در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری که ۴۰ نفر نامزد شده اند ، هیچ نامزد زن رقابت نمی کند. تاکنون در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری سریلانکا، تنها سه زن در رقابت های انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرده‌اند. با وجود

در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری که ۴۰ نفر نامزد شده اند ، هیچ نامزد زن رقابت نمی کند. تاکنون در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری سریلانکا، تنها سه زن در رقابت های انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرده‌اند. با وجود

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، سریلانکا بار دیگر با یک رقابت مردسالارانه  در انتخابات روبرو است و هیچ نامزد زنی برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام نکرده است.

رقابت های انتخابات ریاست جمهوری در سریلانکا مردسالارانه است

با وجود قوانین مربوط به برابری جنسیتی، هیچ زنی در این سال به عنوان نامزد ظاهر نشده است، که نشان‌دهنده چالش‌های مداوم زنان در سیاست سریلانکا است.

از نظر تاریخی، تنها سه زن در انتخابات ریاست‌جمهوری سریلانکا شرکت کرده‌اند. سریما دیسانایاکه، بیوه گامینی دیسانایاکه فقید، و چاندریکا باندارانایکه کوماراتونگا هر دو در رقابت انتخاباتی سال ۱۹۹۴ شرکت کردند، که در نهایت کوماراتونگا اولین زن رئیس‌جمهور سریلانکا شد. زن سوم، استاد دانشگاه اجانتا پررا، در سال ۲۰۱۹ وارد رقابت شد اما نتوانست تأثیر قابل‌توجهی بگذارد. از بین این سه نفر، تنها کوماراتونگا موفق شد موانع نامحسوس مختلف را از سرراه بردارد و دو بار به عنوان رئیس‌جمهور قدرت را بدست بگیرد و خدمت کند.

انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۹۹۴ به ویژه به دلیل برتری زنان قابل توجه بود، زیرا تنها انتخاباتی در تاریخ سریلانکا بود که هر دو نامزد اصلی، زن بودند. این انتخابات بدنبال تراژدی، یعنی ترور رئیس‌جمهور راناسینگه پریماداسا در سال ۱۹۹۳ توسط گروه LTTE برگزار شد. جانشین او، نخست‌وزیر دی. بی. ویجتونگا، تصمیم گرفت در انتخابات بعدی شرکت نکند و گامینی دیسانایاکه به عنوان نامزد حزب ملی متحد انتخاب شد. با این حال، ترور دیسانایاکه در طول پویش انتخاباتی  منجر به ورود همسرش، سریما دیسانایاکه، به میدان رقابت ها شد و با کوماراتونگا رقابت کرد.

امسال، شرایط متفاوت است و هیچ زنی در فهرست نامزدها وجود ندارد، که این امر نگرانی‌هایی را در مورد وضعیت برابری جنسیتی در سیاست سریلانکا برانگیخته است.

در گفتگو با دیلی میرور، ماهیندا دشاپریا، مسسول سابق انتخابات، در این باره اظهار نظر کرد و نبود نامزدهای زن را به فرهنگ سیاسی عمیقاً مردسالارانه نسبت داد.

او گفت: «فرصت‌های زیادی برای زنان در سیاست وجود دارد، اما از سال ۲۰۰۵ به بعد، به دلیل سیاست‌های حزبی مردسالارانه، مبارزه برای زنان دشوار بوده است.»

دشاپریا در پاسخ به سوالی درمورد نقش کمیسیون انتخابات در تشویق به مشارکت زنان، به صراحت اعلام کرد که این کمیسیون اختیاری برای ترویج برابری جنسیتی در نامزدی‌های سیاسی ندارد.

سریلانکا یکی از امضاکنندگان کنوانسیون سازمان ملل در مورد رفع تبعیض علیه زنان است که اهمیت مشارکت برابر زنان در سیاست را مورد تایید و تاکید قرار می دهد. با این حال، واقعیت کنونی سیاسی کشور تصویری بسیار متفاوت ارائه می‌دهد.

در حالی که قانون ،حقوق و فرصت‌های برابر را فراهم می‌کند، اما در عمل زنان همچنان به عنوان شهروندان درجه دوم تلقی می‌شوند. با وجود بحث‌های مداوم درباره حقوق زنان در محافلی مانند روز جهانی زن، ذهنیت پدرسالارانه‌ای که بر سیاست سریلانکا حاکم است،  زنان را اغلب به حاشیه می‌راند.

آمارها گویای این واقعیت هستند: زنان در سریلانکا تنها ۵.۸ درصد از مجموع کرسی های پارلمان را در اختیار دارند ضمن آنکه در شوراهای استانی از هیچ کرسی برخوردار نبوده و حضورشان در دولت های محلی نیز فقط  ۱.۹ درصد است.

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، نبود نامزدهای زن یادآور راه طولانی است که صحنه سیاست سریلانکا برای دستیابی به برابری جنسیتی با آن روبرو است.

در همین حال، کمیسیون انتخابات اعلام کرده است که ۴۰ نفر برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ودیعه پرداخت کرده‌اند. این شامل ۲۲ نامزد از احزاب سیاسی شناخته‌شده، ۱ نفر از حزب ناشناس، و ۱۷ نامزد مستقل است.

https://www.dailymirror.lk/top-story/Male-dominant-presidential-run-continues/۱۵۵-۲۸۹۵۶۸

کد خبر 20682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =