معرفی کتاب:
خشونت سیاسی در هند باستان، بازاندیشی در اسطوره‌ی عدم خشونت

کتاب «خشونت سیاسی در هند باستان، بازاندیشی در اسطوره‌ی عدم خشونت» با قلم خانم «یوپیندر سینگ» در مورد مطلبی تابو شکن با موضوع عدم خشونت در عقیده هند باستان می باشد. بسیاری از عموم جامعه هند و همچنین کشورهای دیگر باور دارند که در هند باستان هیچ خشونتی نبوده است و تصویری آرمانی از «آهیمسا» یا نظریه عدم خشونت وجود داشته است ولی نویسنده در این کتاب با ارائه دیدگاه ها و همچنین نظریه های خود این موضوع را به چالش کشیده و عنوان می کند که هند باستان نیز درگیر خشونت بوده است.

معرفی کتاب:

خشونت سیاسی در هند باستان، بازاندیشی در اسطوره‌ی عدم خشونت

نویسنده: خانم یوپیندِر سینگ

تعداد صفحات: ۵۴۰ صفحه

قطع: رقعی

ناشر: انتشارات دانشگاه هاروارد

تاریخ انتشار: ۲۰ اکتبر ۲۰۱۷

زبان: انگلیسی

کتاب «خشونت سیاسی در هند باستان، بازاندیشی در اسطوره‌ی عدم خشونت» با قلم خانم «یوپیندر سینگ» در مورد مطلبی تابو شکن با موضوع عدم خشونت در عقیده هند باستان می باشد. بسیاری از عموم جامعه هند و همچنین کشورهای دیگر باور دارند که در هند باستان هیچ خشونتی نبوده است و تصویری آرمانی از «آهیمسا» یا نظریه عدم خشونت وجود داشته است ولی نویسنده در این کتاب با ارائه دیدگاه ها و همچنین نظریه های خود این موضوع را به چالش کشیده و عنوان می کند که هند باستان نیز درگیر خشونت بوده است. خانم «یوپیندر سینگ»  معتقد است همان‌طور که یونان باستان با وجود برده‌داری شعار آزادی سرمی‌داد، هند نیز از با وجود واقعیت خشونت در جامعه باستانی به مفهوم عدم خشونت پرداخته است. منابع باستانی هند مانند شتاباته براهمنه و حتی اندیشه‌های گاندی، بیشتر از تلاش برای حذف خشونت، وسواس در مهار آن دارند. این کتاب 540 صفحه ای که به زبان انگلیسی نگاشته در دو قسمت سازمان دهی شده است: 

1- ترتیبی و زمانی: سه فصل اول از ۶۰۰ پیش از میلاد تا ۶۰۰ میلادی را در سه مرحله بررسی می‌کند: 

  1. مرحله‌ی بنیاد: متون بودایی و جینی، دوران آشوک و حماسه‌ها
  2. مرحله‌ی گذار: آرتاشاسترا، دارماشاسترا، نمایشنامه‌ها و متون پادشاهی 
  3. مرحله‌ی بلوغ: عصر گوپتا و آثار ادبی چون کالیداسا 

2- موضوعی: فصل چهار و پنج با تمرکز بر دو نوع خشونت ـ جنگ و رام کردن طبیعت ـ عمق مضامین را بیشتر می‌سازد.

نویسنده نشان می‌دهد که در سنت هند، همواره کشاکش میان مشروعیت‌بخشی به عدم خشونت و ضرورت اجتناب‌ناپذیر خشونت وجود داشته است. حتی مذاهبی چون بودیسم و جینیسم که نظریه آنها عاری از خشونت است، نیز در مواجهه با اقتضای سلطنت، تسلیم خشونت می‌شوند.

نویسنده کتاب نتیجه می‌گیرد که در سنت هند، نظریه‌ای منسجم درباره‌ی خشونت یا جنگ عادلانه وجود ندارد؛ بلکه عناصر متنوعی وجود دارند که بنا بر موقعیت، بازچینش می‌شوند. این یافته، البته مختص هند نیست؛ سنت‌های غربی نیز مانند مسیحیت یا فلسفه‌ی کانت با معضل اخلاقی خشونت مواجه‌اند. این کتاب روایتی پر از جزئیات و تأمل‌برانگیز از تلاش فرهنگ هند برای درک خشونت و سازگاری با سلطنت است، و نشان می‌دهد که حتی ژرف‌ترین منابع فکری نیز در مواجهه با شر جهانی، محدودیت دارند. آقای پرتاپ بها نومهتا، در مقاله‌ای خود در روزنامه‌ی ایندین اکسپرس، با اشاره به کتاب جذاب و متقاعدکننده‌ی خانم یوپیندر سینگ، یادآور می‌شود که نویسنده با طرح موضوع سلطنت و پادشاهی، به بررسی مسئله‌ی خشونت سیاسی در هند باستان پرداخته است. این اثر نه یک پژوهش تجربی درباره‌ی خشونت است، نه بازتابی ساده از مشکل پادشاهی، بلکه تحقیقی برجسته از اندیشه‌ها، نمادها و تمثیل‌های مرتبط با خشونت سیاسی در متون گوناگون، همچون حماسه‌ها، رزم‌نامه‌ها، ادبیات سنتی، آرتاشاسترا و به‌ویژه اسناد هنری و چاپی است و پژوهشگران می توانند برای تحقیقات خود در مورد هند باستان به آن استناد کنند. وی در مقاله خود افزود که مطالعه‌ی این کتاب ما را با تاریخی عقلانی و ادبی از کشمکش فرهنگی پیرامون سلطنت آشنا می‌کند. صلح حاصل در این نظام‌ها، نتیجه‌ی خشونتی است که تفکر عقلانی رایج، در برابر شرور حاکم، ناتوان از مقابله با آن جلوه می‌کند.

منابع:

کد خبر 24542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =