آنورادهاپورا  منطقه باستانی سریلانکا (بخش اول)

آنورادهاپورا شهری در استان مرکزی شمالی سریلانکا است. در حال حاضر مرکز استان مرکزی شمال کشور است. با این حال، این شهر قبل از قرن سوم قبل از میلاد به عنوان پایتخت سریلانکا باستان شهرت یافت. براساس کتاب تاریخی سینهالی ماها وامسام، این شهر توسط انورادها که شاهزاده ویجایان را با ۷۰۰ دوست خود در هنگام آمدن به سریلانکا همراهی کرد، تأسیس شد.

آنورادهاپورا شهری در استان مرکزی شمالی سریلانکا است. در حال حاضر مرکز استان مرکزی شمال کشور است. با این حال، این شهر قبل از قرن سوم قبل از میلاد به عنوان پایتخت سریلانکا باستان شهرت یافت.  بر اساس کتاب تاریخی سینهالی ماها وامسام، این شهر توسط انورادها که شاهزاده ویجایان را با ۷۰۰ دوست خود در هنگام آمدن به سریلانکا همراهی کرد، تأسیس شد[۱].

در ابتدا آنراداگرام (روستای آنورادا) نامیده می شد. ۴۳۷ قبل از میلاد - قبل از میلاد در طول دوره تا ۳۶۷،   باندوگابایان که بر سریلانکا حکومت می کرد، روستای آنورادا را به آنورادهاپورا تغییر داده، پایتخت دولت خود کرد[۲]. پس از این، آنورادهاپورا بیش از هزار سال پایتخت کشور باقی ماند تا اینکه در قرن دهم به دلیل تهاجمات هند جنوبی، پایتخت به پولونارووا منتقل شد. حتی در حال حاضر آنورادهاپورا بزرگترین منطقه در سریلانکا از نظر مساحت است.

امپراتور هندوستان آشوکا آیین بودا را به سریلانکا معرفی کرد. شاخه ای از درختی که بودا به حقیقت رسیده، در خود آنورادهاپورا توسط سانگامیتا (دختر خود آشوکا و راهبه بودائی) کاشته شد. این درخت که اکنون یکی از قدیمی ترین درختان جهان به حساب می آید، هنوز توسط بودایی ها پرستش می شود. این درخت در ارتفاع ۶.۵ متری از سطح زمین کاشته می شود. دیوارهای محافظ در اطراف این درخت وجود دارد. این درخت مقدس ترین نماد بودایی است که توسط بوداییان سریلانکا و بوداییان در سراسر جهان مورد احترام است. گفته می شود دیوار اطراف آن در زمان پادشاهی کیرتی سری راجاسینکا  برای محافظت از این درخت در برابر فیل های وحشی ساخته شده است[۳].

در اطراف این شهر ۵ مخزن بزرگ آبیاری وجود دارد که از قدیم الایام وجود داشته است. از این مخزن ها برای کشاورزی منطقه وسیع اطراف برای تغذیه جمعیت زیادی که در آنورادهاپورا زندگی می کردند، استفاده می شد. پس از گذشت حدود ۲۵۰۰ سال از این مخزن ها هنوز استفاده می شود. معابد بودایی عظیم در اطراف این شهر وجود داشته است. این شهر همچنین از احاطه شدن توسط جنگل‌های انبوه بهره می‌برد که حفاظت طبیعی در برابر مهاجمان را فراهم می‌کرد.

ویرانه ها و جنگلی  متروکه و فراموش شده این شهر باستانی توسط باستان شناسان در اوایل قرن بیستم کشف شد.  خرابه‌های کاخ‌ها، صومعه‌ها، اقامتگاه‌های راهبان بودایی، بیمارستان‌ها، اقامتگاه‌های مسافران و دریاچه‌های زینتی گواه رونق شهر در آن زمان است.

این شهر در حال حاضر به دلیل خرابه های به خوبی حفظ شده از تمدن باستانی سینهال در فهرست میراث جهانی قرار گرفته است. این شهر مقر بررسی های باستان شناسی سریلانکا است و گردشگری عامل مهمی در اقتصاد آن است.

در حفاری‌های آنورادهاپورا، ظروف خاکستری رنگ‌شده مربوط به دوره اولیه ماقبل تاریخ آنورادهاپورا کشف شده است که نشان‌دهنده ارتباط آن با شمال هند است.

بنابراین، این شهر طولانی ترین پایتخت سینهالی سریلانکا بود که از قرن پنجم قبل از میلاد (۴۳۷ قبل از میلاد) تا قرن یازدهم پس از میلاد (۱۰۱۷ پس از میلاد) حدود ۱۵۰۰ سال شکوفا شد[۴].

انورادهاپورا از آب و هوای خوب و دلپذیری برخوردار است و درختان بالغ آن بر مهمانخانه اصلی سایه انداخته و این درختان منظره زیبایی را در خیابان اصلی به وجود آورده است. این مناظر نسبت به خیابان‌های بتنی و زشت دیگر مناطق زیبایی خاصی دارد.  

بودیسم

انورادهاپورا یک مرکز فکری مهم برای بودیسم اولیه تراوادا بود که خانه فیلسوفان بودایی محترم از جمله بوداگوسا بود[۵]. در طول سلطنت داتوسنا (۴۵۵-۴۷۳) اصلاح قانون بودایی تراوادا صورت گرفت در حالی که در همان زمان، ۱۸  معبد جدید ساخته شد و مجسمه ای برای ماهیندا، شاهزاده راهب هندی که بودیسم را به سریلانکا معرفی کرد، ساخته شد[۶].

در اواخر دوره انورادهاپورا، خانواده سلطنتی و اشراف سریلانکا به شدت از بودیسم حمایت کردند. از این رو، آنها اغلب اقلام هنری سفارش می دادند و این اقلام را به معابد بودایی اهدا می کردند. در مقابل، معبد و جامعه بودایی محلی از حکومت پادشاه حمایت کردند[۷].

خرابه ها در آن

معبد آبایاگیری

آنورادهاپورا  منطقه باستانی سریلانکا(بخش اول)

آنورادهاپورا که از قرن دوم تا قرن نهم پس از میلاد پایتخت بود، نه تنها یک مرکز سیاسی بود، بلکه بسیاری از زیارتگاه‌ها و صومعه‌های بودایی را نیز برای راهبان بودایی در خود جای داده بود. معبد آبایاگیری در منطقه ای به وسعت ۲۳۵ هکتار در بخش شمالی شهر آنورادهاپورا واقع شده بود که یک مکان زیارتی اصلی برای بودایی ها بود و توسط دیوارهای بلند، حوضچه های حمام و ساختمان های زیبا با کنده کاری های تزئینی احاطه شده بود[۸].

در میان ۱۷ مؤسسه دینی در آنورادهاپورا، معبد آبایاگیری بزرگترین از پنج معبد مهم است.  معبدآبهایاگیری نه تنها یک بلوک ساختمانی رهبانی بودایی بود، بلکه به عنوان انجمن راهبان بودایی نیز خدمت کرده است. این اطلاعات مربوط به تاریخ، میراث، سبک زندگی و غیره سریلانکا را ثبت و حفظ کرده است. در قرن دوم قبل از میلاد آغاز شد و در قرن اول پس از میلاد به یک موسسه بین المللی تبدیل شد که دانشمندان بودایی را از بسیاری از نقاط جهان جذب کرده است. تأثیر فعالیت های آن را می توان از طریق شرکت های تابعه آن در بسیاری از نقاط جهان مشاهده کرد[۹].

ابلیسک رووانولیسایا

آنورادهاپورا  منطقه باستانی سریلانکا(بخش اول)

توتاکایمونو پس از شکست دادن پادشاه تامیل الا که به مدت چهل سال از آنورادهاپورا بر سریلانکا حکومت می کرد، پادشاه سریلانکا شد. یک ابلیسک معدنی عظیم به نام رووانولیسایا توسط او ساخته شد. این برای بوداییان در سراسر جهان بسیار مقدس تلقی می شود. این یک ساختمان قابل توجه در مهندسی ساخت و ساز آن زمان بود. آن را با نام های زیادی مانند ماهاتوبا (Mahatuba)، سووارنامالی سیتییا (Suvarnamali Sidhya)، راتنامالی تاگابا (Ratnamali Thakaba) و غیره می نامند[۱۰].

این سازه با ۳۰۰ فوت ارتفاع و ۹۵۰ فوت محیط، یکی از بلندترین ساختمان های جهان است. اطراف این، خرابه‌هایی در اطراف آن دیده می‌شود که در آن استخرها، مجموعه‌ای از ستون‌ها و علائمی از پیاده‌روها وجود دارد. در بخش جنوب شرقی این، سالن‌های ناهارخوری مربوط به تعداد زیادی از راهبان انورادهاپورا مشاهده می‌شود. ارائه خدمات تغذیه‌ای به راهبان توسط پیروان غیرروحانی به صورت تمام وقت، انجام می‌شود.

برج تاپاراما

آنورادهاپورا  منطقه باستانی سریلانکا(بخش اول)

تاپاراما یک ساختمان بودایی در آنورادهاپورا است. ماهیندا ترا، پسر امپراتور آشوکا و یک راهب بودایی، بودیسم تراوادا و عبادت چایتانیا مرتبط با آن را به سریلانکا معرفی کرد. بنا به درخواست وی، این برج سنگی به نام تاپاراما توسط پادشاه سریلانکا دوانامبیاتیساوا ساخته شده است. این مکان بقایای گوتاما بودا را در خود جای داده است. اعتقاد بر این است که این برج اولین برج سنگی است که پس از معرفی بودیسم در سریلانکا ساخته شده است[۱۱].

تاپاراما همانطور که امروزه دیده می شود بازسازی سال ۱۸۶۲ پس از میلاد است. در پایان بازسازی های دوره ای، قطر پایه مناره به شکل امروزی ۱۸ متر است. ارتفاع ۳.۴۵ متر است. در مرکز یک سکوی مدور به قطر ۵۰.۱ متر قرار دارد. از چهار طرف پله هایی برای رسیدن از زمین به سکو وجود دارد. بر روی این سکو دو ردیف مدور ستون سنگی در اطراف داتوگوپورام دیده می شود. این ستون ها شواهدی از ساختمان مسقف پوشاندن برج در زمان های گذشته است. محققان بر این باورند که این سقف چوبی به مرور زمان از بین رفته است.

استوپا جتاواناراما

آنورادهاپورا  منطقه باستانی سریلانکا(بخش اول)

جتاواناراما یک استوپا یا بنای یادبود بودایی است که در خرابه‌های صومعه جتاوانا در شهر میراث جهانی یونسکو در آنورادهاپورا واقع شده است[۱۲]. با ۱۲۰ متر ارتفاع، بلندترین استوپا در جهان[۱۳] و سومین سازه بلند جهان بود که توسط پادشاه ماهاسنای (۲۷۳–۳۰۱) ساخته شد[۱۴].

این بنا در تاریخ سریلانکا قابل توجه است زیرا نشان دهنده تنش های درون فرقه های بودیسم تراوادا و ماهانایا است. همچنین این بنا در تاریخ ثبت شده به عنوان یکی از بلندترین بنا های جهان باستان و بلندترین بنا غیر هرمی شکل قابل توجهی است[۱۵].  ارتفاع استوپا ۱۲۲ متر بود که آن را به بلندترین استوپا در جهان باستان تبدیل کرد[۱۶]. هنگامی که پادشاهی آنورادهاپورا در قرن یازدهم ویران شد و متروک شد، استوپا، در میان دیگران، توسط جنگل پوشانده شد. در قرن دوازدهم، پادشاه پاراکراماباکو تلاش کرد تا این استوپا را بازسازی کند و از ارتفاع اولیه آن پایین آمد و به ارتفاع امروزی بازسازی شد. امروزه ۷۱ متر ارتفاع دارد[۱۷].

جتاوانارامایا زیر نظر راهبان متعلق به فرقه ساگالیکا بود. فرقه ساگالیکا ارتباط نزدیکی با معبد ابیاگیری  داشت. در پایان دوره آنورادهاپورا، جتاواناراما به یکی از سه برادری در جزیره، همراه با معبد ماها و معبد ابیاگیری  تبدیل شد. این برادری ها در زمان پادشاهی پاراکراماباکوی اول که اصلاحات طرفدار سنت گرایی را علیه تراواداهای غیر سنتی یا محدود ایجاد کرد، متحد شدند.

لانکاراما[۱۸]

آنورادهاپورا  منطقه باستانی سریلانکا(بخش اول)

لانکاراما یک برج معدنی است که در کالکیپاککادا در نزدیکی آنورادهاپورا، پایتخت باستانی سریلانکا واقع شده است. این بنا در قرن اول قبل از میلاد توسط پادشاهی به نام واتاکامینی ابهایا (والاگامبا) ساخته شد. هیچ چیز در مورد شکل قبلی این برج معدنی مشخص نیست. این بنای کنونی یک فرم بسیار تغییر یافته در تاریخ بعدی است. ویرانه های ستون های باستانی در اطراف دیده می شود.   از نحوه قرارگیری آنها چنین به نظر می رسد که در آن زمان ساختمانی مدور به نام واتکه وجود داشته که شامل این بنا بوده است. سکوی اطراف برج سنگ معدن ۱۰ فوت بالاتر از سطح زمین است. قطر برج سنگ معدن ۴۵ فوت است. قطر سکوی اطراف ۱۳۳۲ فوت است.

نام قدیمی آن Silasopa Gandaka Saithiya است. پادشاهان تامیل در اواخر قرن دوم قبل از میلاد به آنورادهاپورا آمدند. در آن زمان واداگامینی آبایا سیلاسوپا در مکانی به نام کانداکا پنهان شده بود. گفته می شود که او این برج سنگی را پس از تصرف آنورادهاپورا از پادشاهان تامیل در سال ۱۰۳ قبل از میلاد ساخته است.

آنورادهاپورا  منطقه باستانی سریلانکا(بخش اول)

در نزدیکی این برج صخره ای یک حوضچه فیل معروف به "Eth Bokkuna" در سینهال وجود دارد. در زمان های قدیم توسط انسان ساخته شده است. طول آن ۱۵۹ متر و عرض آن ۵۲.۷ متر است. عمق این حوض ۹.۵ متر است و می تواند ۷۵۰۰۰ متر مکعب آب را در خود جای دهد. آب از حوض پریاکولام از طریق کانال های زیرزمینی به آن می رسد. این کانال ها صدها سال قدمت دارند و هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرند.

مجسمه ی تولوویلا

آنورادهاپورا  منطقه باستانی سریلانکا(بخش اول)

مجسمه تولوویلا یک مجسمه بودا است که در سال ۱۹۰۰ در تولوویلا در آنورادهاپورا، پایتخت باستانی سریلانکا کشف شد. اعتقاد بر این است که متعلق به قرن چهارم یا پنجم است. این مجسمه که از سنگ سیاه حکاکی شده است، یکی از بهترین مجسمه های بودا در سریلانکا به همراه مجسمه سامادی بودا در آنورادهاپورا است. برخی از ویژگی‌های مجسمه نشان می‌دهد که ممکن است از سبک مجسمه‌سازی ماتورا باشد. این مجسمه اکنون در موزه ملی کلمبو نگهداری می شود[۱۹].

مجسمه تولوویلا بودا یک شاهکار محسوب می شود و یکی از بهترین نمونه های مجسمه سازی باستانی سریلانکا به همراه مجسمه سامادی در آنورادهاپورا است[۲۰]. مجسمه تولوویلا یکی از بهترین تصاویر حفظ شده از بودا است که در سریلانکا کشف شد[۲۱]. این از یک بلوک گرانیت تراشیده شده است و شباهت زیادی به مجسمه سامادی دارد، اگرچه کمی کوچکتر است. این مجسمه، بودا را نشان می‌دهد که در حال مراقبه با پاهای روی هم رفته و دست‌های روی هم نشسته است و دیانا مودرا را به تصویر می‌کشد[۲۲]. سبک نشستن به ویراسانا معروف است[۲۳]. فاصله بین شانه ها ۱.۰۴ متر و زانوها ۱.۷۵ متر از هم فاصله دارند[۲۴]. در حالی که بسیاری از مجسمه های بودا مربوط به همان دوره دارای لاله گوش بلند و آویزان هستند، مجسمه تولوویلا فاقد این ویژگی است. یکی دیگر از ویژگی های غیرمعمول سه خط حک شده در جلوی گردن است که اعتقاد بر این است که توسط مدرسه Mathura هند زده شده است[۲۵].

این امکان وجود دارد که تصاویر نشسته بودا، مانند تصویری که در معبد Wat Phra Borom  در چاییا، تایلند یافت شد، ممکن است تا حدی تحت تأثیر مجسمه های دوره آنورادهاپورا مانند مجسمه تولوویلا قرار گرفته باشد[۲۶].

معبد میریساوتیا[۲۷]

آنورادهاپورا  منطقه باستانی سریلانکا(بخش اول)

میریساوتیا یک ساختمان یادبود، یک استوپا، واقع در شهر باستانی آنورادهاپورا است. پادشاه توتاکایمونو (۱۶۱ قبل از میلاد تا ۱۳۷ قبل از میلاد) پس از شکست دادن پادشاه الارا، استوپای میریسواتی را ساخت. همچنین گفته می شودکه داستانی در مورد ساخت این بنا در این مکان وجود دارد. پس از گذاشتن نمادهای بودا در یک مکان، توتاکایمونو برای غسل در نهر دیساواوی رفت. وقتی برگشت و سعی کرد آن را بردار، نتوانست آن را تکان دهد. بنابراین، این بنا در این مکان ساخته شد. مساحت زمین حدود ۵۰ هکتار می باشد. اگرچه پادشاه کاسیاپای اول و کاسیاپای پنجم آن را بازسازی کردند، اما هر از چند گاهی از بین می رفت.

کوتام پوکونا[۲۸]

آنورادهاپورا  منطقه باستانی سریلانکا(بخش اول)

کوتام پوکونا یک استخر در انورادهاپورا، پایتخت باستانی سریلانکا، است. کوتام پوکونا در زبان سینهالی به معنای " استخر های دو قلو " است. دلیل این نامگذاری این است که استخر به دو قسمت تقسیم می شود. این استخر در آن زمان به عنوان یک شاهکار مهندسی قابل توجه در نظر گرفته می شد. این یکی از شاهکارهای مجسمه سازی و معماری سینهالی است.

یکی از این استخر های دوقلو بزرگتر و دیگری کوچکتر است. استخر بزرگ ۱۳۲ فوت طول و ۵۱ فوت عرض دارد. طول و عرض استخر کوچک به ترتیب ۹۱ فوت و ۵۱ فوت است. عمق استخر بزرگ ۱۸ فوت است. این استخر کوچک ۱۴ فوت عمق دارد.

استوپای داکینا[۲۹]

آنورادهاپورا  منطقه باستانی سریلانکا(بخش اول)

استوپای داکینا  یک استوپا بزرگ آجری متعلق به قرن دوم قبل از میلاد در آنورادهاپورا است. این بنا که یادگاری از پادشاه الارا در نظر گرفته شده است[۳۰]، بعداً توسط سنارات پاراناویدان با کمک کتیبه براهمی قرن سوم پس از میلاد که از زمین بین وهالگادوس جنوبی و غربی استوپا کشف شده بود، به عنوان استوپای  داکینا ی باستانی شناسایی شد[۳۱].

این سازه در محلی به عنوان مقبره پادشاه الالان معروف به الرا سوهونا شناخته می شد که قرن ها توسط تامیل ها و سینهالی ها پرستش می شد[۳۲]. با این حال، پس از شناسایی این بنای تاریخی به عنوان استوپا داکینا، پاراناویدانا اشاره کرد که این مکان ممکن است نشان دهنده محل سوزاندن پادشاه توتوگامونو (۱۶۱ قبل از میلاد - ۱۳۷ قبل از میلاد) باشد[۳۳]. اگرچه برخی با این شناسایی مخالفند[۳۴]، برخی معتقدند که استوپا ممکن است در محل سوزاندن پادشاه توتوگمونو ساخته شده باشد[۳۵].

ایسورومونیا[۳۶]

آنورادهاپورا  منطقه باستانی سریلانکا(بخش اول)

معبد میگیری باستانی  اکنون  به عنوان معبد ایسورومونیا شناخته می شود[۳۷]. این بنا توسط دوانامبیا تیسا (۳۰۷ قبل از میلاد تا ۲۶۷ قبل از میلاد) که بر آنورادهاپورا، پایتخت باستانی سریلانکا حکومت می‌کرد، ساخته شد. پس از اینکه ۵۰۰ کودک از طبقه بالا شروع به کار کردند، ایسورومونیا برای اسکان آنها ساخته شد[۳۸]. پادشاه کاسیاپای اول (۴۷۳-۴۹۱ بعد از میلاد) دوباره این معبد را بازسازی کرد و آن را معبد بوپلوان نامید[۳۹]. یک معبد متصل به یک غار و یک صخره در بالای آن وجود دارد. استوپای کوچکی روی آن ساخته شده است. مشاهده می شود که کار ساخت این استوپا مربوط به زمان حال است. در دو طرف یک شکاف، روی صخره‌ای که از استخر برمی‌خیزد، پیکره‌های فیل حک شده است. مجسمه اسبی در صخره حک شده است.

ادامه دارد... د.

 

[۶] Culavamsa, tr. W.Geiger, London PTS ۱۹۷۱, pp.۳۱-۴۱

https://archive.org/details/in.ernet.dli.۲۰۱۵.۲۷۷۱۰۸  

[۱۲] https://openlibrary.org/books/OL۳۷۱۷۵۶۳M/Ancient_Buddhist_mural_painting_of_India_and_Sri_Lanka            

Ancient Buddhist Mural Painting of India and Sri Lanka. ۲۰۰۲. p. ۲۰۴   

[۱۵] Silva, R. ۱۹۹۰, "Bricks – A unit of construction in ancient Sri Lanka", ICTAD Journal, ۲ (۱): pp. ۲۱–۴۲       

[۱۷] Maha Bodhi Tree in Anuradhapura, Sri Lanka: The Oldest Historical Tree in the World. p. ۱۰.

https://www.historyhit.com/locations/the-sri-maha-bodhi-tree/          

[۲۱] "Colombo National Museum". Department of National Museums, Ministry of Cultural Affairs and National Heritage. Archived from the original on ۸ January ۲۰۱۰. Retrieved ۴ March ۲۰۱۰.

[۲۲] Sarachchandra, B. S. (۱۹۷۷). අපේ සංස්කෘතික උරුමය [Cultural Heritage] (in Sinhala). Silva, V. P. p. ۱۱۹

[۲۳] Diganwela, T. (۱۹۹۸). කලා ඉතිහාසය [History of Art] (in Sinhala). Wasana Publishers. p. ۲۳        

[۲۴] Sarachchandra, B. S. (۱۹۷۷). අපේ සංස්කෘතික උරුමය [Cultural Heritage] (in Sinhala). Silva, V. P. p. ۱۱۹    

[۲۵] Sarachchandra, B. S. (۱۹۷۷). අපේ සංස්කෘතික උරුමය [Cultural Heritage] (in Sinhala). Silva, V. P. p. ۱۱۹

[۳۰] Dr.James Rutnam, ۱۹۸۱, The Tomb of Elara at Anuradhapura 

https://noolaham.org/wiki/index.php/The_Tomb_of_Elara_at_Anuradhapura?uselang=en

[۳۱] Paranavitana, S. (۲۰۰۱). Inscriptions of Ceylon. Vol. II (II). Archaeological Survey Department, Sri Lanka. pp. ۱۶۱–۱۷۲

[۳۲] McGilvray, Dennis B. (۱۹۹۳). Reviewed Work: The Presence of the Past: Chronicles, Politics, and Culture in Sinhala Life.by Steven Kemper. The University of Colorado Boulder: The Journal of Asian Studies. p. ۱۰۵۸

Wickramasinghe, Nira (۲۰۱۵). Sri Lanka in the Modern Age: A History. Oxford University Press. p. ۳۹۸.

[۳۳] Seneviratna, Anuradha (۱۹۹۴). Ancient Anuradhapura: The Monastic City. Archaeological Survey Department, Government of Sri Lanka, ۱۹۹۴. p. ۱۹۵

Gunaratna, Rohan (۲۰۰۰). Sri Lanka. Ediz. Inglese. Casa Editrice Bonechi. p. ۲۵

[۳۴] Indrapala, K. The Evolution of an ethnic identity: The Tamils of Sri Lanka, p. ۳۶۸

https://tamilnation.org/books/eelam/indrapala           

[۳۵] Dias, M. (۲۰۰۱). Epigraphia Zeylanica, Vol. VIII. Department of Archaeology Survey. p. ۴۵. A.S.C.A.R. ۱۹۴۸, pp.۸ff

https://books.google.lk/books/about/Epigraphia_Zeylanica.html?id=rR۴rAQAAIAAJ&redir_esc=y   

[۳۷] Seneviratna, A (۱۹۹۴). Ancient Anuradhapura: The Monastic City. Archaeological Survey Department. p. ۱۹۸

https://books.google.lk/books/about/Ancient_Anuradhapura.html?id=۷pvpAAAAMAAJ&redir_esc=y         

[۳۸] Sri Lanka Pilgrim's Guide. Buddhist Cultural Centre. ۲۰۰۰. p. ۱۶

https://books.google.lk/books/about/Sri_Lanka_Pilgrim_s_Guide.html?id=s-gKAAAAYAAJ&redir_esc=y

[۳۹] Isurumuni Viharaya. Lanka Pradeepa. ۸ December ۲۰۱۹. Retrieved ۲۷ November ۲۰۲۱

کد خبر 20635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =