به اعتقاد کارشناسان یکی از مشکلات واقعی روسیه در بحث جمعیت، سطح بالای مرگ و میر در اثر عوامل بیرونی از قبیل مصرف زیاده از حد الکل و مواد مخدر است.

طی ده سال و اندی جمعیت کره زمین از رقم کنونی ۷،۶ میلیارد نفر بالاتر رفته و در حدود ۱ میلیارد نفر به آن اضافه می­شود؛ این افزایش جمعیت با زاد و ولد در کشورهای درحال توسعه و عمدتا آفریقایی در ارتباط است. طبق برآوردهای کارشناسان جمعیت شناسی در سازمان ملل، در برخی مناطق کره زمین، پدیده مهاجرت و پیرشدن جمعیت به شکل یک مشکل حاد بروز می­کند. همین کارشناسان می­گویند که روسیه نیز از این روندهای جمعیتی همه گیر استثناء نبوده و جمعیت این کشور در آینده کاهش خواهد یافت.

آخرین پیش بینی­ های بخش جمعیت در دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل حاکی از این است که هر ساله بر جمعیت کره زمین ۸۳ میلیون نفر اضافه می­شود. با این حساب، تا سال ۲۰۳۰ جمعیت کره زمین به ۸،۶ میلیارد نفر و تا سال ۲۰۵۰ به عدد تقریبی ۱۰ میلیارد نفر می­رسد؛ در عین حال گفتنی است که هند تا سال ۲۰۴۰ گوی رقابت را در حوزه جمعیت را از چین ربوده و نیجریه تا سال ۲۰۲۵ به جایگاه سوم تنزل پیدا می­کند.

به گفته همین سازمان، روسیه در این جریان همه گیر جهانی حرکت می­کند و با گذشت سال­ها، جمعیت آن کمتر خواهد شد. امروز جمعیت این کشور در حدود ۱۴۳ میلیون نفر است و تا سال ۲۰۵۰، نزدیک به ۱۲۳ میلیون نفر در کشور باقی خواهد ماند.

البته گفتنی است که در پنج سال گذشته میزان مرگ و میر نوزادان در روسیه تا ۴۰% کاهش یافته است. اما سازمان «روس استات» (آمار روسیه) پیش بینی می­کند که ضریب زادو ولد برای هر یک زن روس تا سال ۲۰۳۵ در حدود ۱،۸ است. بااین وجود پس از ۴ سال که نمودار رشد جمعیت روند مثبتی را نشان می­داد، از این پس شاهد روند منفی خواهیم بود؛ زیرا تعداد زنان سنین ۲۵-۲۰ سال بسیار کمتر شده است.

یکی از مشکلات واقعی روسیه در بحث جمعیت، سطح بالای مرگ و میر در اثر عوامل بیرونی از قبیل مصرف زیاده از حد الکل و مواد مخدر است.

مساله دوم این است که ظرفیت برنامه حمایت از زادوولد– سرمایه مادری که از سال ۲۰۰۷ به اجرا گذاشته شد، کم کم رو به اتمام است و آنان که توانستند در بهترین زمان فرزند دوم خود را به دنیا آورده و از این امکانات بهره بردند.

روسیه نیز مجبور می­شود رشد منفی جمعیت را با پذیرفتن مهاجر جبران کند. سال ۲۰۰۷ میلادی مقامات روسیه نظریه سیاست جمعتی تا سال ۲۰۲۵ را تصویب کردند که در آن معیارهای رشد جمعیت مهاجران ذکر شده است. با مطالعه همان سند می­توان متوجه شد که جمعیت روسیه در حال کاهش است، به همین خاطر در دوره زمانی ۲۰۱۵-۲۰۱۱ موضوع پذیرش ۲۰۰ هزار مهاجر در سال تایید شد و طی سال­های ۲۰۲۵-۲۰۱۶ آن را به ۳۰۰ هزار نفر در سال رساندند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در یکی از جلسات مربوط به سیاست جمعیتی به حفظ جمعیت و حمایت از زاد و ولد به عنوان یکی از اولویت­های اصلی برای روسیه اشاره کرده و پیشنهاد داد که توسعه آتی برنامه سرمایه مادری و دیگر تدابیر لازم مربوط به بهبود سیستم یارانه برای خانواده ­های دارای فرزند را تجزیه و تحلیل کنند.

منبع: نیزاویسیمایا گازتا

http://www.ng.ru/ideas/۲۰۱۷-۰۶-۲۹/۵_۷۰۱۸_demografia.html

کد خبر 3123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =