۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴

جاگارکو کنیش چیست؟

تاریخچه ای مختصر از پارلمان قرقیزستان

جاگارکو کنیش (شورای عالی) جمهوری قرقیزستان رکن اصلی نهاد قانون گذاری در کشور قرقیزستان است که از ۱۲۰ نماینده منتخب مردم تشکیل می شود.

جاگارکو کنیش (شورای عالی) جمهوری قرقیزستان رکن اصلی نهاد قانون گذاری در کشور قرقیزستان است که از ۱۲۰ نماینده منتخب مردم تشکیل می شود.

 جاگارکو کنیش به مدت ۵ سال طبق سیستم متناسبی انتخاب می شود. بر اساس نتنایج انتخابات، به یک حزب سیاسی نمی توان بیش از ۶۵ کرسی در پارلمان داد. در قانون اساسی فعلی جمهوری قرقیزستان شیوه های حکومت این کشور مشخص نشده است. طبق قانون اساسی ، جمهوری قرقیزستان یک کشور مستقل، دموکراتیک، قانونی، سکولار، حکومت متمرکز و اجتماعی می باشد. منابع رسمی ادعا می کنند که حکومت پارلمانی است ولی در حقیقت پارلمانی- ریاست جمهوری می باشد.

به عنوان نخستین جاگارکو کنیش کشور، رسما دوازدهمین نشست شورای عالی قرقیزستان شوروی به شمار می رود و همچنین دارای نام "پارلمان افسانه ای" است.

روز پارلمانیسم در قرقیزستان در تاریخ ۴ ژوئن جشن گرفته می شود.

از سال ۱۹۹۵ الی ۲۰۰۰ میلادی برای جاگارکو کنیش طبق سیستم اکثریت انتخاب شدند و آن شامل دومجلس- مجلس قانونگذاری و مجمع نمایندگان مردم بوده است. بر اساس اصلاحات سال ۱۹۹۸ میلادی مجلس قانونگذاری مرکب از ۶۰ نماینده (قبلا ۳۵ نماینده) بود که ۱۵ نماینده آن از طریق لیست های حزبی انتخاب می شدند. مجمع نمایندگان مردم مرکب از ۴۵ نماینده (قبلا ۷۰ نماینده) بوده و در مجموع ۱۰۵ نماینده پارلمان قرقیزستان را تشکیل می دادند.

از سال ۲۰۰۵ میلادی پارلمان تک مجلسی مشتمل بر ۷۵ نماینده بود که طبق سیستم اکثریت انتخاب می شدند.

بر اساس ماده ۷۰ قانون اساسی جمهوری قرقیزستان که در نتیجه همه پرسی سال ۲۰۱۰ میلادی تصویب شده است، ترکیب پارلمان به ۱۲۰ نمایندهافزایش یافت و نمایندگان پارلمان از طریق لیست های احزاب انتخاب می شوند.

تاریخ پارلمان قرقیزستان به سال ۱۹۳۹ میلادی  به زمان شورای عالی قرقیزستان شوروی بر می گردد. نمایندگان کنونی پارلمان قرقیزستان در انتخابات سال ۲۰۱۵ انتخاب شده اند.

دوره های جاگارکو کنیش:

سال ۱۹۹۵ میلادی- دوره اول

سال ۲۰۰۰ میلادی- دوره دوم

سال ۲۰۰۵ میلادی- دوره سوم

سال ۲۰۰۷ میلادی- دوره چهارم (در سال ۲۰۱۰ میلادی بدنبال بروز انقلاب؛ جاگارکو کنیش منحل شد)

سال ۲۰۱۰ میلادی- دوره پنجم. انتخابات در تاریخ ۱۰ اکتبر سال ۲۰۱۰ برگزار شد.

سال ۲۰۱۵ میلادی-  دوره ششم. انتخابات در تاریخ ۴ اکتبر سال ۲۰۱۵ برگزار شد.

ترکیب دوره ششم پارلمان به شرح ذیل می باشد:

- حزب سیاسی "سوسیال دمکرات قرقیزستان" (س.د.پ.ک.)- ۳۸ کرسی

- حزب سیاسی "رسپوبلیکا آتا ژورت"- ۲۸ کرسی

- حزب سیاسی "قرقیزستان"- ۱۸ کرسی

- حزب سیاسی "آنوگو- پروگرس"- ۱۳ کرسی

- حزب سیاسی "بیربال"- ۱۲ کرسی

- حزب سیاسی "آتا مکان"- ۱۱کرسی

کد خبر 2067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =