مفتی تاتارستان در بیست و پنجمین سال تاسیس اداره دینی مسلمانان تاتارستان تاکید کرد که ما نه تنها مفتیات کامل خود را ایجاد کرده‌ایم، بلکه موفق شدیم که وحدت و استقلال آن را نیز حفظ کنیم.

به مناسبت بیست و پنجمین سال تاسیس اداره دینی مسلمانان جمهوری تاتارستان، نشست ویژه‌ای پانزدهم ماه سپتامبر برگزار شد. روشنفکران جامعه اسلامی جمهوری تاتارستان به سرپرستی "کمیل حضرت سمیعولین" مفتیت این جمهوری در نشست حضور یافتند. گفتنی است که اداره دینی مسلمانان جمهوری تاتارستان در  ۱۵ سپتامبر سال ۱۹۹۲ تاسیس شده است.

کمیل حضرت سمیعولین در این نشست اظهار داشت: "علی رغم اینکه در سرزمین تاتارستان اسلام بیش از ده قرن است که موجودیت دارد، تا سال‌های اخیر ما دارای یک ساختار مناسب که پاسخگوی توسعه و حمایت امت مسلمان باشد، نبودیم. در حال حاضر بیش از ۸۰ اداره دینی در روسیه وجود دارد؛ مناطقی وجود دارد که در آن همزمان چند مفتیات فعالیت دارد. نکته ارزشمند این است که در جمهوری تاتارستان نه تنها مفتیات فعال و کاملی ایجاد شده، بلکه وحدت و استقلال آن نیز حاصل آمده است." سپس کمیل حضرت سمیعولین از دست‌آوردهای فعالیت اداره دینی مسلمانان جمهوری تاتارستان در حوزه روشنگری، آموزش، دعوت، تامین وحدت، سیاست اجتماعی و اطلاعاتی سخن گفت. اگر در اوایل دهه ۹۰ تنها ۲۴ مسجد در سرزمین تاتارستان وجود داشته است و در قازان تنها سه مسجد، در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰ مسجد در چارچوب اداره دینی مسلمانان این جمهوری وجود دارد. علاوه بر این، باید خاطرنشان شد که نقش بخش‌های اداره دینی مسلمانان جمهوری تاتارستان در تحقق حقوق، آزادی و منافع مسلمانان این جمهوری مثال‌زدنی است. ایجاد صنعت حلال، تورهای حج، موسسه وقف و زکات ازجمله دیگر اقدامات این اداره دینی می باشد.

منبع خبر: اسلام امروز

http://m.islam-today.ru/novosti/۲۰۱۷/۰۹/۱۵/muftij-rt-my-smogli-ne-tolko-sozdat-svoj-polnocennyj-muftiat-no-i-sohranit-ego-edinstvo-i-nezavisimos

کد خبر 2535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =