عیسی خمخایف رئیس اداره دینی مسلمانان اینگوشتیا اظهار داشت: روحانیون و ائمه جمعه به نقد از کم کاری دستگاه دولتی می پردازند و دولت از این انتقادها هراس دارد. ما می توانیم با کسی که بخواهد از راه غیر قانونی بر ما فشار بیاورد، مقابله نماییم.

اختلافات بین یونس یوکورف  رئیس جمهوری اینگوشتیا و عیسی خمخایف رئیس اداره دینی مسلمانان این جمهوری بار دیگر خبر ساز شد. درخواست رئیس جمهوری اینگوشتیا مبنی بر سیاسی نکردن موعظه ها و تبلیغات در مساجد عامل ایجاد اختلافات جدید شد.

اما تلاش رئیس جمهوری مبنی بر پاکسازی تبلیغ دینی از سیاست از سوی مفتی جمهوری به مثابه خصومت در نظر گرفته شد. ایشان معتقد است که یونس یوکورف درصدد است که با نصب دوربین مدار بسته فعالیت روحانیون را کنترل کند.

خمخایف در مصاحبه با «کامرسانت» اظهار داشت که، «چند سال پیش نیز رئیس جمهور تلاش نمود به این خواسته خود برسد و روسای دستگاه های دولتی را مسئول نمود تا فعالیت ائمه جمعه و روحانیون در مساجد روستایی را کنترل نمایند.»

مفتی معتقد است که، «فعالیت روحانیون و تبلیغ آنان در مساجد فارغ از هرگونه جریانات سیاسی است و این امر هیچ گاه وجود نداشته و نخواهد داشت»، دولت از انتقاد نسبت به خودش هراس دارد، چرا که بسیاری از روحانیون و ائمه جمعه به نقد از کم کاری دستگاه دولتی و بی توجهی نسبت به نیازهای مردم می پردازند.

مفتی با اشاره به وظیفه روحانیون در قبال مردم و حمایت از آنان و نقد از فعالیت نادرست مسئولین به یونس یوکورف اظهار داشت، از نقطه نظر حقوق شریعت می تواند بر ایشان فشار بیاورد. مفتی اظهار داشت که،«مسئولین نمی توانند در امور ما دخالت کنند، چرا که مذهب از دولت جدا است، اما می توانیم با کسی که بخواهد از راه غیر قانونی به این کار بپردازد، مقابله نماییم.»

منبع خبر: خبرگزاری رگنوم

https://regnum.ru/news/2381215

کد خبر 2210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =