ده  جشنواره معروف پاکستان( بخش دوم اعیاد ملی و سنتی)

هر سال، پاکستان اعیاد مذهبی و ملی خود را با تهیه غذا، پایکوبی، آتش بازی، و موسیقی جشن می گیرد و آنها را به یک جزء حیاتی از فرهنگ این کشور تبدیل کرده است. این جشن ها مناسبت های شادی برای مردم می باشند و از اهمیت فوق العاده ای برخوردار هستند. اینها شامل رویدادهای فرهنگی و اسلامی می شود که هر کدام دارای ویژگی ها و معانی منحصر به فرد خود هستند. بازدیدکنندگان از هر گوشه جهان برای مشهورترین جشن ها در پاکستان می آیند.

فهرست ده  جشنواره ملی و مذهبی  پاکستان

 1- عید سعید فطر

2- عید قربان

3- شب برات

4-عرس( بزرگداشت) داتا گنج بخش (لاهور)

5- جشنواره چوگان شاندور

6- روز استقلال (14 آگوست)

7- روز پاکستان (23 مارس)

8 نوروز

9- روز دفاع (6 سپتامبر)

10- جشنواره کلاش

5 - جشنواره چوگان شاندور

 ده  جشنواره معروف پاکستان( بخش دوم اعیاد ملی و سنتی)

چوگان ورزشی بسیار قدیمی در آسیای مرکزی است و پیدایش آن حدود قرن ششم قبل از میلاد می باشد. در گذشته، چوگان  یک بازی آموزشی برای سربازان رده بالای ارتش بود. در قرن سیزدهم راه خود را به آسیای جنوبی باز کرد و کلمه "چوگان" در واقع از زبان بلتی به معنای "توپ" آمده است این مسابقه تا جایی ادامه دارد که یک تیم 9 گل به ثمر رساند. امروزه در هر طرف 6 بازیکن حضور دارند و یک بازی با ده دقیقه استراحت یک ساعت طول می کشد.

ده  جشنواره معروف پاکستان( بخش دوم اعیاد ملی و سنتی)

جشنواره چوگان شاندور هر سال از 7 تا 9 جولای در مرتفع‌ترین زمین چوگان جهان، گذرگاه شاندور (12500 فوت) برگزار می‌شود. این  مسابقات توسط دپارتمان گردشگری، ورزش و فرهنگ گلگیت-باتستان سازماندهی شده است. این فستیوال به خاطر مسابقات سنتی چوگان، نمایش های فرهنگی، موسیقی و پاراگلایدر که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند، مشهور است.

قبل از جشنواره، تیم های چوگان از گیلگیت-بالتستان در زمین گولوگمولی فاندار تمرین می کنند و تیم های خود را از طریق مسابقات در چیترال و گیلگیت آماده می کنند. این مسابقات شامل تیم های A، B، C و D از هر دو منطقه است که مسابقات یک ساعته را انجام می دهند. دره شاندور، بین گیلگیت و چیترال، مکان زیبایی است که جشنواره در آن برگزار می شود و مردم رشته کوه های هندوکش، پامیر و قراقورام را گرد هم می آورد. این جشنواره که در 9 جولای برگزار می شود، فقط ورزش نیست، بلکه جشن وحدت و فرهنگ است.

6- روز استقلال (14 اگوست)

ده  جشنواره معروف پاکستان( بخش دوم اعیاد ملی و سنتی)

روز استقلال در پاکستان هر سال در 14 آگوست جشن گرفته می شود تا به یاد داشته باشیم که این کشور در سال 1947 از استعمار بریتانیا مستقل شد. این یک جشن ملی ویژه است و مردم در سراسر پاکستان به مناسبت این جشن در فعالیت های مختلفی شرکت می کنند.

