امسال مراسم مخصوص عید قربان همزمان با جشن روز اول مدارس در روسیه برگزار شد و در شهر مسکو بیش از دویست هزار مسلمان برای انجام فریضه نماز عید حضور یافتند.

در مراسم مخصوص عید قربان در شهر مسکو بیش از دویست هزار مسلمان حضور یافتند. به نقل از خبرگزاری وزارت کشور روسیه نیروهای امنیت و پلیس کشور، امنیت کامل برگزرای این مراسم و جشن را در سرتاسر کشور برقرار نمودند و هیچ گونه مشکل و حادثه ناگواری رخ نداد.

در خبرگزاری وزارت کشور آمده است که ۱۳ هزار نیروی نظامی مسئولیت برقراری نظم را در ۲۰۳۵ نقطه کشور برعهده داشتند، که از این تعداد ۵/۴ هزار نفر در شهر مسکو مشغول فعالیت شدند.

در سال جاری به دلیل مصادف شدن عید قربان با روز دانش و جشن روز اول مدارس در روسیه، انجمن‌های اسلامی هر شهر برای رفع هر گونه مشکل تدابیر خاصی اندیشیدند. در بعضی مناطق روز دانش به روز بعد موکول شد. در بعضی مناطق نیز چند ساعت بعد از جشن عید قربان برگزار گردید.

در شهر مسکو مدارس نزدیک مسجد جامع روز دانش به تاریخ چهارم ماه یعنی سه روز بعد از عید قربان موکول شد که این موضوع بهانه‌ای برای حمله‌ی برخی رسانه‌ها گردید. به عنوان مثال انتشارات "گازیتا" با انتشار عکس دختر بچه کلاس اولی در حال گریه به خاطر عدم برگزاری روز دانش بدلیل برپایی جشن عید قربان به این موضوع پرداخت.

البته محافل پراواسلاو برای مسلمانان این حق را قائل شدند که به برگزاری مراسم خود بپردازند و با جابجایی روز دانش در سال جاری مخالفت نداشتند و برخی از مسئولان مدارس خود برای این مهم پیش قدم شدند.

شورای توسعه جامعه شهروندی و حقوق بشر ریاست جمهوری نیز به حمایت از جامعه مسلمانان پرداخت. "یوگینی بابروف" رئیس کمیسیون سیاست مهاجرت و حقوق بشر این شورا در رابطه با تصمیم مدارس که در این تصمیم مسلمانان را همراهی نمودند اظهار داشت: "این مسئولین کار صحیحی انجام دادند. مسلمانان به دلایل مشخص نمی‌توانند مراسم خود را برگزار نکنند و این مدارس در نزدیکی مسجد قرار دارند، در این روزشمار بسیاری درجشن شرکت خواهند نمود. به نظر بنده تغییر روز دانش در سال جاری تصمیم به جایی است."

"رمضان قدیروف" رئیس جمهور چچن سه روز ۳۱ ماه اگوست، ۱ و ۲ ماه سپتامبر را به مناسبت این جشن تعطیل اعلام نمود. در جمهوری‌های کاراچایو-چرکسی، داغستان و آدیغه  تنها روز اول سپتامبر را روز غیر کاری اعلام نمودند. برای اولین بار در کریمه روز عید قربان را تعطیل اعلام کردند، البته در سال جاری چهارم ماه سپتامبر تعطیل شد. در جمهوری تاتارستان یکم سپتامبر روز عید تعطیل شد و از ۲۸ اگوست تا سوم ماه سپتامبر چهار روز غیر کاری، که البته در این فاصله، روزهای ۲۹ و ۳۱ اگوست روز کاری با یک ساعت کمتر از روزهای دیگر اعلام گردید. در جمهوری باشقیرستان روز ۳۱ اگوست یک ساعت کاری کاهش یافت و روز ۱، ۲و ۳ سپتامبر نیز تعطیل اعلام گردید.

منبع خبر: آن- قفقاز، ریا نوواستی، اینترفاکس، اسلام نیوز، چچنیا تودی، اسلام تودی، اسلام سیمیا.

https://onkavkaz.com/news/۱۸۴۱-musulman-obvinjayut-v-lishenii-detei-dnja-znanii-na-kurban-bairam-novaja-volna-razzhiganija-roz.html

https://ria.ru/religion/۲۰۱۷۰۹۰۱/۱۵۰۱۵۲۸۷۰۳.html

http://www.interfax-religion.ru/?act=news&div=۶۸۰۴۹

https://www.islamnews.ru/news-۵۳۵۴۲۸.html

https://chechnyatoday.com/content/view/۳۰۵۶۵۱

http://islam-today.ru/novosti/۲۰۱۷/۰۸/۱۵/tatarstancy-na-kurban-bajram-budut-otdyhat-۴-dna/

http://www.islamisemya.com/aktualno/aktualno/novosti/۱۴۵۹۹-v-bashkortostane-kurban-bajram-obyavlen-prazdnichnym-dnem

 

کد خبر 2723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =