متخصصان پلاتفورم شغلی HireBee، نتایج تحقیقی درباره چشم اندازهای بازار کار قزاقستان در دوره پس از همه گیر ویروس کرونا ارائه کردند.

متخصصان پلاتفورم شغلی HireBee، نتایج تحقیقی درباره چشم اندازهای بازار کار قزاقستان در دوره پس از همه گیر ویروس کرونا ارائه کردند.

بازار کار کمتر  نامزد محور خواهد شد

طبق پیش بینی های وزارت کار قزاقستان ، نرخ بیکاری در این کشور تا پایان سال  ۲۰۲۰ به میزان ۸/۵٪ خواهد بود. افزایش بیکاری یکی از دلایلی است که باعث می شود بازار کار روی نامزد کمتر متمرکز شود. اگر قبلا نامزدها بیشتر مطالبات را دیکته می کردند، اما طبق پیش بینی ها ، این امر پس از بحران کرونا تغییر می یابد.

سمال تاشانگالییوا، مدیر در امور انتخاب پرسنل در شرکت Fircroft، یکی از بزرگترین شرکت های بین المللی در این حوزه در غرب قزاقستان گفت که اخیراً جریان کارجویان به شدت افزایش یافته است. در عین حال، تعداد کارجویانی که مایل به تغییر زمینه فعالیت هستند، افزایش چشمگیری داشته است.

در ۳ ماه گذشته، تعداد درخواست های کمک برای یافتن شغلی که از کاربران hirebee.kz دریافت شد ،به ۲۲۰ درصد افزایش یافته است. تقاضا برای آموزش آنلاین ۲۵۰ درصد افزایش یافته در حالی که درخواست های شرکت ها برای یافتن کارمندان برای ۶۰ درصد کاهش یافت. بنابراین، برای نامزدها توسعه و یادگیری مهارت ها مورد نیاز کارفرمایان بسیار مهم شد.

فلیکس عبدالرشیدوف کارشناس بخش منابع انسانی سبیربانک قزاقستان می گوید: البته کووید برای بازار کار یک بحران ایجاد کرده اما در عین حال فرصت های بیشتری برای آموزش مجدد فراهم می کند. بسیاری از دوره های آنلاین، آموزش مهارت های دیجیتال را ارائه می دهند که در آینده نزدیک تقاضا برای آن افزایش خواهد یافت.

پورتال HireBee در گزارش خود مهارت های مهم نامزد ها را نشان می دهد که پس از بحران کرونا تقاضای بیشتری خواهد یافت که عبارتند از:

* انعطاف پذیری - یعنی توانایی سازگاری سریع با تغییر مقررات و شرایط کار

* خلاقیت – توانایی دستیابی به روشهای خلاقانه و نوآورانه برای حل هر مشکلی

* مهارت های دیجیتال – توانایی استافاده روان از ابزارها و شبکه های مدرن دیجیتال

* عقل عاطفی - توانایی بیان و کنترل احساسات خود ، درک احساسات دیگران

حوزه های که تحت تاثیر پیامد های کووید-۱۹ قرار می گیرد

بر اساس داده های جمع آوری شده توسط hirebee.kz از مارس تا ژوئن سال ۲۰۲۰ و داده های به دست آمده از سایت statista.com ، حوزه هایی شناسایی شد که تحت تأثیر منفی پیامدهای همه گیر کرونا قرار می گیرد و همچنین حوزه هایی که در این دوره شکوفا و رشد پیدا می کند.

شرکت های آی تی در راس حوزه هایی قرار گرفته که تحت تاثیر پیامدهای منفی ویروس کرونا قرار نگرفته است. بر عکس در این حوزه رشد ارزش سهام مشاهده می شود. مثلا در مدت از ۱ فوریه تا ۱۰ ژوئن سال ۲۰۲۰ ارزش سهام شرکت Microsoft به ۲۰ درصد و پلاتفورم Zoom که برای آموزش از راه دور و کنفرانس های آنلاین استفاده می شود، به ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.

حوزه هایی که تحت تاثیر پیامدهای بحران کرونا قرار می گیرد

تاثیر منفی

تاثیر مثبت

تفریح (سینما، کنسرت ها، نمایش ها)

گردشگری و حمل هوایی

فروشگاه های آفلاین

سازمان های مردم نهاد و خیریه

شرکت های مدیریتی مکان های اداری

شرکت های آی تی متخصص در هوش مصنوعی،

تجهیزات پزشکی. اتوماسیون و غیره

خدمات لجستیکی و پیک

صنایع پزشکی و داروسازی

آموزش از راه دور

حوزه علم

اگر به حوزه هایی آسیب دیده از بحران نگاه کنیم، می بینیم که قیمت سهام Expedia Inc شرکت برتر در حوزه رزرو آنلاین سفر بین ۱ فوریه و ۱۰ ژوئن سال ۲۰۲۰ کاهش حدود ۲۴ درصد را نشان داده است. همچنین شرکت های هوایی بین المللی و خرده فروشان با مشکلات بسیاری مواجه شده اند و شرکت هایی مانند Virgin Australia, True Religion Apparel, J. Crew درباره ورشکستگی خود اعلام کرده اند.

بازار کار قزاقستان از این نظر تفاوت چندانی ندارد. شرکتهای نرم افزاری، شرکتهای پزشکی و دارویی، خدمات پیک، شرکتهایی که وبینارها و آموزشهای آنلاین را سازماندهی می کنند، فعالتر و کمترین خسارت را متحمل شدند. شرکت هایی که در زمینه گردشگری و هتل فعالیت می کنند، خرده فروشی، تجارت پوشاک، سرگرمی و همچنین بنیادهای خیریه فعالیت های خود را در hirebee.kz و کل بازار به شدت کاهش داده اند. بسیاری از آنها با کاهش تعداد کارمندان، هزینه ها را بهینه می کنند.

تحولات در حوزه منابع انسانی سریعتر از آنچه انتظار می رفت، اتفاق افتاد

نتایج بررسی جدید در میان شرکای این پورتال تحلیلی، در چندین کشور نشان داد که بین ماه مارس و ماه مه سال ۲۰۲۰، ۷۰٪ از مشتریان hirebee.kz مصاحبه آنلاین را حداقل برای یک پست خالی انجام داده اند. ۵۰٪ از مراجعان، مصاحبه آنلاین را برای ۱۰ پست خالی انجام دادند و ۲۵٪ از کل مشتریان، روند سازگاری را برای حداقل یک پست جدید کاملاً آنلاین ترتیب دادند. در جدول زیر، آن بخش های منابع انسانی را که احتمالاً تحت دیجیتالی سازی قرار بگیرند، نشان داده شد.

فرایندهایی در بخش منابع انسانی که به طور کامل یا جزئی تغییر خواهند یافت

درصد

روند استخدام

۹۰%

ارتباطات داخلی

۸۳%

آموزش و توسعه

۷۱%

مدیریت عملکرد

۶۲%

پذیرش سازمانی

۵۵%

باید گفته شود، پذیرش سازمانی  به معنی روند آشنایی یک کارمند جدید با فرهنگ سازمانی ، رویکردهای شرکت برای حل مشکلات و ایجاد تعامل موثر با تیم است ، یعنی روند سازگاری در شرکت.

تجربه استخدام و پذیرش سازمانی آنلاین بسیاری از شرکت های مالی و ارتباطاتی که مشتریان مهم HireBee  هستند، نشان می دهد که این فرایندها می تواند کاملاً با استفاده از فناوری ابری انجام شود.

کار از راه دور به عنوان یک واقعیت جدید

در مدت قرنطینه، اختلاف نظرهای زیادی درمورد اثربخشی کار از راه دور وجود داشت. مخالفان این امر اصرار داشتند که کارایی کاهش می یابد، ارتباطات درون تیم از راه دور بدتر می شود و کنترل فرآیندهای کاری غیرممکن خواهد بود. خوشبختانه ، بسیاری از شرکت ها، کارایی این امر را اثبات کرده اند.

در مدت قرنطینه ۷۵٪ از کارفرمایان قزاقستان که مشتری این پلاتفورم هستند، کاملاً از راه دور عمل کرده اند، ۲۵٪ عمدتا به طور ترکیبی فعالیت می کردند و یا به طور موقت فعالیت خود را متوقف کرده اند.

واگه آویتیسیان یکی از موسسان پلاتفورم HireBee گفت: با توجه به تجربه ما به عنوان یک شرکت فناوری اطلاعات دارای دفاتر در کشورهای مختلف، می توانم بگویم که کار از راه دور مزایای بسیار دارد تا ضررها. وی گفت: شاید به این دلیل که دفاتر ما قبلاً در چندین کشور واقع شده بود و این به ما امکان داد تا کانال های موثری را برای حل مشکلات کار از راه دور را بررسی کنیم. اما در چشمانداز دراز مدت ، به منظور بهره مندی از تیمی که از راه دور کار می کند ، باید تغییرات فرهنگی گسترده صورت گیرد. تمام ابزارها، از مدیریت عملکرد گرفته تا امنیت اطلاعات ، باید با واقعیت جدید مرتبط با پیامدهای بیماری همه گیر بررسی و سازگار شود.

اینفوگرافیک زیر مبتنی بر نتایج تحقیقات پلاتفورم Buffer  انجام شده با مشارکت ۳۵۰۰ نفر در دورکاری می باشد.

در حالی که ۳۲٪ از پاسخ دهندگان نظرسنجی Buffer از ساعات کاری انعطاف پذیر استقبال می کنند و این را یک جنبه مثبت می دانند ، اما ۴۰٪ آنها از احساس تنهایی به دلیل عدم تعامل جسمی و ارتباط با تیم شکایت دارند. همچنین ، ۲۶٪ از آزادی در انتخاب محل کار استقبال می کنند ، اما ۱۸٪ از پاسخ دهندگان از عدم تعادل مناسب بین کار و زندگی شخصی شکایت می کنند. پاسخ دهندگان همچنین می گویند که روز کاری در حالت آنلاین طولانی تر از روز کاری  حضوری شده است.

نتیجه گیری

هنگامی که شیوع کووید-۱۹ تازه آغاز شد، بسیاری از کشورها از جمله قزاقستان رژیم انزوای کامل را اعلام کردند. با این حال، مردم فکر می کردند این تنها دو ماه طول خواهد کشید. اما طی چند هفته گذشته، ما شاهد فروپاشی اقتصاد کشورهای توسعه یافته، ورشکستگی بسیاری از شرکت ها و بیکاری تعداد زیادی از مردم شده ایم. البته همه اینها تأثیر ماندگار در بازار کار خواهد داشت.

اما هر بحران یک فرصت است  و کووید-۱۹ نیز از این قاعده مستثنی نیست. طبق قوانین تکامل، آن شرکت ها و افرادی که آماده انطباق با واقعیت جدید هستند ، شکوفا می شوند و توسعه می یابند.

۲۹/۳/۱۳۹۹

https://forbes.kz/process/resources/chto_ojidaet_ryinok_truda_posle_pandemii_sovid-۱۹

کد خبر 2113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =