این کتاب از آثار دکتر حیدر باقر، استاد فلسفه اسلامی در کالج صدرا و پارامدینه و نویسنده کتابهای پرفروش "کتاب جیبی تسوف" و "کتاب جیبی فلسفه اسلامی" است.
همه میدانند که نماز یکی از ارکان اسلام است که برای انسان بسیار مهم است. بااینوجود، همزمان با توسعه پیشرفت فکری انسان، برخی نماز را ترک و از آن اجتناب کردهاند، زیرا احساس میکنند دیگر نیازی به آن نیست. حتی یک جریان لیبرالی جدید وجود دارد که علناً منکر اهمیت نماز شده است. آنها تنها اعتقاددارند، یعنی اعتقاد نظری، نه عملی مانند نماز. آنها سعی میکنند استدلال کنند تا از انجام نماز اجتناب کنند.
با دیدن وضعیتی مانند آن، دکتر حیدر باقر افکار خود را در این کتاب نوشت که هدف آن کمک به ویرایش این ایده اشتباه در مورد اهمیت نماز است. چه قدمی درست و مناسب است که توسط دکتر حیدر باقر برای نفی ادله آن جریان جدید لیبرالی انجامشده است.
دکتر حیدر باقر توضیح داد که نماز در لغت به معنای دعا است که به شیوه، شرایط و ارکان خاص در قالب قرائتها و حرکات خاصی انجام میشود.
نخستین عملکرد نماز عبارت است از عامل بازدارندگی از اعمال فحشا و منکر است. دوم، نماز منبع هدایت است. سوم، نماز بهعنوان وسیلهای است برای اینکه ما از خدا کمک بخواهیم. چهارم، نماز تسلی روح است، زیرا با نماز قلب آرام میشود. پنجم، نماز جریانی (ذهن منظم و هماهنگ) ایجاد میکند که منبع خوشبختی و خلاقیت انسان است. ششم، نماز آرامبخش روح است.
ما میدانیم که احساس آرامش در روح، توانایی از بین بردن بیماریهای بدن را دارد. بنابراین، نماز نیز در سلامت بدن نقش دارد.
در این کتاب توضیح دادهشده است که نمازی که میتواند از فحشا و منکر جلوگیری کند، با خشوع و خضوع همراه است. در این کتاب دکتر حیدر باقر توضیح داد که نماز با خشوع و خضوع حضور خدا در قلب مصلی را میآورد. این وضعیت بهتنهایی میتواند باعث شود منابع و انگیزههای مختلف برای انجام فحشا و منکر از روح ما رانده شوند. این بدان معناست که اگر قلب یک انسان با حضور خدا پر شود، دیگر هیچ تمایلی به امور دنیایی وجود ندارد که بتواند وی را ترغیب به انجام کارهایی کند که دستورات و نهیهای خدا را نقض میکند.
با بازگشت به فرمایشات پیامبر اکرم (ص)، اینطور نیست که نمازی با خشوع و خضوع یقیناً موردقبول خداوند خواهد بود. نماز درآیات مختلف همیشه همراه با زکات است، به این معنی که برای قبولی نماز باید نوع دیگری از رفتارهای اجتماعی همراه آن باشد. نماز صحیح دارای دو بعد است، فردی و اجتماعی.
واقعیت این است که نمازی که با تکبیر آغاز میشود و با سلام به پایان میرسد، نماد این دو بعد است. تکبیر تجسم کامل خداوند متعال است و ما فقط بندگان ذلیل و کوچک هستیم. اما سلام سمبلی از عملکرد خلافت انسانی در گسترش رحمت و سلام به تمام هستی است. بنابراین میتوان گفت این دسته از نمازها کامل و بهدوراز مقایسه با نمازهای غافلان است.
جدا از این توضیحات مختلف، این کتاب همچنین توضیح میدهد که نماز همچنین بهعنوان وسیلهای برای روشنگری فکری عمل میکند. اولاً، در نظریه اسلامی یا فلسفه عرفانی، دانش در بالاترین سطح به شکل علم حضوری درمیآید، یعنی دانشی که از طریق یک فرایند یادگیری معمولی به دست نمیآید، بلکه از طریق یک تجربه دینی است که در آن دانش در درون حاصل میشود. در این خصوص، نماز الزامات تطهیر روح، ذهن و قلب را برآورده میکند تا حضور این دانش رخ دهد.
ثانیاً، نماز با خشوع، مصلی را از آگاهی کامل از محیط پیرامون خود به حالت جریانی میرساند. بهطوریکه منجر به بهترین افکار میشود.
علاوه بر این، در مورد نماز نیز نظرات و توضیحات مختلفی از محافل مختلف از فلاسفه، عارفان و علمای بزرگ وجود دارد که در قالب خوب و سرشار از حکمت بستهبندیشده است.
امید است که پس از خواندن و دانستن گنجینههای نماز از طریق این کتاب، به افرادی که از نماز غافلاند، تبدیل نشویم و ما معنای واقعی نماز را درک کنیم و همچنین بتوانیم نماز را دریابیم که چگونه از فحشا و منکر جلوگیری کنیم.
منبع:
http://ridhoyahya۸۹.blogspot.com/۲۰۰۹/۰۷/resensi-buku-buat-apa-shalat-jika-anda.html
نظر شما