جشن های اصلی در پایتخت، اسلام آباد برگزار می شود. این روز با برافراشتن پرچم ملی در مکان های مهمی مانند مجلس پارلمان آغاز می شود. ادای احترام با اسلحه نیز وجود دارد که به فضای جشن می افزاید. ده  جشنواره معروف پاکستان( بخش دوم اعیاد ملی و سنتی)

با آغاز ماه اوت، غرفه‌ها و مغازه‌های ویژه در سراسر کشور پرچم، بنر و سایر اقلام میهن‌پرستانه می‌فروشند. مردم خانه ها، خیابان ها و اتومبیل های خود را با پرچم و چراغ تزئین می کنند. برای وحدت و پیشرفت کشور نمازهای خاص در مساجد اقامه می شود.

جشن های عمومی شامل آتش بازی، رژه، سمینارها، مسابقات موسیقی و غیره است. سرود ملی در مکان های مختلف خوانده می شود و بر غرور و همدلی مردم پاکستان در روز استقلال تاکید می کند. این زمانی است که همه گرد هم می آیند تا آزادی و تاریخ ملت خود را جشن بگیرند.

7- روز پاکستان (23 مارس)

https://ptv.com.pk/newsimages/Mar-22-2023-15.26.14_23rd%20march.jpg

روز پاکستان که به نام یوم پاکستان یا روز قطعنامه پاکستان نیز شناخته می شود، یک جشن ملی مهم در پاکستان است. این یادبود روزی است که قطعنامه لاهور در 23 مارس 1940 به تصویب رسید و زمینه را برای ایجاد پاکستان فراهم کرد. در سال 1956، در همان روز، پاکستان با تصویب اولین قانون اساسی خود رسماً اولین جمهوری اسلامی جهان شد.

ده  جشنواره معروف پاکستان( بخش دوم اعیاد ملی و سنتی)

جشن اصلی در اسلام آباد، پایتخت، با رئیس جمهور پاکستان به عنوان مهمان اصلی برگزار می شود. این رویداد شامل شخصیت‌های مهمی مانند نخست‌وزیر، وزرای کابینه، رهبران نظامی و روسای مشترک می باشد. نقطه برجسته این جشن، رژه نظامی مشترک بزرگ است که قدرت و توانایی های ارتش پاکستان را به نمایش می گذارد.

این جشن با یک رژه  و پخش زنده تلویزیونی در صبح زود آغاز می شود و پس از آن مراسمی برگزار می شود که در آن رئیس جمهور جوایز و مدال های ملی را اهدا می کند. تاج های گل نیز بر سر مزار محمد اقبال و محمد علی جناح، بنیانگذاران پاکستان گذاشته شده است. گاهی اوقات، مقامات خارجی برای تماشای رژه نظامی دعوت می شوند و این روز را خاص تر می کند. روز پاکستان در تاریخ این کشور اهمیت زیادی دارد و زمانی برای غرور و وحدت ملی است.

8- نوروز

https://i0.wp.com/indiannewslink.co.nz/wp-content/uploads/2023/03/Nowruz-Persian-New-Year-Celebrations-in-Napier.jpeg?resize=700%2C628&ssl=1

نوروز در حدود 31 مارس که روز اعتدال بهاری نجوم نیز هست جشن گرفته می شود. معنی این کلمه روز نو جشنی است که نشانه آغاز بهار است. بیش از 300 میلیون نفر از مناطق مختلف مانند بالکان، حوزه دریای سیاه، قفقاز، آسیای مرکزی و خاورمیانه، بیش از 3000 سال است که این روز خاص را جشن می گیرند.

https://www.arabnews.pk/sites/default/files/userimages/2999496/moruz_2.jpg

در سال 2009، نوروز به عنوان بخشی از میراث فرهنگی بشریت شناخته شد. این یک سنت فرهنگی است که مردم را گرد هم می آورد تا شروع بهار و تجدید طبیعت را جشن بگیرند. نوروز ارزش هایی مانند صلح، همبستگی و دوستی را بین نسل ها و درون خانواده ها ترویج می کند. همچنین آشتی و روابط خوب بین همسایگان را تشویق می کند و به تنوع فرهنگی جهانی کمک می کند.

9-  روز دفاع (6 سپتامبر)

ده  جشنواره معروف پاکستان( بخش دوم اعیاد ملی و سنتی)

پاکستان روز دفاع را گرامی می دارد که در 6 سپتامبر جشن گرفته می شود و عمیقا ملی است. ارتش پاکستان از به نمایش گذاشتن تسلیحات پیشرفته خود که شامل تانک، تفنگ و موشک است، خرسند و سربلند است. همچنین تجهیزات پیشرفته ای را نشان می دهد که توسط چندین سپاه از جمله دفاع هوایی ارتش، رادارها، سپاه برق و مکانیک، مهندسین، سپاه خدمات ارتش و سپاه پزشکی ارتش استفاده می شود. عموم مردم از دیدن این نمایش باشکوه استقبال می کنند که قدرت نیروهای مسلح آنها را در عمل به نمایش می گذارد. برای اطمینان از اینکه همه افراد در کشور می توانند در این جشن شرکت کنند، این تظاهرات نه تنها در مناطق تعیین شده برگزار می شود، بلکه از شبکه های تلویزیونی ملی نیز به صورت زنده پخش می شود.

https://www.artscouncil.org.pk/wp-content/uploads/2021/09/Pakistan-Defence-Day-6-September-Celebrations-at-Arts-Council-of-Pakistan-Karachi-14.jpg

دانشجویان آکادمی نیروی هوایی پاکستان در مراسم نمایشی تعویض  نگهبان که در مزار قائد اعظم در کراچی در این روز برگزار می شود، رژه احترام را تقدیم می کنند. این مراسم نشان دهنده تعهد نیروهای مسلح برای دفاع از حاکمیت کشور است. پخش برنامه های تلویزیونی با سرودهای ملی و مستندهای بزرگداشت وقایع تاریخی 6 سپتامبر 1965، و همچنین شهادت کسانی که جان خود را از دست دادند، به ترویج حس وحدت و خاطره ملی کمک می کند. روز دفاع، سرسختی و شجاعت نیروهای نظامی پاکستان را گرامی می دارد.

10- جشنواره کالاش

ده  جشنواره معروف پاکستان( بخش دوم اعیاد ملی و سنتی)

رشته کوه هندوکش دره کالاش در پاکستان را احاطه کرده است که محل زندگی مردم کالاشا است که جشن کالاش را برگزار می کنند. این جشنواره سه بار در سال بهار، تابستان و زمستان برگزار می شود. "چیلام جوشی"[1] نام جشن بهاری است که در حدود 13 می آغاز می شود. 20 آگوست شروع جشنواره تابستانی است که "اوچال"[2] نام دارد. ، جشن زمستانی به نام "چویموس"[3] از 15 دسامبر شروع می شود.

https://www.travelgirls.pk/wp-content/uploads/2020/04/Kalash-dance-750x400.jpeg

مردم کالاشا در این رویدادها غیر از لذت بردن از جشن. خدایان و  مقدسات خود را ستایش می کنند و حتی گاهی برای آنها قربانی می کنند. مردان و زنان جوان در این جشن ها همسر آینده خود را انتخاب می کنند. جشنواره ها فرصتی برای جشن گرفتن زندگی و به طور کلی،  بر پایی جشن و پایکوبی است.  دولت با اجازه دادن به مردم کالاشا برای ارتباط با آداب و رسوم خود در دره زیبای کالاش،  کمک کرده آنها به طور قابل توجهی فرهنگ خود را حفظ کنند.

https://bestdiplomats.org/festivals-of-pakistan/

https://ptv.com.pk/ptvWorld/engNewsDetail/46946

https://tribune.com.pk/story/2291942/pakistanis-to-observe-shab-e-barat-with-caution-amid-third-covid-wave

https://www.apricottours.pk/tours/kalash-festival/

https://tribune.com.pk/story/805024/three-day-data-sahib-urs-starts-today

 

[1] Chilam Joshi

[2] Uchal

[3] Choimus

کد خبر 20642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =