تونی مایکل موندا نامی است که مترادف با توسعه هنر در زیمبابوه شناخته میشود. پس از بیش از سه دهه فعالیت در نقد هنری، هدف او برای افزایش آگاهی و تقویت قدردانی بومی از هنر، همچنان ادامه دارد. از زمان استقلال زیمبابوه در سال 1980، این کشور فاقد منتقد هنری بوده است که بهطور جامع به تحلیل انتقادی، تاریخی، زیباییشناختی، فرهنگی و اقتصادی-اجتماعی هنر معاصر بپردازد. موندا با سخنرانیها و نوشتههای خود در زمینه هنر، فرهنگ و تاریخ زیمبابوه، مخاطبان جهانی و محلی را آموزش داده و الهامبخش بوده است. او نخستین بار در سال 1987 و در اوایل دهه 20 زندگی خود منتشر شد و از آن زمان تاکنون، به مدت 36 سال، حامی بیوقفه هنرهای تجسمی زیمبابوه بوده است.
فعالیتها و تأثیرات کلیدی
موندا بهعنوان نویسنده و متصدی پرکار نمایشگاههای بینالمللی، در سال 1991 فعالیت حرفهای خود را بهعنوان افسر تبلیغاتی گالری ملی زاواکاد آغاز کرد. او به وزارتخانههای مختلف در زمینه ارتقای هنر، آموزش و توسعه هنرهای تجسمی مشاوره داد. همچنین، در موضوعات مربوط به کپیرایت، مالکیت معنوی، و حفاظت از دانش سنتی و فرهنگ مادی، پیشنهادهایی را به وزارت دادگستری ارائه کرد. در اوایل دهه 1990، بهعنوان معاون و سپس رئیس نمایشگاههای گالری ملی، موندا به دفتر رئیسجمهور و کابینه مشاورههایی در زمینه کسب و توسعه مجموعههای هنری دولتی ارائه داد. او در این دوران، با استفاده از دیپلماسی فرهنگی، شبکهای گسترده از شرکای توسعه داخلی و بینالمللی ایجاد کرد. موندا از مؤسسات هنری بینالمللی نظیر یونسکو و همچنین دیپلماتهای خارجی برای حمایت از برابری جنسیتی، آزادی بیان و تبادل فرهنگی بهره گرفت. او همچنین از بخشهای مختلف دولتی و خصوصی درخواست کرد تا هنرهای تجسمی را به رسمیت شناخته و از برنامههای توسعهای حمایت کنند.
حمایت مالی و برنامههای هنری
نقش موندا در تشویق شرکتها و سازمانها به حمایت از هنرمندان و گالری ملی زیمبابوه برجسته است. او با میانجیگری خود توانست حمایت مالی شرکتهای مختلف را برای نمایشگاهها و برنامههای هنری تضمین کند. برخی از این موفقیتها عبارتند از:
حمایت شرکت نفتی انگلیسی-آمریکایی و موبیل از نمایشگاههای سالانه جوایز میراث زیمبابوه. حمایت مالی کوکاکولا و اورشارپ برای نمایشگاههای هنری مدارس.
برگزاری نمایشگاههای هنری ویژه زنان با همکاری لانگمن، که به ایجاد شبکهای از کلکسیونرها و حامیان زنان هنرمند منجر شد. موندا همچنین در ایجاد جایزه سالانه هنرمند زن برتر و برنامههای حمایتی دیگر، نقشی کلیدی داشت.
اقدامات فرهنگی و آموزشی
او از طریق رسانههای جمعی و سخنرانیهای عمومی، خستگیناپذیر از مقامات دولتی، جامعه دیپلماتیک و بخش خصوصی درخواست کرد تا از آموزش حرفهای در هنرها و افزایش تبادلات فرهنگی حمایت کنند. درخواستهای او در برنامه درجه افتخاری "Honoraris Causa" برای هنرمندان برجسته زیمبابوه بازتاب یافت. انگیزه اصلی موندا، ایجاد زیرساختی قوی برای هنرمندان زیمبابوه و توسعه بخشی خلاق، مولد و اقتصادی پایدار بود که در آن استعدادهای هنری مورد قدردانی قرار گیرند.
حضور در رسانه و انتشارات
موندا بهعنوان منتقد هنری، تحلیلگر فرهنگی و مورخ برجسته، سردبیر مجله گالری ملی زیمبابوه بود و مقالاتی را برای نشریاتی نظیر هرالد، ساندی میل و کرونیکل بهصورت منظم منتشر میکرد.
https://www.herald.co.zw/art-critic-recognised-for-cultural-diplomacy/
نظر شما