مفتی جمهوری تاتارستان اظهار داشت، آموزش اسلام سنتی برای مسلمانان جمهوری تاتارستان به معنی آموزش بر مبنای میراث مذهبی است.

کامل حضرت سمیعولین مفتی جمهوری تاتارستان در مصاحبه با «راسیسکایا گازیتا» یکی از خبرگزاری های معتبر فدرال روسیه به ارائه گزارش وضعیت آموزش اسلامی در این جمهوری پرداخت. مفتی جمهوری تاتارستان در این مصاحبه اظهار داشت، آموزش اسلام سنتی برای مسلمانان جمهوری تاتارستان به معنی آموزش بر مبنای میراث مذهبی با قدمت ملت تاتار که در شکل مذهب حنفی و ماتدریدیه است معرفی می شود.

ایشان افزود که محمد مراد رمزی در سال ۱۹۰۸ چنین می نویسد، «روحانیون تاتار از اهل تسنن بودند، در کلام ماتریدی و در عمل حنفی هستند، و در بین آنان هیچ گاه کسی به دنبال فرقه سازی و بدعت نبوده است.» ایشان افزودند که مکتب دینی تاتار نه تنها در روسیه، بلکه در سراسر جهان به عنوان یکی از کهن ترین و قوی ترین مکاتب مذهبی به شمار می آید.

 در سال ۲۰۰۶ ولادیمیر پوتین ریاست جمهوری فدراسیون روسیه در سفر کاری خود به جمهوری تاتارستان با رهبران دینی این جمهوری ملاقات کرد. در این دیدار رییس جمهوری روسیه تاکید کرد که مکتب مذهبی اسلامی تاتار، مکتبی بسیار عمیق و غنی با قدمت تاریخی بسیار طولانی و همچنین صاحبنظران و اندیشمندان فرهیخته است، که اندیشه ها و موعظه های بسیار با ارزشی را برجای گذاشته اند.

کامل حضرت سمیعولین مفتی جمهوری تاتارستان وضعیت کنونی حوزه شکوفایی اسلامی در این جمهوری را نوعی احیا و تجدید سنت باستانی خواند. به گفته ایشان، به لطف فعالیت های اداره دینی مسلمانان جمهوری تاتارستان، در حال حاضر نظام آموزش اسلامی از نظر مفهوم و محتوی بسیار غنی است و از حمایتی مادی و تجهیزات مناسب وکادر مدرسین مجرب  برخوردار می باشد، و مطابق با استانداردهای آموزشی مدیریت می شود.

کامل حضرت سمیعولین تاکید نمود، با آغاز فعالیت آکادمی اسلامی بلغار، نظام آموزش مذهبی در جمهوری تاتارستان در قالب نظامی در چهار مرحله شامل دوره های واقع در مسجد، حوزه، انستیتو و آکادمی سازماندهی شده است.

مفتی جمهوری تاتارستان افزود، نظام آموزش اسلامی این جمهوری یک هدف اصلی را دنبال می کند، و آن آماده سازی فضای اجتماعی تاتار و تربیت نسل روشنفکر تاتار است که بتواند تکیه گاه و راهنمای دین و اخلاقی ملت تاتار باشد.

سالانه حدود ۳۰ هزار نفر در دوره های حوزه مذهبی وابسته به مسجد در این جمهوری مشغول به تحصیل می باشند. بیش از ۱۴۰۰ مدرس وظیفه تدریس و آموزش اسلامی آنان را بر عهده دارند. در جمهوری تاتارستان تعداد ۹ مرکز حوزوی، انستیتو اسلامی روسیه و آکادمی اسلامی بلغار فعال هستند، که ۲۲۰ استاد امر آموزش بیش از ۴۰۰۰ دانش پژوه را در این مراکز بر عهده دارند. تمامی علما و مدرسین این مراکز بر اساس مدارک و شرایط مندرج در دستور وزارت علوم جمهوری تاتارستان فعالیت می کنند.

توسعه امر زکات، تربیت و آگاه سازی زندانیان و ممانعت از افراطی گرایی در حوزه دین از جمله دیگر موضوعات مورد بررسی در این مصاحبه بود. کامل حضرت سمیعولین بی سوادی و جهل را عامل اصلی افراطی گرایی مذهبی دانست. ایشان تاکید نمودند که اگر قرآن و سنت حضرت پیامبر (ص) را درست بفهمیم و به کار بگریم هرگز گمراه نخواهیم شد.

مفتی جمهوری تاتارستان خاطرنشان شد که بهتر است مراحل اولیه و سطح مبتدی آموزش دینی برای جوانان در همین مراکز دینی روسیه بر اساس اصول سنتی و در شرایط گفت و گو و تعامل بین مذهبی و بین ملیتی انجام پذیرد.

 وی افزود، شرایط ادامه تحصیل در مقاطع بالا نیز در روسیه فراهم شده است. آکادمی اسلامی بلغار جایگزین مناسبی برای بهترین مراکز آموزشی اسلامی جهان است، که در آن مذهبیون و دوستداران دانش مذهی می توانند به کسب علم و دانش بپردازند.

مفتی تاتارستان خاطرنشان شد که اطلاع رسانی صحیح و آگاهی سازی یکی از راه های جلوگیری از وقوع مسئله افراطی گری دینی است. او گفت، اداره دینی مسلمانان جمهوری تاتارستان در این زمینه بسیار تلاش کرده است و فعالیت مذهبی و روشنگری را در عرصه رسانه های گروهی توسعه داده است.

کامل حضرت سمیعولین اظهار داشت که در راستای مبارزه با جعل اطلاعات و ارائه اخبار کذب در رابطه با اسلام و اصول اسلامی، اداره دینی مسلمانان جهموری تاتارستان پروژه های ویدئویی و رسانه ای متعددی را تهیه و تدارک دیده است. وی از کانال های تلویزیونی اسلامی «حضور تی وی» به عنوان یکی از نمونه های اجرا شده در راستای تحقق این برنامه و طرح ها یاد کرد. 

پورتال فدرال «اسلام تودی»، رادیو «اذان»، روزنامه های کثیر الانتشار به زبان های روسی و تاتاری از جمله موارد مذکور توسط مفتی تاتارستان در جهت آگاهی بخشی دینی در این جمهوری بود. لازم به ذکر است که در این بین، انتشارات «حضور» اداره دینی مسلمانان این جمهوری، تامین مفهوم و محتوی این رسانه ها را بر عهده دارد.

به نقل از ایشان «اسلام تودی» بیش از ۶۵۰۰۰ بازدیدکننده دارد. علاوه بر این، حدود ۱۱ صفحه اینترنتی تحت مدیریت اداره دینی مسلمانان این جمهوری فعالیت می کند، که بیش از یک میلیون مخاطب و بازدیدکننده به خود اختصاص داده است.

منبع: اسلام امروز

https://islam-today.ru/novosti/۲۰۱۸/۰۸/۱۰/muftij-rossijskoj-gazete-my-ne-zabludimsa-esli-budem-znat-osnovy-kurana/

کد خبر 3153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =