالانه ونیز نمایشگاهی از آثار هنری معاصر است که هر دو سال یکبار در شهر ونیز ایتالیا برگزار می‌شود. این رویداد فرهنگی از سال ۱۸۹۵ با هدف حمایت هنرهای تجسمی معاصر در ایتالیا راه اندازی شد.

حضور جمهوری اسلامی ایران در بزرگترین رخداد هنری جهان (دوسالانه ونیز)

گزارش حضور سفیر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا و در شصتمین دوره دو سالانه هنری ونیز

دوسالانه ونیز نمایشگاهی از آثار هنری معاصر است که هر دو سال یکبار در شهر ونیز ایتالیا برگزار می‌شود. این رویداد فرهنگی از سال ۱۸۹۵ با هدف حمایت هنرهای تجسمی معاصر در ایتالیا راه اندازی شد.شصتمین دوره بینال ونیز از ۲۱ آوریل با شعار "خارجی‌ها همه‌جا" با حضور 95 کشور آغاز شد و این تعداد حضور کشورها از زمان بعد از همه گیری کووید بی سابقه بوده است.

حضور جمهوری اسلامی ایران در بزرگترین رخداد هنری جهان (دوسالانه ونیز)

از زمان بنیان گذاری دو سالانه، جمهوری اسلامی ایران نهمین حضور خود را با آثاری فاخر از برجسته ترین هنرمندان معاصر کشور، آغاز نمود. شایان ذکر است که ایران قبل از انقلاب اسلامی دو بار در این رویداد فرهنگی حضور داشت و بعد از انقلاب اسلامی این هفتمین حضور جمهوری اسلامی دراین رخداد بی بدیل می باشد.عنوان انتخابی شده برای پادیلیون جمهوری اسلامی بنی آدم اعضای یک پیکرند  برگرفته از شعر شاعر بزرگ فارسی سعدی شیرازی است.  

حضور جمهوری اسلامی ایران در بزرگترین رخداد هنری جهان (دوسالانه ونیز)

اداره کل هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران روز شنبه پادیلیون جمهوری اسلامی  ایران را  با عنوان «بنی‌آدم اعضای یک پیکرند» با آثاری از هنرمندان تراز اول کشورمان، آقایان عبدالحمید قدیریان، غلامعلی طاهری، کاظم چلیپا، مرتضی اسدی و مصطفی گودرزی با حضور سفیر و رایزن فرهنگی  جمهوری اسلامی ایران  در ایتالیا  به صورت رسمی افتتاح نمودند.  دراین مراسم همچنین آقایان امیر عبدالحسینی کیوریتور و شعیب حسینی مقدم به عنوان کیوریتور ارشد پادیلیون حضور داشتند.جناب آقای صبوری در مراسم افتتاحیه ضمن تشکر از همت موزه هنرهای معاصر تهران و رایزنی فرهنگی که در مدت زمان کوتاهی با تلاش های شبانه روزی خود حضوری فاخر و معنا دار را در دوسالانه ونیز رقم زدند، گفت:این نمایشگاه از نظر محتوایی و چیدمان بسیار فاخر است. با توجه به تحولات خاورمیانه ، عنوان نمایشگاه بسیار سنجیده و هوشمندانه انتخاب شده و بازدید کنندگان به این مهم پی خواهند برد. این نشان دهنده سیاست راهبردی ما در منطقه است. با توجه به شرایطی که در منطقه وجود دارد، انتخاب و برگزاری این نمایشگاه تسکین دهنده آلام مردم فلسطین باشد. همچنین سفیر جمهوری درادامه به این نکته اشاره نمود که روشنگری جنایات رژیم صهیونیستی برای مردم ایتالیا و گردشگران خارجی فرصت خوبی برای تبیین این جنایات است.محمد تقی رایزن فرهنگی سخنران بعدی جلسه افتتاحیه بود که ضمن تشکر از مسئولین موزه هنرهای معاصر و وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی ، حضور جمهوری اسلامی ایران را در این مقطع زمانی خاص لازم و مهم برشمرد.

حضور جمهوری اسلامی ایران در بزرگترین رخداد هنری جهان (دوسالانه ونیز)

رایزن فرهنگی در ابتدا با شعر فارسی که عنوان نمایشگاه یعنی بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند ، اظهار داشت :حضور جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوره جشنواره بینال هنری ونیز موجب سرافرازی و افتخار است. حضور هنرمندان به همراه آثار بسیار فاخرشان در این نمایشگاه با توجه به شرایط بین المللی بسیار مهم ارزیابی می شود و این مهم موجب شده که هنرمندان فرهیخته کشورمان حمایت از مردم ستمدیده غزه و فلسطین را در دستور کار خود قرار دهند.شایان ذکر است که حضور جمهوری اسلامی ایران در این رخداد فرهنگی و هنری حاصل همکاری رایزنی فرهنگی و سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا با اداره کل هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر و کارشناسان ارزشمند موزه می باشد.دو سالانه‌ی هنر ونیز بزرگ ترین رویداد هنری جهان است. این برنامه هر دو سال یکبار به مدت شش ماه میزبان کشورهای جهان با هنرمندان منتخب در عرصه های گوناگون هنرهای تجسمی بوده و هر کشوری تلاش می کند با برپایی پاویون های خود در مرکز توجهات قرار بگیرد.

آثار به نمایش گذاشته شده در پادیلیون ایران بیانگر رنج و آلام کودکان فلسطینی در حمله رژیم غتصب صهیونیستی به نوار غزه می باشند. این  پنج اثر متعلق به هنرمندان صاحب نام ایرانی شامل استادان کاظم چلیپا، غلامعلی طاهری، مرتضی اسدی، مصطفی گودرزی و عبدالحمید قدیریان می باشند. هر پنج اثر در زمستان ۱۴۰۲ با موضوع کودکان شهید غزه شکل گرفته و آخرین اثر این هنرمندان محسوب می‌شود.

دوسالانه ونیز با سابقه بیش از 115 ساله خود ، قدیمیترین دوسالانه هنری در خصوص هنر معاصر در دنیا می باشد که از اهمیت ویژه ای در بین اصحاب هنر برخوردار است و کشورهای زیادی سعی بر حضور در این دو سالانه دارند.حضور ایران در دو سالانه هنری ونیز به سالهای قبل از انقلاب اسلامی برمی گردد و عملا از سال 1337 هجری شمسی، ایران گاهی در این رخداد هنری شرکت داشته  است هرچند که حضور ایران قبل از انقلاب حضور چشمگیری نبوده و آثار ارائه شده هم از کیفیت مطلوبی برخوردار نبوده است.

فضای در نظر گرفته شده برای پادیلیون ایران در نزدیکی ایستگاه اتوبوس آبی و در کنار اصلی ترین و پرترددترین مسیر آبی شهر ونیز قرار گرفته است که با یک پیاده روی 2 دقیقه ای می توان از ایستگاه قطار به محل پادیلیون ایران رسید. مضافاً بر اینکه در منطقه خوب و قابل دسترس برای همه و در مسیری است که بالاجبار همه توریستها برای رسیدن به میدان اصلی شهر( میدان سن مارکو)  بایستی از آن گذر کنند. محل پادیلیون ایران از فاصله دور توسط بنر های بزرگی که تعبیه شده اند قابل رویت می باشد.

رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا، شش ماه قبل از برگزاری این رخداد بزرگ و مهم بین المللی، مشاوره ،هماهنگی و هم اندیشی لازم را به معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موزه هنرهای معاصر و ... را برای هرچه بهتر برگزار شدن این رویداد مهم به خوبی به مراکز مذکور ارائه داد. همچنین برای اجاره مکان و سایر اقداماتی که می توانست حضور پر رنگ جمهوری اسلامی ایران را بیشتر کند دریغ ننمود.حضور جمهوری اسلامی ایران در این دوره از دو سالانه، متاسفانه با مشکلات عدیده ای روبرو بود که برخی از آنان کماکان لاینحل باقی مانده است. هرچند برخی از مشکلات به مسائل سیاسی و موضع گیریهای نابخردانه غرب مربوط می شود لیکن بخش دیگر مربوط به برنامه ریزی به موقع و دقیق از سوی مسئولین و دست اندرکاران می باشد.

کد خبر 19608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =