۲۷ ماه می سال جاری مرکز دینی مسلمانان جمهوری اینگوشتیا در تصمیم بی سابقه یونس یوکورف رئیس جمهوری اینگوشتیا را از جامعه اسلامی این جمهوری طرد نمود.

تصمیم مرکز دینی مسلمانان جمهوری اینگوشتیا واکنش های بسیاری را در شبکه های اجتماعی و رسانه های گروهی به همراه داشت.

خبرگزاری ریاست جمهوری اینگوشتیا در واکنش به این تصمیم نوشت، بیانیه مفتیان این جمهوری مبنی بر طرد یونس یوکروف مبنی بر اظهار نظر شخصی است و ماهیت انگیزشی منفی و تنش زایی دارد. در متن منتشر شده توسط خبرگزاری ریاست جمهوری آمده است، «اقدامات و تصمیمات اخیر مفتیان جمهوری اینگوشتیا در ماه مبارک رمضان گواه تلاش این مفتیت برای برهم زدن صلح و ثبات در منطقه است. تصمیمات اتخاذ شده توسط مفتیان هیچ گاه مستند بر حقایق مشخص نبوده است و مدت زیادی است که این مفتیت به انجام فعالیت های خارج از چارچوب قانون می پردازد.»

به نقل از خبرگزاری ریاست جمهوری اینگوشتیا، مسئولین دولتی این جمهوری مکرر از مفتیات برای گفت و گو و دقت در انجام فعالیت های خود دعوت بعمل آورده است، اما مفتیات هیچ گاه این دعوت را نپذیرفته است و در راستای حل مسائل قدمی برنداشته است.

این خبرگزاری اظهار داشت که مرکز دینی مسلمانان بایستی به انجام امور تربیتی جوانان و همچنین امور مذهبی و اقدامات صلح آمیز در راستای برقراری ثبات در جامعه بپردازد، و مهمتر آنکه، آن دسته از اموری که دخالت مفتیت و مرکز دینی مسلمانان را می طلبید از توجه این مرکز به دور مانده و انجام نپذیرفته است.

در متن خبرگزاری آمده است که مرکز دینی اسلامی بایستی در مسیر مبارزه با افراطی گری قدم بردارد. در حالیکه برخی از اعضای آن به دنبال ایجاد اختلاف و تنش و همچنین برهم زدن صلح در جمهوری هستند. این خبرگزاری تاکید نمود که آن دسته از افرادی که این تصمیم مفتیان را بپذیرند و از آن حمایت کنند، از جمله افرادی هستند که به دنبال بی نظمی و تفرقه در منطقه هستند.

در پاسخ به تصمیم مرکز دینی مسلمانان جمهوری اینگوشتیا، یونس یوکورف رئیس این جمهوری در مصاحبه با خبرگزار ی «کامسامولسکایا پراودا» اظهار داشت، «من سه سال قبل هم گفتم که این مرکز امور خود را به درستی انجام نمی دهد، اعضای آن در راستای پیشرفت و تعالی ملت جمهوری حرکت نمی کنند، آنها مردم را به صلح و دگرپذیری دعوت نمی کنند و بالعکس، باعث ایجاد تفرقه و تنش در بین ملت اینگوشتیا هستند.»

لازم به ذکر است که ماه دسامبر سال ۲۰۱۵، یونس یوکورف از مرکز دینی مسلمانان ابراز نارضایتی کرد و عیسی خمخایف مفتی این جمهوری را به استعفا فراخواند و پیشنهاد انتخاب مفتی جدید را مطرح نمود. دلیل این تصمیم خود را نیز درگیری دسته جمعی در تابستان سال ۲۰۱۵ در مسجد ناصر-کرتسکی خواند که  اعتبار روحانیت را خدشه دار کرده است. البته عیسی خمخایف از استعفا خودداری نمود.

علاوه بر این، بهار سال ۲۰۱۶، رئیس جمهوری اینگوشتیا اعلام داشت که روند انحلال مفتیات به عنوان سازمان اجتماعی ای که به وظایف خود عمل نکرده ، آغاز شده است. در ماه اگوست سال ۲۰۱۷، دادستان کل جمهوری اینگوشتیا بر اساس درخواست رسمی دادستانی منطقه ای این تصمیم را برای مدت نامشخص از جریان باز داشت.

منبع خبر: ماگاس

http://magas.bezformata.ru/listnews/glave-regiona-ingushskoe-duhovenstvo/۶۷۳۵۴۰۰۶/

http://magas.bezformata.ru/listnews/dejstviya-muftiyata-yavlyayutsya-storonnikami/۶۷۳۲۱۸۷۹/

http://magas.bezformata.ru/listnews/naoborot-vnosyat-smutu-glava/۶۷۳۵۳۲۱۹/

http://magas.bezformata.ru/listnews/ingushetii-prokommentirovali-reshenie/۶۷۳۲۱۵۹۵/

تاریخ خبر:  ۲۸  می ۲۰۱۸

کد خبر 3079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =