بررسی وضعیت آموزش در مدارس و دانشگاه های قرقیزستان

دوگدورکول کِندیربایِوا، وزیر آموزش و علوم جمهوری قرقیزستان، در مصاحبه با خبرگزاری آکی پرس درباره زمان حل مشکل کمبود کتب درسی و معلمان و زمانی که قرقیزستان به طور کامل به آموزش دوازده ساله در مدارس روی می‌آورد، صحبت کرد.

دوگدورکول کِندیربایِوا، وزیر آموزش و علوم جمهوری قرقیزستان، در مصاحبه با خبرگزاری آکی پرس درباره زمان حل مشکل کمبود کتب درسی و معلمان و زمانی که قرقیزستان به طور کامل به آموزش دوازده ساله در مدارس روی می‌آورد، صحبت کرد.

- موضوع کمبود کتب درسی همچنان مطرح است. چگونه می‌خواهید این مشکل را به طور کامل حل کنید؟ و چه زمانی؟

- مشکل کمبود کتب درسی از دیرباز وجود داشته است که طی سالیان متمادی انباشته شده است. سالانه بودجه‌ای از بودجه ملی برای انتشار آنها اختصاص می‌یابد. به عنوان مثال، طرح تامین مالی کتب درسی در سال‌های اخیر سالانه 152 میلیون صوم بوده است. با این حال، سال گذشته اصلاً کتاب درسی منتشر نشد و معضل کتاب از سپتامبر آغاز شد. از ماه نوامبر که من روی کار آمدم، این موضوع با مذاکره حل شد و در طول 2 سال، ما کتب درسی به ارزش 304 میلیون صوم را چاپ کردیم.

برای حل کامل کمبود کتب درسی، بودجه قابل توجهی نیاز است. علاوه بر این، وزیر دارایی اعلام کرد که برای به روز رسانی کامل کتب درسی مدارس به 8 میلیارد صوم نیاز است. اخیرا تصمیم به تخصیص 744 میلیون صوم گرفته شده و علاوه بر این موضوع جذب بودجه اضافی در حال پیگیری است.

امسال ما کل مجموعه کتب درسی علوم طبیعی را خریداری کردیم که سال‌ها در کشورهایی که دانش‌آموزان آنها نتایج بالایی نشان می‌دهند، مورد استفاده قرار می‌گیرد و برنامه‌ای برای ترجمه و سازگاری آنها به زبان‌های قرقیزی و روسی تنظیم شده است. همزمان با این فرآیند، آموزش معلمان علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) نیز سازماندهی می‌شود.

در طی دو سال تحصیلی آینده قصد داریم کمبود کتب درسی را به طور کامل برطرف کنیم.

- چرا معلمان مدارس دولتی را ترک می‌کنند؟ آیا به دلیل حذف وضعیت ویژه برخی از مدارس، حقوق معلمان کاهش یافته است؟

- سال گذشته با مشارکت جامعه مدنی و نمایندگان مجلس قانون جدید «آموزش و پرورش» تصویب شد. این قانون دیگر شامل مفاهیم «گیمنازیوم» و «لیسه» نیست و ما قانون را به شدت اجرا می‌کنیم. نمایندگان پارلمان این قانون را به منظور تضمین دسترسی برابر به آموزش با کیفیت برای همه دانش‌آموزان در سرتاسر کشور تصویب کردند. چرا باید شرایط بهتری را فقط برای دانش‌آموزان گیمنازیوم‌ها و لیسه‌ها ایجاد کرد؟

قرار است بر اساس برنامه «آلتین قازیق» فرصت‌هایی برای هر کودک ایجاد شود. در حال حاضر طرحی برای آماده‌سازی برای انتقال مرحله‌ای به یک سیستم آموزشی 12 ساله توسط کابینه وزیران تصویب شده است.

در هنگام معرفی یک سیستم آموزشی جدید، طبیعتاً راه‌حلی برای مشکلات موجود در نظر گرفته می‌شود، از جمله تدوین و اجرای استانداردها و برنامه‌های مؤثر، تامین دانش‌آموزان با کتب درسی با کیفیت بالا، راه‌اندازی آموزش‌های تخصصی تا در دبیرستان هر دانش‌آموز بتواند مسیری را انتخاب و در آن آیتم‌های مربوطه را به طور عمیق مطالعه کند. ما همچنین در نظر داریم آموزش معلمان را به طور کامل اصلاح کنیم تا بتوانیم معلمان شایسته را به مدرسه جلب نماییم.

در سراسر کشور، حدود 350 گیمنازیوم و لیسه وجود داشت که بودجه قابل توجهی برای آنها اختصاص می‌یافت. اکنون، در مرحله گذار، ما به مدارس این فرصت را می‌دهیم که این هزینه‌ها را از بودجه محلی یا با کمک والدین پوشش دهند که توسط مقررات در مورد خدمات آموزشی اضافی در موسسات آموزش عمومی تنظیم می‌شود.

در مورد این که برخی از معلمان در مدارس خصوصی استخدام می‌شوند باید گفت که اقدامات لازم برای ایجاد شرایط مناسب برای معلمان مدارس دولتی و شهری در حال انجام است.

نکته اصلی البته افزایش قابل توجه حقوق معلمان است، اما ما درک می‌کنیم که برای مقابله با تورم باید به طور منظم این کار انجام شود و از اظهارات وزیر دارایی مبنی بر این که تحلیلی در حال انجام است و تلاش خواهد شد تا به طور منظم حقوق معلمان افزایش یابد، خرسند هستیم.

سیستم تایید صلاحیت معلمان راه‌اندازی شده است که در صورت تایید بالاترین رده، به مدت 5 سال هر ماه ۵ هزار صوم به حقوق آنها اضافه می‌شود.

همچنین در حال حاضر سیستمی در حال راه‌اندازی است که طبق آن به هر معلم بر اساس نتایج کارش حقوق پرداخت می‌شود. به عنوان مثال، اگر دانش‌آموزان یک معلم دستاوردهای تحصیلی بالایی داشته باشند، این معلم نه تنها حقوق پایه، بلکه وجوه اضافی نیز دریافت خواهد کرد. من فکر می‌کنم این یک انگیزه جدی برای معلمان خواهد بود.

می‌خواهم به فرصت‌های زیر برای مدارس نیز اشاره کنم. در چارچوب خدمات آموزشی اضافی، هر مدرسه باید توانایی‌های خود را تجزیه و تحلیل کند و دوره‌های جالب، باشگاه‌ها و غیره را به دانش‌آموزان ارائه دهد. چرا مدارس خصوصی خدمات متفاوتی را بر اساس نیازهای کودکان ارائه می‌دهند؟ این روند در مدارس دولتی و شهری نیز باید اجرا شود، البته با مطالعه نیازهای کودکان و والدین، اطلاع‌رسانی کامل و عدم هر گونه اجبار. من فکر می‌کنم که می‌توان این را با معرفی استانداردها و برنامه‌های جدید و یک برنامه درسی پایه جدید تحقق بخشید، زیرا مولفان ما در هنگام تهیه همه این اسناد بر بهترین تجربه جهانی و ملی تکیه می‌کنند.

البته ما می‌خواهیم مقامات محلی نیز اقدامات جدی‌تر و مؤثرتری برای حمایت از معلمان مدارس دولتی و شهری انجام دهند. به عنوان مثال، در مدارسی که کلاس‌ها بیش از حد پر است، می‌توان با هزینه بودجه محلی کارمندان اضافی را تأمین کرد و همچنین شروع به ساخت خانه برای معلمان نمود. امیدوارم این ایده‌ها تحقق یابند.

- آیا در صورت راه‌اندازی دوره‌ها و باشگاه‌ها در مدارس دولتی، مدیران و معلمان دانش‌آموزان را مجبور به حضور و پرداخت هزینه خواهند کرد؟

- خیر، در حال حاضر جمع کردن پول از دانش‌آموزان به شدت کنترل می‌شود. کل سیستم دولتی، اعم از مالی و انتظامی، برای جلوگیری از جمع‌آوری غیرقانونی وجوه کار می‌کند. همچنین دستورالعمل‌های دقیقی را در این زمینه معرفی کرده‌ایم. در صورت وقوع تخلف، هر مدیر یا معلمی ممکن است به دلیل جمع‌آوری غیرقانونی کمک مالی از سمت خود برکنار شود.

قراردادی با والدین منعقد می‌شود که به موجب آن آنها می‌توانند داوطلبانه موافقت کنند که هزینه کلاس‌های اضافی را برای فرزندانشان بپردازند، اگر بخواهند به آنها در کسب دانش بیشتر کمک کنند.

- گفته می‌شود که تعدادی از مدارس خواهان حفظ وضعیت گیمنازیوم و لیسه خود هستند و بنابراین یک مقررات در حال تهیه است. این چه مقررات است؟

- لیسه ریاست جمهوری «عاقل‌مان» در قرقیزستان افتتاح شد و با موفقیت در حال فعالیت است. لیسه‌های مشابهی در بسیاری از کشورها وجود دارد. کودکان از سراسر کشور از طریق مسابقه وارد این لیسه می‌شوند. در حال حاضر، کار برای تدوین مقررات مناسب در حال انجام است که امکان ایجاد شبکه‌ای از چنین مؤسسات آموزشی را فراهم خواهد کرد که با کودکان با استعداد کار خواهند کرد و مدیران آینده را آموزش خواهند داد. این کار جدی است، بنابراین چنین لیسه‌ها دارای مدیریت مستقل و یک برنامه انعطاف‌پذیر خواهند بود. نوسازی زیرساخت‌ها در این گونه مدارس انجام خواهد شد و آنها باید در هر استان تاسیس شوند.

- آیا پیش‌بینی می‌شود که حقوق معلمان افزایش یابد؟

- سالانه حدود 65 میلیارد صوم برای نظام آموزش اختصاص می‌یابد که بیش از 40 میلیارد آن به آموزش مدرسه‌ای اختصاص می‌یابد و 87 درصد از این وجوه صرف حقوق معلمان می‌شود. یعنی عملاً هیچ بودجه‌ای برای توسعه زیرساخت‌های آموزشی، از جمله خرید کتب درسی، تجهیزات آزمایشگاهی و وسایل کمک آموزشی باقی نمی‌ماند.

افزایش حقوق کارکنان فنی و پرسنل خدماتی موسسات آموزشی را در نظر گرفته‌ایم. در حال حاضر تمامی مواد توسط وزارت دارایی در حال بررسی است. در سال 2023، ما حقوق مدیران مدارس و معلمان را افزایش داده ایم.

در مورد معلمان باید گفت برنامه‌ای برای افزایش حقوق آنها در سال آینده وجود ندارد، زیرا اولویت همچنان حل مسائل مربوط به تامین کتاب‌های درسی و تجهیزات فنی مدارس، از جمله خرید لپ‌تاپ برای معلمان است.

- چند معلم تا حال لپ‌تاپ دریافت کرده‌اند؟

- در حال حاضر معلمان هنوز لپ‌تاپ دریافت نکرده‌اند، اما مشخصات فنی لپ‌تاپ‌ها تایید شده و قیمت‌ها در حال رصد است و مرحله به مرحله مقدمات خرید لپ‌تاپ در حال انجام می‌باشد.

- بیشترین و کمترین حقوق معلمان چقدر است؟

- متوسط حقوق معلمان در حال حاضر حدود 26 هزار و 400 صوم است و بالاترین حقوق را معلمانی که در مناطق کوهستانی و دورافتاده کار می‌کنند و همچنین کسانی که تجربه گسترده و بار آموزشی قابل توجهی دارند، دریافت می‌کنند. برای اولین بار در سال 2022، میانگین حقوق معلمان برابر با میانگین حقوق ملی شد که کار در یک مدرسه را حتی برای استادان دانشگاه نیز جذاب کرد.

- تایید صلاحیت داوطلبانه معلمان چگونه انجام می‌شود؟

- معلمانی که پروسه تایید صلاحیت را با موفقیت گذرانده‌اند، 5000 صوم علاوه بر حقوق ماهیانه خود دریافت می‌کنند. فرآیند تایید صلاحیت دانش مربوط به موضوع، چارچوب قانون و مهارت‌های روانشناختی و آموزشی را ارزیابی می‌کند. با این حال، متأسفانه، بسیاری از معلمان نتوانستند این پروسه را با موفقیت بگذرانند. این یک سیگنال برای ما در مورد نیاز به ارتقای صلاحیت معلمان و فراهم کردن فرصت‌های بیشتر برای رشد حرفه‌ای است.

- موضوع کمبود معلم چگونه حل می‌شود و آیا اصلاً حل خواهد شد؟

- البته موضوع حل خواهد شد. مشکل اصلی در مدارس روسی‌زبان وجود دارد، زیرا معلمان کافی برای دروس روسی‌زبان نداریم. یک عامل مهم کمبود فارغ‌التحصیلان از دانشکده‌های آموزشی روسی‌زبان است، زیرا تعداد متقاضیان آنها کم هستند. ما به طور فعال با شرکای روسی برای تقویت دانشکده‌های آموزش روسی‌زبان و افزایش محبوبیت آنها کار می‌کنیم.

ما حداقل امتیاز لازم برای ورود به دانشکده آموزش را 120 امتیاز تعیین کرده‌ایم تا کیفیت بالا را حفظ کنیم و سطح را پایین نیاوریم.

- همه نگران این هستند نظام آموزش 12 ساله در مدارس از چه زمانی زاه‌اندازی می‌شود؟

- همه نگرانند، من هم نگرانم. هنگامی که نظام آموزش 11 ساله، نظام بولونیا در دانشگاه‌ها و نظام آمادگی پیش‌دبستانی راه‌اندازی شد، نیز هیجان زیادی وجود داشت.

اولین دیپلم آموزش 12 ساله را فارغ‌التحصیلان در سال 2028 دریافت خواهند کرد. گذار به آموزش 12 ساله به صورت مرحله‌ای انجام می‌شود و ما قصد داریم تا سال تحصیلی 2029-2030 آن را به طور کامل تکمیل کنیم.

این فرآیند شامل جنبه‌های بسیاری است: به روز رسانی روش‌های آموزشی، تجدید نظر در استانداردهای آموزشی، تدوین برنامه‌های درسی جدید که الزامات مدرن را برآورده می‌کند.

امروزه سؤالات زیادی از سوی کارشناسان، فعالان و والدین مطرح می‌شود. ما جای کافی برای دانش‌آموزان در کلاس‌های درسی نداریم. در بیشکک ما 50 هزار دانش‌آموز داریم، در حالی که مدارس برای 36 هزار نفر ظرفیت دارند. لذا در برخی کلاس‌ها حدود 60 دانش‌آموز درس می‌خوانند. بنابراین باید روی استخدام دستیاران معلمان و افزایش ظرفیت مدارس کار کرد.

اما این مشکل فقط در شهرهای بزرگ است. در مناطق روستایی وضعیت برعکس است: ما در حال بهینه‌سازی مدارس هستیم، زیرا در برخی از آنها کلا 50 تا ۷۰ دانش‌آموز بیشتر نیست. ما یک مدرسه برای 160 نفر ساختیم، اما دانش‌آموز به اندازه کافی ندارد. منابع صرف نگهداری از این مدارس می‌شود و بنابراین اتوبوس‌های مدرسه را برای جابجایی بچه‌ها راه می‌اندازیم.

گذار به یک سیستم آموزشی 12 ساله تدریجاً در طول 3 سال انجام خواهد شد. ما استانداردهای کشورهای دیگر را مطالعه کرده‌ایم. استاندارد مدرسه باید برای معلمان و والدین قابل دسترس و درک باشد تا بتوان پیشرفت دانش‌آموزان را کنترل کرد. ما آن را بر اساس مفهوم «قرقیز جارانی» («شهروند قرقیزستان») با در نظر گرفتن استقلال آموزشی قرقیزستان و بهترین دستاوردها، به عنوان مثال، دستاوردهای سنگاپور، تدوین می‌کنیم. این استاندارد به طور کامل با شرایط ما سازگار خواهد بود و اول از همه کتب درسی را در اختیار مدارس قرار خواهیم داد.

نکته دوم، آمادگی پیچیده برای اصلاح فرآیند آموزشی و بازآموزی معلمان است. صلاحیت‌ها و استانداردهای آموزشی به روز می‌شود. ما نه تنها باید معلمان موضوعی تربیت کنیم، بلکه باید مهارت‌های نرم را نیز در آنها پرورش دهیم تا دانش‌آموزان بتوانند دانش را در عمل به کار ببرند، ویژگی‌های رهبری داشته باشند، بتوانند مسئولیت‌پذیر باشند و در یک تیم کار کنند و به سمت تغییرات جهانی گرایش پیدا کنند، مانند تغییرات اقلیمی و تحول دیجیتال، و مهارت مهمی که دانش‌آموزان ما باید داشته باشند، سازگاری با همه تغییرات در دنیای مدرن است.

- این برنامه چگونه اجرا خواهد شد؟

- یک سال دیگر، دانش‌آموزان کلاس پیش‌دبستانی به کلاس دوم می‌روند و در هر سه مقطع تحصیلی - ابتدایی، اصلی و متوسطه - یک به اصطلاح «جهش» یک کلاس بالا وجود خواهد داشت.

در سال 2028، دانش‌آموزان اولین دیپلم آموزش ۱۲ ساله خود را دریافت خواهند کرد. تا سال 2029-2030، مدارس به طور کامل به سیستم آموزشی 12 ساله انتقال خواهند کرد. پایه‌های 10 تا 12 بر مطالعه عمیق برخی موضوعات و آمادگی برای شغل متمرکز خواهد بود.

در حال حاضر، 150 کشور در سراسر جهان به سیستم مدرسه 12 ساله روی آورده‌اند. رئیس‌جمهور ما از نظام آموزشی حمایت می‌کند. سرمایه‌گذاری بیشتری برای بیشکک اختصاص خواهد یافت، زیرا کمبود شدید مدارس در اینجا وجود دارد.

- در حال حاضر چه مشاغلی بیشتر مورد تقاضا هستند؟

- امروزه بیشترین تقاضا برای مشاغل مربوط به حوزه‌های STEM است: فناوری، معماری، مهندسی، برنامه‌نویسی و پزشکی. در زمینه تغییرات آب و هوایی جهانی و کمبود منابع، متخصصانی که با منابع انرژی تجدیدپذیر و مدیریت منابع آب کار می‌کنند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. علاوه بر این، مهارت‌های دیجیتال و مهارت‌های زبان خارجی به طور فزاینده‌ای مورد تقاضا هستند، زیرا بازار کار امروزی به انعطاف‌پذیری و توانایی کار با فناوری‌های جدید نیاز دارد.

اگر قبلاً یک مکانیک فقط اتومبیل‌ها را تعمیر می‌کرد، اکنون باید مهارت‌های بسیار بیشتری داشته باشد. خودروهای مدرن مجهز به سیستم‌های دیجیتالی هستند و مکانیک‌ها باید با فناوری‌های دیجیتال آشنا و مهارت‌های فنی و زبانی داشته باشند.

برای توسعه مهارت‌های لازم، به دانش زبان، فیزیک پایه و سایر علوم نیاز است. گاهی به ما می‌گویند: منافع چه کسی را ترویج می‌کنید؟ ما منافع کودکان را 200% ترویج می‌کنیم تا در آینده مجبور نشوند که دستمزد پایین، معمولی و کار باروری را انجام دهند. امروزه تغییر مهارت‌های کاربردی کاربردی کودکان در موضوعات مختلف بسیار مهم است.

تقریبا 90 درصد جمعیت در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و در مدارس روستایی بچه‌ها اغلب نمی‌دانند چه نوع سیبی در باغ آنها می‌روید، با ترکیب خاک یا آب آشنا نیستند و خواص شیمیایی محیط زیست را مطالعه نمی‌کنند. اما در زمینه تغییرات آب و هوایی، مهم است که کودکان خود بدانند که چگونه گیاهان را پرورش دهند و فرآیندهای زیست‌محیطی را درک کنند، مهم است که فرهنگ زیست‌محیطی و مسئولیت‌پذیری در کودکان ایجاد شود.

به عنوان مثال، در وین یک مدرسه فوق مدرن وجود دارد که در آن چمنزار وجود ندارد، اما انگور فرنگی، تمشک، سیاه‌دار سرخ، کاهو، هویج و ترب می‌روید. کودکان در سن دبستان باغبانی و مراقبت از گیاهان را خودشان انجام می‌دهند. توافق‌نامه‌ای با والدین امضا می‌شود که کودکان می‌توانند کثیف به خانه بیایند و این طبیعی است، زیرا کلاس‌ها در بیرون برگزار می‌شود و بچه‌ها در باغچه کار می‌کنند. در کتابخانه‌ها نیز می‌توان درس ادبیات و در موزه‌ها درس تاریخ را تدریس کرد. این امر مستلزم خلاقیت از سوی رهبران و معلمان است. بازار کار، از جمله بازار آموزشی، الزامات جدیدی را دیکته می‌کند و ما باید برای این چالش‌ها آماده باشیم.

- وزارت آموزش در مورد چه پروژه‌هایی با سازمان‌های بین‌المللی همکاری و چقدر کمک دریافت می‌کند؟

- توجه شما را به دو پروژه جدید جلب می‌کنم، زیرا پروژه‌های باقی‌مانده در مرحله تکمیل هستند.

اخیرا پروژه‌ای از بانک توسعه آسیایی به مبلغ 40 میلیون صوم (۴۶۶ هزار دلار) به تصویب رسیده است که 50 درصد آن کمک بلاعوض و 50 درصد وام کم‌بهره است. این بودجه برای تقویت حمایت از تدریس دروسی مانند شیمی، فیزیک و ریاضیات و همچنین سایر علوم استفاده خواهد شد. این پروژه شامل معرفی استانداردهای آموزشی جدید، آموزش پیشرفته برای معلمان، تکثیر کتب درسی و تجهیز مدارس به تجهیزات آموزشی مدرن است. در بخشی از این پروژه، 220 مدرسه نوسازی و به تجهیزات آزمایشگاهی مدرن مجهز خواهند شد.

علاوه بر این، یک پروژه 25 میلیون صومی (۲۹۰ هزار دلاری) وام کم‌بهره برای مؤسسات آموزش عالی تصویب شد. دانشگاه‌ها ملزم به بازگرداندن این وجوه خواهند بود، اما این وام ایجاد آزمایشگاه‌های علمی با فناوری پیشرفته در 5 دانشگاه با وضعیت خاص را اجازه و پتانسیل سایر مؤسسات آموزشی را افزایش می‌دهند. به عنوان مثال، آکادمی دولتی پزشکی قرقیزستان یک آزمایشگاه ژنتیک ایجاد خواهد کرد که چنین آزمایشگاهی در کشور وجود ندارد. دانشگاه دولتی اوش تجهیزاتی برای تشخیص زودهنگام سرطان دریافت خواهد کرد. اینها نمونه‌های بزرگی از توسعه هستند.

برخلاف کشورهای همسایه، دانشگاه‌های ما با حداقل حمایت دولتی دوام می‌آورند. ما 10 هزار سهمیه بورسیه ارائه می‌دهیم، اما حمایت مالی دیگر بسیار محدود است.

- دانستن زبان انگلیسی در دنیای مدرن بسیار مهم است. برنامه‌های وزارت در این راستا چیست و دولت بریتانیا آماده ارائه چه کمکی است؟

- امروزه زبان انگلیسی در دنیای مدرن نه تنها مهم، بلکه اجباری شده است. این نه تنها خواسته وزارت آموزش، بلکه یک نیاز بازار است. انگلیسی زبان تجارت، فناوری و علم است. بسیاری به دنبال ورود به بازارهای اروپایی هستند و در اقتصادهای با رشد سریع، تسلط بر زبان انگلیسی به یک عامل کلیدی موفقیت تبدیل شده است. اگرچه زبان‌های دولتی (قرقیزی) و رسمی (روسی) در قرقیزستان توسط قانون محافظت می‌شوند، زبان انگلیسی به طور فزاینده‌ای مورد تقاضا قرار می‌گیرد. ما فعالانه با سفارت‌های خارجی برای حمایت از آموزش زبان همکاری می‌کنیم. به عنوان مثال، در جلسه‌ای با سفیر آلمان، موضوع حفظ زبان آلمانی در سیستم آموزشی ما را مطرح کردم، زیرا دانش‌آموزان به طور فزاینده‌ای انگلیسی را انتخاب می‌کنند. من پیشنهاد کردم: «برای ترویج زبان آلمانی کمک کنید، ما به کمک مشخصی در زمینه مواد آموزشی نیاز داریم و خوب است که داوطلبان به معلمان آلمانی ما کمک کنند». ما درخواست‌های مشابهی را به سفارت‌های فرانسه و بریتانیا ارسال کردیم.

بریتانیا کمک قابل توجهی در تدوین و انتشار کتب درسی زبان انگلیسی برای دانش‌آموزان از پایه 1 تا 12 ارائه می‌کند. هزینه‌های چاپ کتب درسی را طرف انگلیسی تقبل می‌کند. طرح تامین مالی در حال حاضر تدوین و آزمایش شده است و تا مارس سال جاری حدود 350 هزار پوند استرلینگ برای این اهداف اختصاص خواهد یافت. این حمایت سالانه است که تا تکمیل کامل پروژه ادامه خواهد داشت. ما همچنین تطبیق این کتب درسی را به حداقل می‌رسانیم، زیرا کودکان باید مطالب را با استانداردهای جهانی بیاموزند.

- دو سیستم و یا فلسفه افراطی برای آموزش موفق کودکان در جهان وجود دارد: یکی آسیای شرقی (تجربه سنگاپور) و دیگری اسکاندیناوی (تجربه فنلاند). در یکی، کودکان کودکی ندارند، فقط درس می‌خوانند، و در دیگری، کودکان از طریق بازی، اغلب بدون نمره یا تکالیف، یاد می‌گیرند. آیا ما از یک افراط به افراط دیگر پرتاب نمی‌شویم؟

- ما تا کلاس سوم هم نمره نمی‌دهیم. هیچ شیوه‌ای در جهان برای انتخاب یک سیستم خاص، به عنوان مثال، سنگاپور یا فنلاند وجود ندارد. همه چیز مانند یک ترکیب پیش می‌رود، روش‌ها و سیستم‌های آموزشی در کنار هم قرار می‌گیرند. وضعیت در کشورهای آسیایی متفاوت است: الزامات بسیار سختگیرانه‌ای در آنها وجود دارد، زیرا این کشورها تنها به یمن آموزش بر فقر و عقب‌ماندگی غلبه کرده‌اند. آنجا خیلی سختگیرانه بود. حتی این عقیده وجود داشت که اگر درس نخوانی، موفق نیستی. در کشور ما نیز افراد با لختی یا اینرسی وارد دانشگاه می‌شوند و ورود به هنرستان را شرم‌آور می‌دانند. این کلیشه وجود دارد که دانش‌آموزان بازنده و فقیر در آنجا تحصیل می‌کنند.

اما در دنیا وضعیت فرق می‌کند. در خارج از کشور به سه چیز توجه می‌کنند: سرعت تحصیل، سرعت یافتن کار و نزدیکی موسسه آموزشی به خانه. آنها معتقدند که بهتر است یک سال درس بخوانیم و بلافاصله شغلی در نزدیکی خانه پیدا کنیم تا اینکه 5-7 سال را تلف کنیم. پداگوژی فرض می‌کند که باید دانش و روش‌های جدید را معرفی کرد و ما این کار را انجام خواهیم داد. بچه‌ها نمی‌دانند چرا به ریاضی یا خواندن نیاز دارند. ما بزرگسالان باید به این فکر کنیم که در آینده چه چیزی برای کودک مفید خواهد بود.

بسیاری از کتب درسی از دیدگاه یک بزرگسال، یک دانشمند نوشته شده‌اند، لذا اغلب توسط کودکان درک نمی‌شوند. کتاب‌های درسی باید کودکان را مجبور کنند قبل از تصمیم‌گیری فکر کنند. هنگامی که کارشناسان بین‌المللی پرسیدند: «18 ضرب در 5 چند است؟»، همه به سرعت پاسخ دادند که 90. اما سپس آنها پرسیدند: «چگونه آن را محاسبه کردید؟» و همه روش متفاوتی داشتند. ما همیشه فقط به نتیجه علاقه داریم، نه روند، اما در کتب درسی مدرن این فرآیند است که مهم است. ما باید به معلمان بیاموزیم که فکر کنند، نه اینکه فقط نتایج را نشان دهند. راه‌های مختلف حل مشکلات را آموزش دهید، اما در عین حال همه باید به یک نتیجه برسند. اکنون وظیفه معلم هدایت کودک به سمت دانش است و برنامه «آلتین قازیق» ما این روند را تسهیل خواهد کرد.

در صدمین سالگرد، ما در حال تغییر نظام آموزشی به یک نظام کودک‌محور هستیم. ما نباید با روش‌های کهنه برای توسعه نسل جدید تلاش کنیم. بزرگسالان دانش‌آموزانی آگاه هستند که می‌دانند یادگیری زبان انگلیسی یا مهارت‌های دیجیتال به آنها کمک می‌کند تا شغل‌های پردرآمدتری پیدا کنند. آنها آماده سرمایه‌گذاری در آموزش هستند زیرا درک می‌کنند که این پول در بازار کار مورد تقاضا است. اما بچه‌ها این را نمی‌دانند. در سنین پایین، لازم است پایه‌ای ایجاد شود که در طول زندگی به فرد خدمت و به رشد او کمک کند.

ما به کودکان نمی‌آموزیم که چگونه در موقعیت‌های درگیری رفتار کنند، ارتباط برقرار نمایند یا باز باشند. ما بزرگ‌ترها برای آنها نمونه‌ای هستیم که از آن می‌آموزند. ما نباید هزینه تحصیل کودک را به عنوان هزینه در نظر بگیریم، این یک سرمایه‌گذاری است. رئیس‌جمهور کاملاً درست می‌گوید که امروز ما روی بچه‌ها سرمایه‌گذاری زیادی می‌کنیم تا فردا آینده‌ای مرفه برای ما فراهم کنند.

بسیاری از والدین همه مسئولیت‌ها را به عهده سیستم آموزشی و معلمان می‌گذارند. دانش‌آموزان کوچکتر حدود 4 ساعت و دانش‌آموزان بزرگتر 6 ساعت را در مدرسه و بقیه زمان را در خانه می‌گذرانند. وظیفه ما این است که والدین را در روند تربیت مشارکت دهیم تا زمان بیشتری را به فرزندان خود اختصاص دهند.

- در روزهای 17 تا 18 مه، شورش‌هایی در بیشکک علیه مهاجران جنوب آسیا رخ داد و تعداد دانشجویان پزشکی خارجی کاهش یافت. چگونه می‌توان بر این بحران غلبه کرد و آیا قرقیزستان صادرکننده آموزش باقی خواهد ماند؟ برنامه‌های وزارت آموزش چیست؟

- بیش از 30 هزار دانشجوی خارجی در قرقیزستان تحصیل می‌کنند و تعداد آنها همچنان رو به افزایش است. درک این نکته مهم است که هر حادثه‌ای مانند شورش یا فشار بر دانشجویان خارجی از سوی ساکنان محلی نشان‌دهنده فقدان فرهنگ، مدارا و مهارت‌های ارتباطی بین‌فرهنگی است. همچنین فقدان تفکر انتقادی و آموزش را نشان می‌دهد. ما در دنیای مهاجرت جهانی کار زندگی می‌کنیم: بیش از یک میلیون شهروند قرقیزستان در خارج از کشور کار می‌کنند. نگرش پرخاشگرانه نسبت به مهاجران و دانشجویان خارجی نشانه ناپختگی جامعه است.

موسسات آموزشی در قرقیزستان نقش بسزایی در صادرات خدمات آموزشی، به ویژه در زمینه‌هایی مانند پزشکی دارند. این نه تنها باعث ایجاد درآمد، بلکه شغل نیز می‌شود. به عنوان مثال، در شهر قَند، قیمت اجاره با بیشکک قابل مقایسه است، زیرا تقاضا از سوی دانشجویان خارجی زیاد است. ما تمام تلاش خود را برای بهبود شهرت خود در صحنه بین‌المللی انجام می‌دهیم و مطمئن هستیم که می‌توانیم آن را دوباره به دست آوریم.

یکی از مزایای ما در دسترس بودن آموزش است. قیمت قرارداد برای دانشجویان بین‌المللی در قرقیزستان حدود 3000 دلار در سال است که به طور قابل توجهی کمتر از هزینه شهریه مدارس خصوصی در بیشکک است، جایی که قیمت‌ها اغلب از این مقدار بیشتر است. این امر انگیزه‌ای قدرتمند برای تحصیل در کشور ما ایجاد و کمک شایانی به توسعه اقتصادی می‌کند.

- کیفیت آموزش در قرقیزستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

- پس از همه‌گیری، همه ما می‌فهمیم که کیفیت آموزش در جهان به طور طبیعی کاهش یافته است، کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. ما فعالانه برای بهبود سیستم آموزشی و آموزش معلمان در روش‌های نوین تدریس تلاش می‌کنیم. در زمینه تغییرات مداوم در فناوری، لازم است بتوانیم مهارت‌های مهمی را در دانش‌آموزان ایجاد کنیم: تجزیه و تحلیل، تفکر انتقادی، تعیین ارزش‌ها و جستجوی مستقل برای دانش جدید. این وظیفه کلیدی ماست. حالا وزارتخانه برای ارتقای کیفیت آموزش چه می‌کند؟

به‌روزرسانی استانداردها و برنامه‌ها، اصلاح آموزش معلمان و به‌روزرسانی کتب درسی انجام می‌شود که در این فرآیندها بر بهترین تجربه جهانی و ملی تکیه می‌کنیم. همچنین مدارس با تجهیزات مدرن آزمایشگاهی و معلمان با لپ‌تاپ تامین می‌شوند. در عین حال، ما به طور منظم محتوای دوره‌های آموزشی پیشرفته را به روز می‌کنیم. ما همچنین به طور مرتب مطالعات ملی خود را برای تجزیه و تحلیل کیفیت آموزش انجام می‌دهیم.

- انتظارات شما از PISA-2025 چیست؟

- صادقانه بگویم، ما نگرانی‌هایی داریم. در سال 2009 از بین 65 کشور، رتبه 65 را به خود اختصاص دادیم. اما آن زمان استانداردها، برنامه‌ها و آموزش معلمان به‌روزرسانی و رویکرد مبتنی بر شایستگی هنوز معرفی نشده بود. اما الان هم مشکلات کافی در آموزش وجود دارد، ما برای این ارزیابی آماده می‌شویم، اما انتظارات ما واقع‌بینانه است. PISA مشکلات مشخصی را در حوزه آموزش نشان خواهد داد که ما باید روی آنها کار کنیم. ما همه والدین را تشویق می‌کنیم تا با انجام فعالیت‌هایی که به مدارس برای بهبود مهارت‌های آنها توصیه کرده‌ایم، به آنها کمک کنند.

منبع:

https://bilim.akipress.org/ru/news:2180186/?f=cp

کد خبر 21574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =