کنفرانس بین‌المللی «راه معنوی ابریشم» در قازان به کار خود پایان داد

کنفرانس بین‌المللی «راه معنوی ابریشم» با صدور بیانیه پایانی با حضور آیت‌الله اعرافی جمعه 5 مرداد 1403 به کار خود پایان داد.

ما، رهبران سازمان‌های مذهبی مسلمانان کشورهای بریکس، با ترکیب زیر در کازان؛ یکی از اولین مراکز چاپ قرآن در جهان اسلام، گردهم آمدیم:

  • مفتی شیخ راویل عین‌الدین رئیس اداره دینی مسلمانان فدراسیون روسیه، شورای مفتیان روسیه و سازمان‌های متمرکز مسلمان فدراسیون روسیه
  • دکتر خلیفه مبارک الظهیری رئیس دانشگاه بشردوستانه محمد بن زاید (امارات متحده عربی)
  • آیت‌الله علیرضا اعرافی شخصیت سیاسی و مذهبی جمهوری اسلامی ایران، مدیر حوزه‌های علمیه جمهوری اسلامی ایران، عضو شورای نگهبان (قانون اساسی)، نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری
  • دکتر اسامه الازهری وزیر وقف جمهوری عربی مصر
  • حسن فا مین رئیس انجمن اسلامی چین
  • دکتر خالد رزک السید تقی‌الدین رئیس شورای عالی امور اسلامی و ائمه برزیل
  • مفتی حاجی ابراهیم توحفا رئیس شورای عالی امور اسلامی، رئیس شورای علما، رئیس شورای گفتگوی ادیان اتیوپی
  • دکتر حوذیفه غلام محمد الویستانوی مدیر دانشگاه بین‌المللی اسلامی هند «جامعه اسلامیه عشاط العلوم»
  • دکتر احمد یوسف لوکهات رئیس سازمان آموزش اسلامی آفریقای جنوبی

ابراز علاقه متقابل به ایجاد شرایط مطلوب برای توسعه و تعمیق همکاری‌های گسترده در حوزه مذهبی بین جوامع مسلمان و سازمان‌های کشورهای عضو بریکس، بر اساس متون دینی داریم و خواستار تعامل برای خیر، ظرفیت غنی معنوی و اخلاقی مردم ما، اصول همکاری و مشارکت اجتماعی، احترام متقابل به حقوق و منافع هستیم،

با تحقق رسالت ویژه رهبران دینی در تقویت گفتگوی بین ادیان، برقراری صلح در جامعه، حفظ ارزش‌های معنوی و اخلاقی سنتی بشریت،

ما با تأکید بر اهمیت تقویت تعامل، همکاری و مشارکت بین دولت‌ها و ملت‌های دوست، به اتفاق آراء اعلام می‌داریم که:

  1. توسعه پویای بریکس در همه زمینه‌های فعالیت، ظرفیت بسیار زیاد و تمرکز بر تبدیل شدن به یک مجمع نمایندگان برای تعامل همه پایتخت‌های پیشرو جهان چند قطبی، شایسته تحسین است. ما با خرسندی متذکر می‌شویم که با متحد کردن کشورهای مختلف و نمایندگان تمدن‌های گوناگون، بریکس به یک سازمان بین‌المللی چند منظوره تبدیل شده است که نه تنها سیاست و اقتصاد، بلکه حوزه فرهنگی و بشردوستانه را نیز پوشش می‌دهد.
  2. ما رهبران سازمان‌های مذهبی مسلمانان کشورهای بریکس در برابر خداوند و مردم کشورهایمان مسئولیت ویژه‌ای در حفاظت از موازین اخلاقی الهام‌گرفته از الهیات که در حفظ بنیان‌های خانواده سنتی، تداوم نسل‌ها، عشق به سرزمین مادری، حراست از ویژگی‌های ملی، فرهنگی، مذهبی و سنت‌های مردمان آن، و مخالفت با جهانی شدن غیرمعنوی که موجب فرسایش هویت‌هاست، داریم.
  3. رهبران ادیان سنتی کشورهای شرکت‌کننده نقش بزرگی در حفظ و تقویت گفتگو، همزیستی هماهنگ و احترام به حسن همجواری بین نمایندگان ادیان و مردمان مختلف دارند.
  4. رهبران دینی مسلمانان بریکس، به ویژه با تاکید بر ماهیت بین تمدنی این سازمان، با حمایت همه جانبه از تلاش‌های رهبران کشورها برای تقویت این مجمع به عنوان مهم‌ترین نهاد بین‌المللی مبتنی بر نزدیکی منافع سیاسی و اقتصادی، خواستار ادامه فعالیت‌ها و اتحاد کشورهای عضو بر اساس ارزش‌های معنوی و اخلاقی مشترک به نام خلقت، میل به ساختن جهانی چندقطبی با در نظر گرفتن همه تنوع قومی فرهنگی و مذهبی بشریت است.
  5. رهبران سازمان‌های مذهبی مسلمان کشورهای بریکس از همه تلاش‌های بین‌المللی برای تضمین صلح و ثبات عادلانه در مناطق درگیر در جهان حمایت می‌کنند.
  6. دین اسلام، مانند سایر ادیان، تروریسم و ​​افراط‌گرایی را در هیچ یک از مظاهر آن نمی‌پذیرد و مؤید این است که هیچ گونه اقدام تروریستی قابل توجیه نیست.
  7. سازمان‌های دینی مسلمانان در کشورهای بریکس در نظر دارند روابط پایاپای را در چارچوب مجمع، تعامل، همکاری و مشارکت در حوزه فرهنگی و بشردوستانه به نفع منافع مشترک کشورهای عضو و مردم آنها تقویت کنند.
  8. شرکت‌کنندگان از رهبری فدراسیون روسیه که ریاست بریکس را بر عهده دارد تشکر می‌کنند و آرزوی موفقیت در برگزاری اجلاس آتی سامیت رهبران بریکس در کازان را دارند.
  9. همچنین از برگزارکنندگان این رویداد، به نمایندگی از اداره دینی مسلمانان فدراسیون روسیه، دانشگاه علوم انسانی به نام محمد بن زاید (امارات متحده عربی)، دولت جمهوری تاتارستان و اداره دینی مسلمانان جمهوری تاتارستان قدردانی می‌کنند.

روسیه، کازان، 26 ژوئیه 2024 / 20 محرم 1446 هجری قمری

منبع: https://www.muslim.ru/articles/280/40970/

کد خبر 20429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =