الگوریتم ها در اطراف ما هستند و بیشتر و بیشتر در جنبه های زندگی روزمره ما نفوذ می کنند. در حالی که گزارشهای مربوط به قدرت پلتفرم معمولاً تیره و یکسویه bleak and monolithic به نظر میرسند، الگوریتمهای مقاومت نشان میدهد که چگونه افراد میتوانند در مقابل الگوریتمها در دامنههای مختلف مقاومت کنند. نویسندگان ایتالیایی این کتاب، تیتزیانو بونینی و امیلیانو تره با استفاده از مواد غنی قومنگاری و چشم انداز شمال و جنوب جهانی، چگونگی تطبیق و پیکربندی مجدد الگوریتمها را برای پیگیری اهداف خود در سه حوزه زندگی روزمره بررسی میکنند: موسیقی، صنایع فرهنگی، و سیاست. آنها نشان می دهند که چگونه اشکال عاملیت و مقاومت الگوریتمی بومی و پیش پا افتاده endemic and mundane هستند و چگونه "جامعه پلتفرمی" یک میدان جنگ contested battleground متضاد نیروهای متعارض است.
Bonini و Treré با طرح چارچوب نظری کلیدی خود از اقتصادهای اخلاقی شروع می کنند. این چارچوب استدلال می کند که الگوریتم ها بر روی یک پیوستار وجود دارند. در دو نقطه پیوستار دو اقتصاد اخلاقی رقیب قرار دارند: اقتصاد اخلاقی کاربر و اقتصاد اخلاقی پلت فرم. از اینجا، الگوریتم های مقاومت، راههای اکتشافی مختلفی را که افراد میتوانند برای دستیابی به عاملیت و مقاومت در برابر قدرت فراگیر الگوریتمها بسازند ثبت می کنند. نویسندگان با استفاده از شبکه گسترده ای با طیف متنوعی از مطالعات موردی- از پیک های کالا تا هنرمندان گرفته تا جنبش های اجتماعی - الزام اخلاقی همه ما نسبت به الگوریتم های مقاومت را نشان می دهند.
دو نویسنده خوش آتیه کتاب در مقدمه می نویسند: ما در سال 2018 درباره ایده این کتاب صحبت کردیم. چند سال طول کشید تا داده ها را تولید کنیم و حداقل دو سال دیگر برای نوشتن آن. در این بین، یک بیماری همه گیر جهانی و چندین بحران شخصی وجود داشت. اگر تا انتها پیش رفتیم، مطمئناً فقط به خاطر ما نیست. هر کتاب یک دستگاه اجتماعی-تکنیکی است، مجموعه ای از بازیگران انسانی و غیرانسانی. این اثر را باید در امتداد کارهای قبلی نویسندگانش بازخوانی کرد. مثلا امیلیانو ترره در کتاب کنش گرایی رسانه ای هیبریدی؛ بوم شناسی ها، تخیل ها، الگوریتم ها(2019) مطالعات نوین مخاطب در جامعه و زندگی سرشار از پلتفورم ها و برنامه های اجرایی الکترونیک را رونق داد. نکته مهم اثر، مطالعه موردی آن با توجه به مصداق های جهانی و آشنا با تجربه همه ما حتی در ایران امروز است. فصل 3 به تحلیل پلتفورم های جابجایی سفارشات و پیک شهری اختصاص دارد و بازی وارسازی این فرایند هم از سوی شرکت ها و هم کاربران و کارگران! می پردازند. فصل 4 اما به جماعت های هواداری مجازی و گروه های مخاطب بی تی اس به مثابه سریع الرشد ترین جریان موسیقایی در دهه گذشته می پردازد. فصل پنجم اما به تحلیل نظری کنش عاملیت ها و سیاست زندگی در چارچوب الگوریتم های ظاهرا دیکته شده پلتفورم ها می پردازد. فصل ششم نیز جمع بندی و ارائه نظریه نهایی اثر است که البته باید از پس آثار مهمی که جامعه پلتفورمی را توصیف می کنند و ساختار ان را بسته در اختیار مالکان فضای مجازی می دانند بر آید. این اثر البته به هیچ وجه مدافع نئولیبرالیزم سایبر نیست اما رهیافت انتقادی رادیکال را کنار گذاشته و در تداوم مطالعات مقاومت در آکادمیای دانشگاهی به کنشگری موثر کاربران و مخاطبان صنایع فرهنگی می پردازد.
بونینی استاد دانشگاه سی ینا(دپارتمان علوم اجتماعی، سیاسی و شناختی) و ترِره مدرس دانشگاه کاردیف است و هر دو استاد میانسال از چهره های آینده مطالعات انتقادی ارتباطات خواهند بود.
فهرست اثر:
فصل اول: زندگی با الگوریتم ها، قدرت، عاملیه و مقاومت
فصل دوم: اقتصاد اخلاقی عاملیت الگوریتمی
فصل سوم: بازی BOSS
فصل چهارم: فرهنگ بازی شده
فصل پنجم:سیاست های بازی شده
فصل ششم: مرزهای مقاومت در جامعه خودکارشده Automated Society
میزگرد بحث در خصوص این اثر را تماشا کنید:https://conference.publicspaces.net/en/session/algorithms-of-resistance-2
دانلود بخش هایی از کتاب:https://direct.mit.edu/books/oa-monograph/5721/Algorithms-of-ResistanceThe-Everyday-Fight-against
نظر شما