روسیه به طور چشمگیری در برطرف کردن مشکلات مسکن شهروندان موفق بوده است و توانسته درصد زیادی از مشکلات مردم شامل متراژ خانه ها و هزینه بالای خدمات شهری را برطرف کند.

مرکز مطالعات افکارسنجی عمومی روسیه در چارچوب یک تحقیق و نظرسنجی به بررسی وضعیت مسکن و رضایت شهروندان روسی از این مقوله پرداخته است. بر اساس این تحقیقات، سطح رضایت شهروندان روسی از شرایط مسکن به طور چشمگیری افزایش یافته است.

بایستی خاطر نشان شد که نظرسنجی های پیش از این نشان داده بودند که، کمبود فضای آپارتمان و کوچک بودن محل سکونت و هزینه های بالای شارژ وآبونمان آب، برق و گاز از جمله موارد اصلی نارضایتی شهروندان روسیه در حوزه مسکن است.

میزان رضایتمندی شهروندان روسیه از وضعیت مسکن به رقم %۷۲ رسیده است (در سال ۲۰۰۵ این رقم %۴۸ بوده است). این شاخص به میزان ۲۱ درصد افزایش داشته است. میزان رضایت از وضعیت مسکن در بین رده سنی ۱۸ تا ۲۴ سال به %۸۴ رسیده است، این شاخص در رده سنی ۲۴ تا ۳۴ سال %۶۱ می باشد.  

هزینه بالای مسکن و زیرساخت های حمایتی (%۴۰) و همچنین مساحت محل سکونت (%۳۹) از جمله اصلی ترین مشکلاتی بود که شهروندان به آن اشاره کردند. خدمات عمومی اماکن مسکونی از جمله دیگر عوامل نارضایتی مردم روسیه است(%۱۸)، البته این شاخص در مناطق روستایی و شهرهایی با بیش از یک میلیون جمعیت بیشتر است (به ترتیب %۳۳ و %۲۴).

 %۱۶ از پرسش شوندگان به دلیل فقدان ملک شخصی و مستاجر بودن، از شرایط سکونتی خود اعلام نارضایتی می کنند. %۱۴ از شرکت کنندگان در این نظرسنجی وضعیت نامطلوب بنای ساختمان را عامل نارضایتی خود از وضعیت مسکونی می دانند.  تقریبا یک دهم (%۱۲) شهروندان معتقد هستند که محل سکونت آنان فاقد وضعیت مطلوب است و برای زندگی مکان راحتی به حساب نمی آید.

حدود یک چهارم (%۲۳) مردم روسیه درصدد هستند تا طی پنج سال آتی، اقدام به خرید مسکن کنند، که این رقم نسبت به سال ۲۰۰۷ افرایش چشمگیری داشته است. این رقم در بین رده سنی ۱۸ تا ۲۴ بالاترین میزان را نشان می دهد (%۴۴)، و پائین ترین مربوط به رده سنی ۲۴ و ۲۵ سال می شود. (%۳۸).

استفاده از تسهیلات وام مسکن دولتی از جمله اصلی ترین روش های رسیدن به هدف خرید مسکن توسط شهروندان روسیه است (%۵۳). در سال ۲۰۰۷ این رقم (%۲۲) بوده است. یک سوم (%۳۴) مردم روسیه در نظر دارند با صرف هزینه شخصی و بدون استفاده از وام مسکن نسبت به خرید مسکن اقدام نمایند. حدود یک چهارم (%۲۴) نیز قصد دارند با فروش ملک فعلی خود نسبت به تهیه ملکی نو و مناسب تر اقدام کنند. حدود %۹ نیز برای تهیه مسکن روی کمک های مالی والدین خود حساب کرده اند.

منبع: مرکز مطالعات افکارسنجی عمومی روسیه

https://wciom.ru/?id=۲۳۶&uid=۹۲۶۵

کد خبر 2482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =