۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۱

روزنامه مستقل روسیه در گزارشی به نقل از نماینده شورای مفتیات مسکو نوشت که تنها با اسلحه نمی‌توان به مبارزه با ایدئولوژی رفت و از این رو بایستی ایدئولوژی اسلام میانه‌رو را در داغستان برقرار نماییم.

"ولادیمیر واسیلیف" سرپرست موقت جمهوری داغستان با موضوع نامگذاری یکی از خیابان‌های شهر ماخاچ قلعه به نام شیخ "سعید چیرکیسکی" رهبر دو طریقت صوفی و مبلغ برجسته اسلامی که در سال ۲۰۱۱ توسط عامل انتحاری تروریستی کشته شد، موافقت نمود.

گفتنی است که اخیرا واسیلیف در رابطه با گروهک‌های «جنگلی» داغستان با "راویل عین‌الدین" رئیس شورای مفتیات روسیه و "عبدالوحید نیازاف" نماینده شورای مفتیات در شهر مسکو گفتگو کرده است. راویل عین الدین خطاب به واسیلیف اظهار داشت: "تنها با اسلحه نمی‌توان به مبارزه با ایدئولوژی رفت. ما جامعه روحانیت مسلمان با تحلیل شرایط گذشته و حال جامعه مذهبی خود به این نتیجه رسیده‌ایم که بایستی ایدئولوژی اسلام میانه‌رو را در داغستان برقرار نماییم."

به گفته راویل عین‌الدین، در همین راستا به زودی در جمهوری داغستان دوره‌های دانش‌افزایی مخصوص ائمه، برنامه‌های آموزشی مختص مسلمانان معمولی و کنفرانس‌های علمی-کاربردی، و البته با حضور متخصصین برجسته از کشورهای عربی و جنوب شرقی آسیا، برگزار خواهد شد.

به عبارت دیگر، راویل عین‌الدین رئیس شورای مفتیات روسیه سطح دانش و آموزش دینی ائمه صوفی جمهوری داغستان و همچنین روش مبارزه با ایدئولوژی جهادیسم در موعظه‌های آنان را مورد نقد قرار داد.

از شواهد بر می‌آید که ولادیمیر واسیلیف با نظر راویل عین‌الدین موافقت کرده و بر این باور است که در جنگ هیبریدی علیه جهادیسم استفاده از تصوف سنتی جمهوری داغستان بی‌نتیجه خواهد بود. ائمه و مسئولین محلی در چارچوب ایجاد اسلام اعتدالی مجبور خواهند شد رهبری کشورهای خارجی و رابطان روس آنان را بپذیرند. در اپوزوسیون «اسلام میانه رو-تصوف» مورد آخر اسلام «غیر اعتدال» به حساب می آید. این بدین معنی است که نیازمند اصلاح می‌باشد، که در این مورد مرزها و عمق آن در شیوه "واسیلیف-عین الدین" ذکر نشده است. راویل عین‌الدین رئیس شورای مفتیات روسیه تنها اظهار داشت که مبلغان مرتبط با اسلام میانه رو داغستان بایستی به روشنگری مومنان در مساجد بپردازند و برای دانشجویان به ایراد سخنرانی بپردازند.

بر اساس موارد ذکر شده می‌توان نتیجه گرفت که در حال حاضر صوفی‌های داغستان نمی‌توانند از این موارد به نتیجه مطلوب برسند و جهادیسم بر اسلام میانه رو غلبه می‌کند.

چرا واسیلیف به موضع عین‌الدین مبنی بر تزریق نمودن اسلام میانه‌رو به اسلام صوفی چند صد ساله داغستان نزدیک شده است؟ گویا این امر به دلیل بی‌اعتمادی و ذهنیت ایشان از تصوف داغستان است. ولادیمیر واسیلیف ژنرال وزارت کشور روسیه  شاهد زنده عملیات تروریستی دوربروفکا می‌باشد. سرپرست موقت فعلی داغستان از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۰۱ در شورای امنیت فدراسیون روسیه (همانگونه که سابقا گفته می‌شد وزارت امور چچن) مشغول بوده است. در آن زمان وی از همکاران کولیکوف بوده که علی‌رغم احترامی که برای قفقازی‌ها قائل بود، اما هیچ گاه به آنها اعتماد نداشت؛ البته کولیکوف از عین‌الدنی به خوبی یاد کرده است.

از جمله عوامل بی‌اعتمادی واسیلیف به اداره دینی صوفی مسلمانان داغستان این است که در اواخر ماه نوامبر در رسانه‌ها اخباری منتشر شد که "احمد عبداالله‌یف" رئیس این اداره، "محمد رسول سعادویف" معاون مفتی و دیگر رهبران صوفی از اعضای سابق شورای جهانی علمای مسلمان بوده‌اند. عربستان سعودی و امارات متحده، شرکای کنونی روسیه و حامیان برخی پروژه‌های قفقاز، این شورا (شورای جهانی علمای مسلمان) را سازمان تروریستی اعلام نموده‌اند. "یوسف کرداوی" رئیس شورای جهانی علمای مسلمان ایده‌پرداز «اخوان المسلمین» که در روسیه ممنوع است، می‌باشد. واسیلیف ژنرال وزارت کشور، گویا، به خوبی از سابقه "برادارن" در قفقاز مطلع می باشد.

منبع خبر:  روزنامه مستقل روسیه

http://www.ng.ru/kartblansh/۲۰۱۷-۱۲-۲۲/۳_۷۱۴۲_kartblansh.html

کد خبر 2783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =