مجلس دومای دولتی روسیه قانون ممنوعیت «تبلیغ بی‌فرزندی» را تصویب کرد

قانون ممنوعیت تبلیغ «بی‌فرزندی» سه‌شنبه 22 آبان 1403 (12 نوامبر 2024) در دومای دولتی روسیه به تصویب رسید. براساس این قانون، جریمه‌هایی تا سقف ۵ میلیون روبل برای تخطی از آن در نظر گرفته شده است. این قانون که در دومین و سومین قرائت مجلس به تصویب رسید، حمایت تمامی نمایندگان حاضر را جلب کرد و با ۴۰۳ رأی موافق به تصویب نهایی رسید.

مجلس دومای دولتی روسیه قانون ممنوعیت «تبلیغ بی‌فرزندی» را تصویب کرد

12 نوامبر 2024

قانون ممنوعیت تبلیغ «بی‌فرزندی» سه‌شنبه 22 آبان 1403 (12 نوامبر 2024) در دومای دولتی روسیه به تصویب رسید. براساس این قانون، جریمه‌هایی تا سقف ۵ میلیون روبل برای تخطی از آن در نظر گرفته شده است. این قانون که در دومین و سومین قرائت مجلس به تصویب رسید، حمایت تمامی نمایندگان حاضر را جلب کرد و با ۴۰۳ رأی موافق به تصویب نهایی رسید.

مجلس دومای دولتی روسیه قانون ممنوعیت «تبلیغ بی‌فرزندی» را تصویب کرد

ویاچسلاو ولودین رئیس دومای دولتی، گفت: «ما به طور خاص در مورد محافظت از شهروندان، در درجه اول از نسل جوان، در برابر اطلاعات منتشر شده در رسانه‌ها صحبت می‌کنیم که بر شکل‌گیری شخصیت آنها تأثیر منفی می‌گذارد.» وی اضافه کرد: «همه کاری باید انجام شود تا اطمینان حاصل گردد نسل‌های جدید شهروندان ما با تمرکز بر ارزش‌های خانوادگی سنتی رشد می‌کنند.»

به گفته وی، قوانین تصویب شده برای حمایت از مردم، تضمین سلامت و ایمنی آنها طراحی شده‌اند.

هدف از تصویب قانون

نمایندگان مجلس دومای دولتی در قرائت دوم و سوم قوانینی را تصویب کردند که انتشار محتوای مخرب را که مانع از فرزندآوری آگاهانه در اینترنت، رسانه‌ها، فیلم‌ها و تبلیغات می‌شود را محدود می‌کند. برای دستیابی به این هدف، اصلاحاتی در شش قانون موجود انجام شده است که پیش‌تر ترویج پدوفیلی، ال‌جی‌بی‌تی و تغییر جنسیت را ممنوع کرده است.

ویچسلاو ولودین، ابراز امیدواری کرد که این قانون به حفظ ارزش‌های سنتی و حمایت از خانواده‌ها کمک کند.

پیشینه و روند تصویب

پیشنهاد این قانون برای اولین بار در ژوئن 2024 مطرح شد، زمانی که معاون وزیر دادگستری، وسویولود وکولوف، از آن به عنوان یک ایدئولوژی با جهت‌گیری افراطی یاد کرد و بر ضرورت مقابله با چنین جریان‌هایی تأکید نمود.  در نهایت، این لایحه در ۲۵ سپتامبر 2024 توسط اعضای مجلس مطرح و بر اساس آن، ایدئولوژی بی‌فرزندی تهدیدی برای ارزش‌های سنتی شناخته شده و عامل ایجاد زمینه‌های کاهش جمعیت تلقی گردید.

موارد ممنوعیت و جریمه‌ها

این قانون هرگونه تبلیغ ایدئولوژی بی‌فرزندی را در رسانه‌ها، سینما، تبلیغات و اینترنت ممنوع کرده است. برای اشخاص حقیقی تا ۴۰۰ هزار روبل، برای مسئولان تا ۸۰۰ هزار روبل و برای اشخاص حقوقی تا ۵ میلیون روبل جریمه تعیین شده که مشابه جریمه‌های مرتبط با تبلیغ تغییر جنسیت و سایر موارد مشابه است.

نمایندگان مجلس دوما، از جمله ماکسیم ایوانوف، مثال‌هایی برای این قانون ارائه کردند. به گفته او؛ فردی که در محیط شخصی از تمایل خود به نداشتن فرزند صحبت کند، جریمه نخواهد شد اما در مواردی مانند انتشار کتاب، مقاله یا فیلم با محتوای تبلیغ ایدئولوژی بی‌فرزندی، این مجازات اعمال می‌شود.

تاکید بر آزادی انتخاب فردی

الویرا آیتکولوا یکی از نمایندگان گفت: «هدف از این قانون فقط ممنوعیت تبلیغ است و حق انتخاب فردی برای داشتن یا نداشتن فرزند همچنان محفوظ می‌ماند. همچنین رئیس مجلس دوما تاکید کرد که تصمیم شخصی زنان برای نداشتن فرزند تحت تأثیر این قانون قرار نمی‌گیرد.»

واکنش‌ها به قانون

والنتینا ماتویینکو، رئیس شورای فدراسیون، تاکید کرد که این قانون به هیچ وجه اجبار به فرزندآوری نیست و حق تصمیم‌گیری هر فرد بالغ درباره داشتن فرزند را محدود نمی‌کند. وی با انتقاد از روند افراطی‌شدن فمینیسم در غرب، از آن به عنوان عامل گسترش ایده‌های بی‌فرزندی یاد کرد.

تاریخچه بی‌فرزندی و مفهوم چایلدفری

اصطلاح چایلدفری (child-free) در دهه ۱۹۶۰ در ایالات متحده و به عنوان بخشی از جنبش هیپی معرفی شد. این مفهوم به افرادی اطلاق می‌شود که به صورت آگاهانه تصمیم به نداشتن فرزند می‌گیرند.

در روسیه اخیرا بحث بازگشت «مالیات بر بی‌فرزندی» نیز مطرح شده است.

منابع:

http://duma.gov.ru/news/60338/

https://iz.ru/1789712/maiia-trepova/chasiki-ne-tikaiut-v-rossii-zapretili-propagandu-idei-chaildfri

https://iz.ru/1789853/sergei-nastevic-alisa-orlova-zoa-igumnova/glava-dla-semi-v-rossii-zapretili-caildfri-i-usynovlenie-inostrancami

کد خبر 21767

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =