وسوالود والریویچ زالاتوخین" معاون علمی جدید انستیتو اسلامی مسکو در گفتگو با انستیتو اسلامی مسکو، به بررسی چشم انداز توسعه این مرکز پرداخت.

- فعالیت علمی انستیتو اسلامی مسکو را چگونه ارزیابی می کنید، چه طرح هایی برای آن در نظر گرفته شده است؟

من از مطالعه اسناد شروع می کنم. آن دسته از اسنادی که منعکس کننده فعالیت علمی مسئولین قبل از من است. این مرحله به زمان نیاز دارد. البته معتقدم که افزایش سطح انتشارات، از جمله انتشار ثابت در مجلات دارای نمایه معتبر، و همچنین مجلات خارجی معتبر ضروری است. مجله " اسلام در جهان معاصر" می تواند محل تحقق تمامی این اهداف باشد. البته تغییراتی نیز باید انجام شود.

-  منظور از این تغییرات چیست؟

فعالیت علمی-پژوهشی که ما درصدد انجام آن هستیم، مستلزم ورود به موضوعات و ماتریال های مشخص است که سطح علمی را وارد مرحله جدیدی نماید. هرگز نباید در جا زد، بایستی به دنبال پیشرفت و به روز بودن بود. 

ما بایستی به آنالیز و تحلیل بعضی متون بپردازیم که تاکنون کسی به آنها نپرداخته است. دانشجویان ما ممکن است به ترجمه و بررسی متون، چه قدیمی و چه جدید، بپردازند. همانگونه که مستحضرید، نمی شود در این زمینه به دانشجویان چیزی را تحمیل کرد. مهم این است که آنها به موارد مورد علاقه خود مشغول شوند و نتیجه مطلوب حاصل آید. 

- این فعالیت با برنامه ی مطرح شده توسط ولادیمیر پوتین ریاست جمهوری روسیه مبنی بر احیا الهیات و متون مذهبی اسلامی میهنی، مرتبط است؟

بدون شک. این موضوع یکی از مهمترین اهداف ما است. البته نه تنها احیا مکتب اسلامی میهنی، بلکه آشنا نمودن شمار زیادی از مذهب شناسان، اسلام شناسان با میراث مکتب مذهبی روسیه که تاکنون برای خیلی ها ناشناخته است. در این زمینه خوشبختانه بایستی اظهار داشت که بسیاری از متون و منابع و نسخه های قدیمی در روسیه در دسترس است.

متخصصان مسلط به زبان تاتاری، تاتار قدیم، فارسی و عربی در دسترس هستند. البته نباید فراموش کرد که نظام منسجم برای شناخت و ارزیابی آن نیاز است. نباید عجله کرد. نیاز به طرحی است که مدتی بعد بتوان به سطح قابل قبول رشد دانش علمی از نظر الهیات میهنی، روشنگری، از جمله، جدیدیسم، بدست بیاید، و همچنین دیگرانی که با این میراث بزرگ آشنا نیستند را با آن آشنا نمود. چه درروسیه و چه در خارج از مرز.

منظور از مکتب مذهبی روسیه به معنی مکتب اصیل در تاریخ فرهنگ اسلامی است. مکتب مذهبی روسیه- پدیده ای منحصربه فرد است که در حال حاضر، متاسفانه، آنگونه که شایسته است به آن توجه نمی شود.

- آیا در این طرح ها، همکاری با سازمان ها و ساختارهای دیگر داخلی و یا خارجی علمی-پژوهشی در نظر گرفته شده است؟

- علم محدود به مرز نیست. از دریچه تحقیقات علمی ما آماده همکاری با هر سازمان و ساختاری که به این موضوع علاقمند است و به موضوعات مشابه آن در غرب و شرق می پردازد، هستیم. برای کسب علم نباید خود را در منطقه و جغرافیای خاصی محدود نمود. بایستی به آموزش زبانها بپردازیم و باید به درجه ای برسیم که دانش پژوهان ما با دانستن زبان دوم به پژوهش بپردازند و مسئله زبان مانعی برای دستیابی به درجات بالاتر نباشد. همانگونه که در دانشگاه سنت پطرزبورگ نظام آموزش زبان های فارسی، تاتاری، عربی و ترکی وجود داشت و اساتید و دانشجویان به زبان خارجی مختلف تسلط داشتند.

بررسی متون و منابع نگاشته شده به زبان های مختلف از جمله موارد مورد نیاز ما می باشد. ما درصدد هستیم که انستیتو اسلامی مسکو را به مرکز علمی علوم اسلامی و پرچم دار تفکر اسلام روسی تبدیل کنیم.

منبع خبر: انستیتو اسلامی مسکو

http://miu.su/index.php/lenta/item/۶۶۳-novyj-povorot-v-moskovskom-islamskom-institute-vsevolod-zolotukhin-mii-stanet-flagmanom-rossijskoj-islamskoj-mysli

کد خبر 2395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =