۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۸

دیوار ِآتش ِ بزرگ چین

پروژه کنترل اینترنت و ایجاد توانمندی ملی در فضای مجازی
دیوار ِآتش ِ بزرگ چین

  طرح دیوار آتش بزرگ چین نشئت گرفته از سیاست کلی دولت چین مبنی بر توسعه اقتصادی همراه با حفظ فرهنگ بومی و جلوگیری از ورود فرهنگ بیگانه است که در جملات سیاست مدارانی مانند دنگ ژیائوپینگ دیده می‌شود. اولین اتصال اینترنت در چین در سال ۱۹۹۴ برقرار شد و بعد از مدتی اینترنت به‌طور گسترده‌ای توسعه یافت به طوری که در سال ۱۹۹۵ عرضه عمومی آن آغاز شد، بنابراین وزارت امینت عمومی چین بر اساس سیاست‌های کلی دولت چین اقداماتی را برای کنترل اینترنت شروع کرد.

دیوار آتش بزرگ چین (به انگلیسی: Great Firewall)، عنوان استعاره مفهومی از پروژه دولتی چین برای کنترل اینترنت است. در این پروژه دولت چین از فنّاوری‌های مختلف کنترل شبکه برای اعمال سیاست‌های خود در اینترنت کشورش استفاده کرده‌است. تحلیل گران معتقدند دیوار بزرگ چین یکی از پیچیده‌ترین سامانه‌های کنترل اینترنت در مقایسه با سامانه‌های مشابه سایر کشورهاست.

  طرح دیوار آتش بزرگ چین نشئت گرفته از سیاست کلی دولت چین مبنی بر توسعه اقتصادی همراه با حفظ فرهنگ بومی و جلوگیری از ورود فرهنگ بیگانه است که در جملات سیاست مدارانی مانند دنگ ژیائوپینگ دیده می‌شود. اولین اتصال اینترنت در چین در سال ۱۹۹۴ برقرار شد و بعد از مدتی اینترنت به‌طور گسترده‌ای توسعه یافت به طوری که در سال ۱۹۹۵ عرضه عمومی آن آغاز شد، بنابراین وزارت امینت عمومی چین بر اساس سیاست‌های کلی دولت چین اقداماتی را برای کنترل اینترنت شروع کرد.

   کشورهایی که در آن‌ها شبکه‌های اجتماعی جهانی فیلتر می‌شوند معمولا یک پیام‌رسان داخلی معادل نسخه جهانی آن می‌شود. در چین  این جایگزینی تا حد زیادی با موفقیت انجام شده است. طوری که کمتر کسی از وی پی ان و فیلترشکن استفاده می کند.

در چین همه چیز فیلتر است. از گوگل گرفته تا لینکدین و حتی گوگل مپ. پیام رسان های خارجی که دیگر جای خود دارد.

  در بین چینی ها افراد کمی صفحه ی اینستاگرام دارند وچینی ها کمتر از گوگل استفاده  می کنند. شاید این سوال مطرح شود که مگر می شود از گوگل یا یوتیوب که منبع غنی ای از اطلاعات است استفاده نکرد؟

     فضای مجازی چینی ، چیزی کم تر از فضای اینترنت آزاد ندارد، بلکه در خیلی از موارد بهتر نیز عمل می کند و نیاز کاربران را به خوبی بر طرف می کند.بیدو گوگل چینی هاست. منابع انگلیسی یا زبان های مختلف در آن کم است اما مایکروسافت بینگ این مشکل را برطرف می کند.ویچت و کیو کیو همانند واتس اپ چینی ها است. از نظر چینی ها ویچت به مراتب از واتس اپ بهتر است. این برنامه امکانات زیادی دارد که به کاربران اجازه می دهد برای مدیریت امور زندگی روزمره از آن استفاده کنند، امکان هایی مانند سفارش آنلاین غذا، رزرو بلیط، سرمایه گذاری، پرداخت قبوض، انتقال پول یا به اشتراک گذاری فیلم و عکس و غیره. اکنون حدود یک میلیارد کاربر از این برنامه استفاده می کنند.

   وی چت امکانات بیشتری نسبت به اپلیکیشن های چت غربی در اختیار کاربرانش قرار می دهد، چرا که طراحی و امکانات آن ترکیبی از اپلیکیشن های اسکایپ ،واتس اپ، فیس بوک ،اینستاگرام و امازون است.

  بیلی بیلی معادل یوتیوب است. ویدیوهای یوتیوبرهای معروف بین المللی آن جا آپلود می شود و دسترسی به فیلم و سریال نیز وجود دارد. این برنامه 300 میلیون کاربر فعال دارد.

سیایوخونگ شو، کوای شو و توتیا معادل اینستاگرام، فیس بوک و توییتر هستند. اما بسیار خلاقانه تر طراحی شده اند طوری که امکانات زیادی دارند، از جمله خرید آنلاین!

تیک تاک با اینکه برنامه ای چینی است اما نسخه ی داخلی آن در چین دووین نام دارد.  این برنامه مختص به‌اشتراک‌ گذاری ویدئو است. 200 میلیون کاربر فعال به طور روزانه از دویین استفاده می‌کنند. دویین فرصت بسیار خوبی برای شرکت‌های تجاری جهت تبلیغات و فروش است. فروش محصول در لایو تیک تاک به یک روش نوظهور در بازاریابی چین تبدیل شده است.

  نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره شود، میزان تقاضای مردم چین به اینترنت آزاد، آن‌قدرها هم که ما انتظار داریم، بالا نیست. ظهور ملی گرایی باعث شده است که خیلی از جوانان حتی نیازی به داشتن وی پی ان احساس نکنند!

دیوار ِآتش ِ بزرگ چین:پروژه کنترل اینترنت و ایجاد توانمندی ملّی در فضای مجازی

صفحه خرید آنلاین در دویین

دیوار ِآتش ِ بزرگ چین:پروژه کنترل اینترنت و ایجاد توانمندی ملّی در فضای مجازی

محتوای به اشتراک گذاشته شده در سیایوخونگ شو

دیوار ِآتش ِ بزرگ چین:پروژه کنترل اینترنت و ایجاد توانمندی ملّی در فضای مجازی

فضای بیلی بیلی برای تماشای فیلم

منبع: https://www.rfa.org/mandarin/yataibaodao/meiti/nu-06022016100305.html

کد خبر 20420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =