۸ آذر ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۲
افراط گرایی مذهبی در جامعه مدرن قزاقستان

قزاقستان یکی از کشورهای پس از فروپاشی شوروی است که در مرحله گذار قرار دارد و در آن پس از فروپاشی ایدئولوژی قبلی، نوعی خلاء معنوی به وجود آمده است. این خلاء برای جنبش‌های رادیکال مخرب که به دنبال نفوذ در جامعه از طریق جنبه‌های معنوی هستند، جذاب شده است. کشور قزاقستان توجه بسیاری از گروه‌های شبه اسلامی را به خود جلب می‌کند، زیرا قلمرو و جمعیت آن از دیرباز از اسلام، به ویژه اسلام سنتی سنی حنفی، حمایت کرده‌اند. به دلیل تسلط اسلام در میان ساکنان محلی، آسیای مرکزی به طور کلی به یکی از اهداف جنبش‌های شبه اسلامی تبدیل شده است که به دنبال تأثیرگذاری بر جامعه، انتشار ایده‌های مذهبی خود و اجرای آنها در زندگی هستند.

افراط گرایی مذهبی پدیده‌ای است که با استفاده از ایدئولوژی‌های رادیکال برای دستکاری آگاهی، ثبات اجتماعی را تضعیف می‌کند. ژانا کانتاربایوا، دین‌شناس و دانشیار گروه دین‌شناسی و فرهنگ‌شناسی دانشگاه ملی قزاقستان به نام فارابی، در گفتگو با NUR.KZ به بررسی ویژگی‌های آن، چرایی جذب پیروان و نقش شبکه‌های اجتماعی در گسترش آن پرداخته است.

- ویژگی‌های اصلی افراط گرایی مذهبی در جامعه مدرن چیست؟

در ابتدا باید توضیح داد که افراط گرایی به معنای پایبندی به دیدگاه‌ها، اعمال یا ایده‌های افراطی است. ویژگی‌های اصلی که افراط گرایی را تعریف می‌کنند عبارتند از آرمان‌گرایی یک ایدئولوژی یا باور مذهبی خاص. از این ایدئولوژی، جنبه‌های دیگری از افراط گرایی مانند عدم تحمل نسبت به سایر دیدگاه‌های مذهبی یا مبارزه فعال با آن دسته از فرقه‌هایی که به عنوان تهدید تلقی می‌شوند، ناشی می‌شود. معمولاً افراط گرایان فقط باورهای خود را درست می‌دانند و همه چیز را به درست و نادرست، سیاه و سفید تقسیم می‌کنند. چنین جهان بینی سیاه و سفیدی منجر به اقدامات افراطی و درگیری‌های خشونت‌آمیز می‌شود، زیرا آنها آموزه‌های خود را تنها راه درست می‌دانند. این تخریب عاطفی و ایدئولوژیک اغلب پایه‌های انسجام اجتماعی را تضعیف می‌کند و منجر به خشونت و عدم پذیرش می‌شود.

افراط گرایی با پدیده‌ها و مفاهیمی مانند رادیکالیسم، بنیادگرایی و تروریسم پیوند نزدیکی دارد. این به دلیل پایبندی به یک ایدئولوژی خاص است که اغلب ماهیت سیاسی دارد، مانند مورد رادیکالیسم یا تروریسم. اصولاً  در مورد ایدئولوژی مبتنی بر نوعی آموزه مذهبی صحبت می‌کنیم. در مرکز این مشکل، رادیکال‌ها و بنیادگرایانی هستند که با دستکاری آگاهی مؤمنان، از متعصبان مذهبی استفاده می‌کنند. نشانه‌های بارز افراط گرایی مذهبی عبارتند از تبلیغ ایجاد "خلافت اسلامی" یا انتظار "عصر طلایی". در اینجا تغییر قابل توجهی در جهت‌گیری‌های ارزشی رخ می‌دهد. این امر در انکار و محکومیت هنجارهای تثبیت شده ملی و اجتماعی، عدم پذیرش ساختار سکولار دولت و امتناع از به رسمیت شناختن نظام اجتماعی موجود بیان می‌شود. در نتیجه، ایده‌های مخربی شکل می‌گیرند که از طریق اقداماتی مانند حملات تروریستی محقق می‌شوند.

- افراط گرایی بیشتر در کدام ادیان یافت می‌شود و چرا؟

افراط گرایی زمانی به وجود می‌آید که اعتقادات مذهبی با منافع سیاسی در هم تنیده شوند. این پدیده می‌تواند در ادیان مختلف، هم به طور آشکار و هم به طور پنهان، خود را نشان دهد. این اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که سیاست از ایمان به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کند. در دنیای مدرن، نمونه بارز افراط گرایی، گروه‌های شبه مذهبی هستند که یا خود را در پس ایده‌های مذهبی پنهان می‌کنند یا از آنها برای دستکاری استفاده می‌کنند. جنبه ژئوپلیتیکی به ویژه در جنبش‌های شبه اسلامی که به طور فعال از خشونت و تبلیغات برای ترویج دیدگاه‌های خود استفاده می‌کنند، قابل توجه است.

- افراط گرایی مذهبی چگونه در کشور ما خود را نشان می‌دهد و چه تفاوتی با مظاهر جهانی دارد؟

قزاقستان یکی از کشورهای پس از فروپاشی شوروی است که در مرحله گذار قرار دارد و در آن پس از فروپاشی ایدئولوژی قبلی، نوعی خلاء معنوی به وجود آمده است. این خلاء برای جنبش‌های رادیکال مخرب که به دنبال نفوذ در جامعه از طریق جنبه‌های معنوی هستند، جذاب شده است. کشور قزاقستان توجه بسیاری از گروه‌های شبه اسلامی را به خود جلب می‌کند، زیرا قلمرو و جمعیت آن از دیرباز از اسلام، به ویژه اسلام سنتی سنی حنفی، حمایت کرده‌اند. به دلیل تسلط اسلام در میان ساکنان محلی، آسیای مرکزی به طور کلی به یکی از اهداف جنبش‌های شبه اسلامی تبدیل شده است که به دنبال تأثیرگذاری بر جامعه، انتشار ایده‌های مذهبی خود و اجرای آنها در زندگی هستند.

یکی از دلایل اصلی این مشکل، فقدان دانش در زمینه دین است. این توضیح می‌دهد که چرا بسیاری از مردم تحت تأثیر ایدئولوژی‌های افراطی قرار گرفته‌اند. در کشورهای پس از فروپاشی شوروی، جریانات مذهبی مختلف زیادی مشاهده شد و در آن زمان بود که ناآگاهی مذهبی مردم آشکار شد. مردم نمی‌توانستند اسلام سنتی را از شاخه‌های غیرسنتی آن تشخیص دهند، نشانه‌های جنبش‌های مخرب را نمی‌دانستند و ماهیت سکولار دولت را درک نمی‌کردند. فقدان سواد دینی به شرایط مساعدی برای گسترش فرقه‌های مخرب تبدیل شد.

همچنین باید تأکید کرد که نه مردم و نه نهادهای دولتی برای موج رنسانس مذهبی آماده نبودند. هیچ کس احیای باورهای مختلف را پیش‌بینی نمی‌کرد و این امر به شکوفایی جنبش‌های رادیکال و گروه‌های افراطی کمک کرد. در سال ۱۹۹۲، قانونی در مورد آزادی وجدان و اتحادیه‌های مذهبی تصویب شد که روند ثبت نام را بسیار تسهیل کرد. این قانون با وفاداری نسبی خود متمایز بود که به گسترش جریانات مختلف مذهبی در قلمرو دولت کمک کرد.

از جمله مشکلات اجتماعی می‌توان به افزایش تعداد بیکاران، نارضایتی شهروندان از سطح زندگی، رنجش از بی‌عدالتی اجتماعی، فساد و بی‌اعتمادی به مقامات اشاره کرد. همه این عوامل نشان دهنده ثبات ضعیف اقتصادی و اجتماعی است. در عین حال، جریانات رادیکال پیشنهاد می‌کنند جامعه‌ای عادلانه مبتنی بر اصول واقعی مذهبی ایجاد کنند و برای تحقق دیدگاه خود از به اصطلاح "عصر طلایی" تلاش می‌کنند.

- چه عوامل روانی می‌توانند منجر به این شوند که فرد به افراط گرایی مذهبی روی آورد؟

نمایندگان اقشار مختلف جامعه تحت تأثیر گروه‌های رادیکال قرار می‌گیرند، اما بیشتر اوقات اینها جوانان، نوجوانان و زنان هستند. این پدیده را می‌توان با حساسیت عاطفی و رمانتیک آنها توضیح داد. افراد ساده‌لوح و حساس به ویژه به راحتی تحت تأثیر قرار می‌گیرند و می‌توانند به متعصبان مذهبی تبدیل شوند. یکی از پیامدهای افراط گرایی مذهبی، ظهور نگرش متعصبانه به ایمان است. افرادی که به دنبال کنترل زندگی خود هستند یا بر درستی خود متمرکز شده‌اند نیز در معرض این پدیده هستند. علاوه بر این، کسانی که رنجش، دست کم گرفته شدن یا مشکلات معنوی مانند از دست دادن عزیزان را تجربه می‌کنند، در سازمان‌های رادیکال تسلی و حمایت پیدا می‌کنند و به ایدئولوژی آنها وفادار می‌شوند.

- گروه‌های افراطی چگونه از فشار روانی یا دستکاری برای جذب اعضای جدید استفاده می‌کنند؟

این سازمان‌ها به توانایی تأثیرگذاری بر آگاهی اهمیت زیادی می‌دهند و به طور فعال به دنبال افرادی هستند که برای آنها مناسب باشند. آنها اغلب از روشی استفاده می‌کنند که به "بمباران عشق" معروف است. این بدان معنی است که اعضای گروه‌ها مراقبت، حمایت و توجهی را ارائه می‌دهند که فرد ممکن است از خانواده خود دریافت نکرده باشد. وقتی کسی شروع به ابراز علاقه و تمایل به کمک می‌کند، این همان بمباران عشق است که بسیار مؤثر است. آنها همچنین از روش "ساندویچ" یا "دوستی" استفاده می‌کنند. استخدام‌کنندگان دوست می‌شوند، به زندگی و زندگی روزمره فرد علاقه نشان می‌دهند و علایق مشترک ایجاد می‌کنند. این زمینه مشترک به عنوان پایه و اساس دوستی و در نتیجه وفاداری عمل می‌کند که سپس به پیروی از ایدئولوژی افراطی تبدیل می‌شود. روش زامبی کردن نیز روشی برای جذب نیرو است که ایدئولوژی جنبش‌های رادیکال را تلقین می‌کند.

در نهایت، شخص شروع به درک این ایدئولوژی به عنوان یک حقیقت مطلق می‌کند، از شنیدن نظرات دیگران خودداری می‌کند و ارزش‌های قبلی خود را از دست می‌دهد.

- چگونه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به گسترش افراط گرایی مذهبی کمک می‌کنند؟

پلتفرم‌های دیجیتال، از جمله اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، به کانال‌های موثری برای انتشار ایدئولوژی‌های مذهبی تبدیل شده‌اند. بسیاری از افرادی که به ایمان روی می‌آورند، تحت تأثیر گروه‌های رادیکال قرار می‌گیرند. فضای آنلاین حس ناشناس بودن و پنهان بودن را ایجاد می‌کند که به ویژه برای جوانان و نوجوانان جذاب است. بنابراین، با کمک شبکه‌های اجتماعی می‌توان به راحتی ایده‌های افراطی را ترویج یا منتشر کرد. در حال حاضر، بسیاری از مبلغان مذهبی از چنین پلتفرم‌هایی برای پیام‌های خود استفاده می‌کنند و صفحات و حساب‌های کاربری ایجاد می‌کنند. این امر تمایز بین دین سنتی و تفسیرهای رادیکال آن را دشوار می‌کند و بسیاری را در معرض خطر قرار می‌دهد. معتقدم که می‌توانیم از همین فناوری‌ها برای اقدامات پیشگیرانه استفاده کنیم. یک برنامه دولتی در این راستا وجود دارد که با هدف شناسایی سازمان‌های افراطی و اجرای سیاست‌های دولت در زمینه مسائل مذهبی فعالیت می‌کند.

- آیا نمونه‌ها یا مشاهدات شخصی دارید که به درک بهتر این مشکل کمک کند؟

به عنوان مثال، می‌توان به موقعیت‌های مربوط به قربانیان فرقه‌های مخرب اشاره کرد. بسیاری از شهروندان قزاقستان به سوریه رفتند و به لطف عملیات "ژوسان" توانستیم آنها را بازگردانیم. آنها داستان‌هایی را که در طول اقامت خود در سوریه تجربه کرده‌اند، به اشتراک گذاشتند. از داستان‌های زنان و کودکانی که بازگشته‌اند، مشخص می‌شود که تعداد قابل توجهی از آنها قربانی تأثیر شبکه‌های اجتماعی شده‌اند. می‌خواهم توجه داشته باشم که استخدام‌کنندگان حرفه‌ای وجود دارند که با هدف جذب اعضای جدید عمل می‌کنند. اینها جوانانی هستند که تحصیلکرده، مسلط به چندین زبان و دارای هوش بالا هستند. وب‌سایت‌های دوست‌یابی، دوره‌های آنلاین و همچنین برنامه‌های مختلف مربیگری می‌توانند به عنوان پلتفرم‌هایی برای تأثیرگذاری عمل کنند.

آلماتی قزاقستان

منبع: https://www.nur.kz/society/۲۱۹۳۱۱۷-kak-proyavlyaetsya-religioznyy-ekstremizm-v-sovremennom-obshchestve-prichiny-cherty-i-posledstviya/

کد خبر 21947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =