۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۳
کارزارهای انتخاباتی در سریلانکا

سریلانکا به روزهای برگزاری اولین انتخابات ریاست‌جمهوری خود پس از بحران اقتصادی و سیاسی ۲۰۲۲ نزدیک می شود. برگزاری این انتخابات که برای تاریخ ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است، برای مسیر سیاسی و اقتصادی کشور بسیار مهم خواهد بود.

با نزدیکتر شدن زمان انتخابات ریاست جمهوری سریلانکا، کارزارهای انتخاباتی نامزدها در عرصه های مختلف فعالتر شده لذا از مهمترین موضوعات تحلیلی رسانه ها در این ایام پرداختن به این موضوع می باشد. دکتر آنچیتا بورتاکور دستیار پژوهشی VIF در نشریه هندی با انتشار مقاله ای نوشت:

سریلانکا به روزهای برگزاری اولین انتخابات ریاست‌جمهوری خود پس از بحران اقتصادی و سیاسی ۲۰۲۲ نزدیک می شود. برگزاری این انتخابات که برای تاریخ ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است، برای مسیر سیاسی و اقتصادی کشور بسیار مهم خواهد بود. ۳۸ نامزد برای ریاست‌جمهوری رقابت می‌کنند، از جمله رئیس‌جمهور فعلی رانیل ویکرمسینگه، رهبر اپوزیسیون ساجیت پریماداسا، آنورا کومارا دیسانایاکه از قدرت ملی خلق (NPP)، و نامال راجاپاکسا از حزب خلق سریلانکا (SLPP). نامزدهای برجسته دیگر شامل ویجیاداسا راجاپاکشه، ارتشبد سارات فونسکا و نامزد مشترک تامیلی است که فقط برخی اعضای اتحادیه ملی تامیل (TNA)  از وی حمایت می کنند.

کارزارهای انتخاباتی:

ساجیت پریماداسا اولین کسی بود که کارزار انتخاباتی خود را آغاز و تاب‌آوری اقتصادی (توانایی یک مجموعه در مقاومت، بازیابی و سازماندهی) و توانمندسازی شهروندان را موضوعات اصلی تمرکز دولت آینده اش اعلام کرد. رانیل ویکرمسینگه دستاوردهای خود در تثبیت اقتصاد کشور و تأمین حمایت صندوق بین‌المللی پول را برجسته کرد، اما به دلیل ارتباط با خانواده راجاپاکسا با انتقاداتی روبه‌رو است. آنورا کومارا دیسانایاکه وعده اصلاحات سیاسی و مقابله با فساد را داد، در حالی که نامال راجاپاکسا تلاش کرد تا از میراث جنجالی خانواده‌اش فاصله گرفته و خود را تبرئه کند.

دیدگاه  رأی‌دهندگان:

اگر تخمین‌ها درست باشد، بعید به نظر می‌رسد که یک نامزد بتواند در دور اول انتخابات پیش رو به اکثریت قاطع دست یابد. گزارش ماه ژوئن نظرسنجی مؤسسه سیاست سلامت سریلانکا (SLOTS) نشان داد که حمایت از رهبر SJB، ساجیت پریماداسا، به ۴۳ درصد (۴+) در مقایسه با ماه می افزایش یافته است. در مقابل، حمایت از رهبر NPP/JVP، آنورا کومارا دیسانایکه، به ۳۰ درصد (۶-) کاهش یافته است، در حالی که حمایت از رئیس‌جمهور رانیل ویکرمسینگه به ۲۰ درصد (۳+) افزایش یافت و باتوجه به اینکه تا ان زمان نامال راجاپاکسا هنوز رسما به عنوان نامزد معرفی ندشه بود، یک نامزد عمومی از SLPP، تنها ۷ درصد حمایت را به دست آورد. با این حال، تخمین‌های جدید در ماه جولای نشان می‌دهد که دیسانایکه و پریماداسا به ترتیب با ۳۷ درصد و ۳۶ درصد رقابت نزدیکی دارند، در حالی که حمایت از رانیل با افزایش قابل توجه،  به ۲۳ درصد رسید، و حمایت از یک نامزد عمومی SLPP بدون تغییر در ۴ درصد باقی ماند. همچنین تخمین زده شد که دیسانایکه از حمایت قابل‌توجهی در میان جوانان  برخورد است، به‌طوری‌که ۵۴ درصد از قشر جوان کشور از او حمایت می‌کنند. این حمایت در میان رأی‌دهندگان سینهالی و یک سوم ثروتمندترین رای دهندگان کشور نیز به ترتیب ۴۱ درصد و ۴۲ درصد بود. در مقابل، ساجیت پریماداسا از یک‌سوم فقیرترین رأی‌دهندگان ۴۲ درصد حمایت و از گروه‌های اقلیتی تامیل‌های سریلانکایی ۵۱ درصد و از مسلمانان  ۶۵ درصد به دست آورد. گزارش شده است که حمایت از رئیس‌جمهور ویکرمسینگه با افزایش سن بیشتر شده و در میان افراد ۶۰ سال به بالا به ۳۸ درصد رسید. همچنین او در میان زنان (۲۶ درصد) حمایت بیشتری در مقایسه با مردان (۱۷ درصد) داشت. با این حال، در هفته‌های اخیر، کمیسر کل انتخابات به رأی‌دهندگان در مورد نظرسنجی‌های مختلف انتخاباتی هشدار داده و از آن‌ها خواسته است که تحت فشار این نظرسنجی‌ها برای تغییر نظرات خود قرار نگیرند. علاوه بر این، سریلانکا شاهد گسترش اطلاعات نادرست مرتبط با انتخابات آینده، به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی بوده است که به‌طور نادرست به سازمان‌هایی مانند سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا نسبت داده شده است و این موضوع نیاز فوری به آگاهی رأی‌دهندگان و سواد سیاسی را برجسته می‌کند.

منشورهای انتخاباتی:

منشور NPP بر مقابله با فساد و ایجاد بانک توسعه ملی جدید تمرکز دارد. منشور ویکرمسینگه بر ثبات اقتصادی، ایجاد شغل و تسهیلات مالیاتی تأکید دارد. منشور نامال راجاپاکسا بر اولویت‌های دولتی، نوآوری و سرمایه‌گذاری تمرکز دارد. منشور پریماداسا بر تاب‌آوری اقتصادی، توانمندسازی شهروندان و بهبود خدمات دولتی تأکید میکند.

تغییرات در وفاداری‌های سیاسی :

تغییرات قابل توجهی در وفاداری‌های سیاسی مشاهده شده است؛ ۱۳۰ نماینده SLPP که به سمت‌های دیگر تغییر جهت داده‌اند. این تغییرات به ضعف SLPP و تقویت موقعیت ویکرمسینگه منجر شده است، هرچند تأثیر کلی آن بر نتایج انتخابات همچنان نامشخص است. رئیس‌جمهور فعلی، با علامت «سیلندر گاز» به عنوان نامزد مستقل، حمایت ائتلافی از بیش از ۳۰ گروه سیاسی و جناح‌های منفک شده از خانواده راجاپاکسا را جلب کرده است.

نتیجه‌گیری و چشم‌انداز آینده:

سریلانکا در ۲۱ همین ماه برای انتخاباتی حساس و سرنوشت‌ساز ریاست‌جمهوری به پای صندوق‌های رأی می‌رود” انتخاباتی که پیش‌بینی می‌شود تأثیرات گسترده‌ای بر آینده کشور داشته باشد. گروه اولیه ناظران انتخاباتی اتحادیه اروپا، به همراه هیأتی از گروه ناظران کشورهای مشترک‌المنافع، قبلاً وارد این جزیره شده‌اند تا بر انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو نظارت کنند. همچنین نمایندگان بین‌المللی دیگری نیز به این کشور وارد شده اند. با توجه به اینکه حدود ۱۷.۱ میلیون رأی‌دهنده واجد شرایط، از جمله یک میلیون رأی‌دهنده‌ای که برای اولین بار شرکت می‌کنند و ۵۶ درصد از واجدین شرایط را زنان تشکیل می‌دهند، انتخابات آینده برای کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با توجه به اینکه تمامی نامزدهای ریاست‌جمهوری مرد هستند، مشاهده این که آیا آرزوها و نگرانی‌های زنان، جوانان، جمعیت روستایی، اقلیت‌ها و تمامی بخش‌های جامعه به‌درستی نمایندگی می‌شوند، جالب خواهد بود.

در میان چالش‌های اقتصادی، بحث‌های مربوط به اصلاحات سیاسی و تغییرات اجتماعی، این انتخابات را به یکی از مهم‌ترین انتخابات‌های اخیر سریلانکا تبدیل می کند. در سایه این چالش‌های چندوجهی، دولت جدید باید به نگرانی‌های فوری اقتصادی پاسخ دهد و همزمان پایه‌های ثبات و رفاه طولانی‌مدت را نیز بنا کند. روزنامه‌نگار برجسته، دیلروکشی هاندونتی، این اهمیت را به خوبی بیان کرده است: «رئیس‌جمهور بعدی تاجی پر از خار [مترجم: وضعیت چالش زا و دشوار] به ارث خواهد برد و کار آسانی نخواهد داشت. رأی‌دهندگان نقشی کلیدی دارند، نه‌تنها در انتخاب رئیس‌جمهور بعدی بلکه در مطالبه‌گری برای پاسخگویی از او، در خواست سیاست‌هایی که نه تصورات خیالی بلکه واقعی و قابل‌اجرا باشند.»

سریلانکایی‌ها آماده می‌شوند تا رأی خود را در صندوق ها بیاندازند. این انتخابات لحظه‌ای حیاتی برای این کشور است؛ فرصتی برای شکل‌دادن به آینده ملتی که در تقاطع سرنوشت‌سازی ایستاده است.

منبع: https://www.vifindia.org/article/۲۰۲۴/september/۰۵/Sri-Lanka-at-the-Crossroads-The-Presidential-Election-۲۰۲۴

کد خبر 21073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =