دیاسپورا به معنای پراکندگی، مهاجرت و یا آوارگی بخشی از مردم (قومیت ها) است که به دور از کشور مبدا خود زندگی می کنند و در کشور محل اقامت گروه های قومی منسجم و پایداری را تشکیل می دهند. این افراد پس از مدتی موفق به تاسیس نهادهای اجتماعی برای حفظ و توسعه هویت و جامعه جدید خود می شوند.
روابط با دیاسپورا توسط بسیاری از کشورها به عنوان یک حوزه مهم سیاست خارجی شناخته شده است. برای برخی از کشورها مانند اسرائیل، ارمنستان و هند دیاسپورا با پشتیبانی سیاسی و اقتصادی از میهن نخستین خود نقش مهمی ایفا می کند. دیاسپورا همچنین می تواند در حفظ فرهنگ ملی و شکل گیری هویت ملی نقش بسزایی داشته باشد. دیاسپوراها غالباً با کشوری که به آن تعلق دارند ارتباط برقرار می کنند و بر سیاست کشوری که در آن زندگی می کنند نیزتأثیر گذارند.
در روسیه بعد از اتحاد جماهیر شوروی میزان دیاسپورای یهودیان تحت عواملی همچون مهاجرت، سکولاریزه کردن، اقتصاد، رشد منفی جمعیت، ساختار خانواده ها، نامتوازن بودن جنسیت ها و ... به شدت کاهش پیدا کرده است. این فرآیند که در اواخر قرن ۱۹ آغاز شده بود در دوران اتحاد جماهیر شوروی نمود پیدا کرد و بعد از فروپاشی منجربه فاجعه گردید. [۱]
تاریخچه کوتاهی از مهاجرت یهودیان روسیه
اخراج دسته جمعی یهودیان از انگلیس، فرانسه، اسپانیا و سایر کشورهای اروپای غربی در زمان های مختلف، آزار اذیت آنان توسط آلمانی ها(قرن ۴) منجربه این واقعیت گردید که یهودیان اروپای غربی دعوت پادشاه لهستان را برای استقرار و زندگی پذیرفتند.
بازرگانان یهودی از لهستان و لیتوانی بطور موقت و تنها به دلیل اهداف تجاری به قلمرو روسیه رفت و آمد داشتند. شاهزادگان و تزارهای مسکو به یهودیان اجازهی استقرار طولانی مدت در سرزمینهایشان را نمیدانند که البته این واکنش با حمایت و نظر مثبت مردم روسیه همراه بود که نسبت به یهودیان دید مثبتی نداشتنند.
ایوان مخوف هرگونه اقامت یهودیان را در این کشور ممنوع و بر رعایت دقیق این ممنوعیت نظارت کامل داشت چنانچه در سال ۱۵۴۵ کالاهای بازرگانان یهودی که از شهر لیتوانی به مسکو آمده بودند توسط ماموران تزار سوزانده شد.
اما رفته رفته پتر اول گروهی از یهودیان را به بالاترین محافل اشرافیت روسیه وارد کرد با این حال او پیوسته درخواست تجار یهودی را برای ورود به روسیه رد می کرد احتمالا نمی خواست روابط متشنج خود را با کلیسای ارتدوکس پرتنشتر کند با این حال در زمان او بود که یهودیان نفوذ قابل توجهی در سرزمین های روسیه پیدا کردند. با مرگ پتر اول، کاترین اول فرمانی برای خروج همه یهودیان از مرزهای امپراتوریاش صادر کرد.
تا سال ۱۷۷۲ جمعیت یهودیان روسیه بسیار اندک بود. تلاش برای جلوگیری از ورود یهودیان به امپراتوری روسیه بی فایده بود زیرا سرزمین های مشترکالمنافع پس از تقسیم در سال های ۱۷۹۵-۱۷۷۲ به امپراتوری روسیه پیوستند. از آن لحظه به بعد مسئله مذهبی و عقیدتی و نگرش مقامات روسیه به یهودیان به یک مسئله جدی تبدیل شد. [۲] یهودیان در لهستان گرایشهای سرمایهداری بسیاری داشتند و در برخی امور مانند اجاره زمینهای کشاوری، ساخت و ساز، وام دهی و... انحصارطلب بودند به همین دلیل دارای توان مالی بسیاری شدند. بلافاصله پس از تجزیه لهستان کاترین دوم با ایده رشد شهرهای امپراتوری روسیه در سال ۱۷۸۰ با صدور فرمانی تمامی یهودیان را در زمره ملاکان شهری، بازرگانان یا طبقه بورژوا منصوب کرد به همین دلیل یهودیان صاحب امتیازات گستردهای شدند. در ادامه همین روند یهودیان آنقدر در مسائل اقتصادی حتی در روستاها پیشرفت کردند که دستور اخراج ایشان از روستاها به شهرها در سال ۱۸۰۹ به تعویق درآمد. یکی از مهمترین تحولات طی این سالها تاسیس سیستم آموزشی دولتی یهودی در دهه ۱۸۴۰ در دوره نیکلاس اول بود. تاسیس مدارس ابتدایی و کالج هایی که مخصوص خاخامها و معلمان تحصیل کرده باشد. این اصلاح آموزشی منجر به ایجاد طبقه ای از روشنفکران و استادان یهودی سکولار گردید. [۳] برای حل مسئله یهودیان تا سال ۱۸۸۱ مقامات روسیه سیاست جدیدی را به نام " نزدیک سازی و ادغام " دنبال کردند. به بیانی دیگر دولت و جامعه توافق کردند که یهودیان می توانند به یک نیروی سالم در جامعه تبدیل شوند. [۴]
در اواخر قرن ۱۹ امپراتوری روسیه دارای بزرگترین جامعه یهودی در جهان بود. در سال ۱۸۸۰، ۶۷% از کل یهودیان جهان در این مناطق زندگی می کردند. [۵] زیرا با تقسیم لهستان حدود ۳۳۴ هزار یهودی در روسیه ظاهر شدند که ۰۹/۰ از جمعیت این کشور را تشکیل می دادند. پس از صد سال در سال ۱۸۹۷ تعداد یهودیان به ۳.۸ میلیون نفر یعنی ۳.۳درصد افزایش یافت این آمار نشان می دهد که رشد جمعیتی یهودیان ۳.۷ برابر بیشتر از میانگین کل جمعیت روسیه بوده است. در این بازه زمانی یهودیان در ۱۵ استان اسکان[۶]، مناطق کوچک و در برخی از شهرهای بزرگ مانند پترزبورگ و مسکو زندگی می کردند. دولت روسیه در تلاش بود تا با تاسیس منطقه اسکان و حفظ جامعه سنتی یهودیان (کاگال[۷] ) ایده حفظ فرهنگ یهودیان را رهبری کند. مقامات روسیه با ملاحظات فراوانی با یهودیان برخورد می کردند زیرا از تعصب مردم نسبت به یهودیان و احتمال درگیری های بین قومی آگاهی داشتند همچنین در قرار دادن جامعه یهودی در چارچوب ساختار طبقاتی جامعه ملاحظات فراوانی داشتند. [۸]
با گسترش مرزهای امپراتوری روسیه در قرن ۱۹، یهودیان گرجی و آسیای میانه به آنها پیوستند. با شروع دهه ۱۸۶۰ انزوای فرهنگی یهودیان به تدریج کاهش یافت. تعداد فزاینده ای از یهودیان زبان و آداب و رسوم روسی را پذیرفتند، تمایل جوانان یهودی برای شرکت در اجتماعات و ورود به دانشگاهها شدت گرفت اما پس از ترور الکساندر دوم که در میان قاتلان وی یهودیان زیادی وجود داشت، کشتار و انتقام گیری از یهودیان با همکاری مقامات روسیه مجدد آغاز گردید. [۹]
طبق اولین سرشماری که در روسیه در سال ۱۸۹۵-۱۸۹۷ صورت گرفت ۵۴۸/۱۱۰/۵ یهودی در امپراتوری روسیه زندگی می کردند. [۱۰] در همان زمان یهودیان ۵۰% از جمعیت شهرهای بلاروس و لیتوانی و ۳۰% از اوکراین را تشکیل می دادند. [۱۱]
در پایان قرن ۱۸ یهودیان نهمین ملیت روسیه را تشکیل می دادند (پس از روس ها، اوکراینی ها، بلاروسها، لهستانیها، لیتوانیها، لتونیها، تاتارها و فنلاندیها) اما در پایان قرن ۱۹ و آغاز قرن ۲۰ در جایگاه پنجم قرار گرفتند. متوسط امید به زندگی یک فرد یهودی تازه متولد شده ۰/۳۹ و یک فرد روس ۷/۲۸ بود. [۱۲] تا سال ۱۸۹۷ تنها ۴/۱% از یهودان روسیه زبان روسی را به عنوان زبان مادری خود پذیرفته بودند زیرا ۹۷/۹% ییدیش را زبان مادری خود می دانستند. در سال ۱۸۹۷ فقط ۶/۲۴% مهارت زبان روسی داشتند.
تعداد یهودیان در امپراتوری روسیه، اتحاد جماهیر شوروی و فدراسیون روسیه در بین سالهای ۱۷۷۲-۲۰۱۰[۱۳]
سال |
یهودیان/هزار نفر |
جمعیت کل/میلیون نفر |
یهودیان% |
|||
امپراتوری روسیه/شوروی |
فدراسیون روسیه |
امپراتوری روسیه/شوروی |
فدراسیون روسیه |
امپراتوری روسیه/شوروی |
فدراسیون روسیه |
|
۱۷۷۲ |
۶۰ |
– |
۰/۲۹ |
– |
۲/۰ |
– |
۱۸۰۰ |
۵۷۰ |
– |
۵/۳۵ |
– |
۶/۱ |
– |
۱۸۵۰ |
۱۷۵۰ |
– |
۷/۶۳ |
– |
۷/۲ |
– |
۱۸۸۰ |
۴۰۸۷ |
– |
۱/۸۵ |
– |
۸/۴ |
– |
۱۸۹۷ |
۵۲۲۹ |
۰/۲۵۰ |
۶/۱۲۵ |
۵/۶۲ |
۱/۴ |
۴/۰ |
۱۹۱۴ |
۵۲۵۰ |
– |
۷/۱۶۸ |
– |
۱/۳ |
– |
۱۹۱۷ |
۴۵۰۱ |
– |
۰/۱۶۳ |
۰/۹۱ |
۸/۲ |
– |
۱۹۲۰ |
۲۷۵۰ |
– |
۲/۱۳۴ |
۲/۸۸ |
۰/۲ |
– |
۱۹۲۳ |
۲۵۵۰ |
۰/۲۹۰ |
۱/۱۳۶ |
۷/۹۲ |
۹/۱ |
۳/۰ |
۱۹۲۶ |
۲۶۷۲ |
۰/۵۲۷ |
۶/۱۴۳ |
۷/۹۲ |
۹/۱ |
۶/۰ |
۱۹۳۹ |
۳۰۲۹ |
۶/۹۵۶ |
۷/۱۹۰ |
۴/۱۰۹ |
۶/۱ |
۹/۰ |
۱۹۵۹ |
۸/۲۲۶۷ |
۳/۸۷۵ |
۸/۲۰۸ |
۶/۱۱۷ |
۱,۱ |
۶/۰ |
۱۹۷۰ |
۷/۲۱۵۰ |
۰/۸۰۸ |
۷/۲۴۱ |
۱/۱۳۰ |
۹/۰ |
۶/۰ |
۱۹۷۹ |
۹/۱۸۱۰ |
۰/۷۰۱ |
۴/۲۶۲ |
۶/۱۳۷ |
۷/۰ |
۵/۰ |
۱۹۸۹ |
۰/۱۴۸۰ |
۵/۵۷۰ |
۷/۲۸۶ |
۴/۱۷۴ |
۵/۰ |
۴/۰ |
۲۰۰۲ |
۰/۴۸۵ |
۶/۲۳۳ |
– |
۲/۱۴۵ |
– |
۲/۰ |
۲۰۱۰ |
۰/۳۲۶ |
۸/۱۵۷ |
– |
۸/۱۴۲ |
– |
۱/۰ |
آغاز مهاجرت گسترده یهودیان
در سال های ۱۸۸۱- ۱۹۱۴ در نتیجه آزار و شکنجه، وخیمتر شدن اوضاع اقتصادی و رشد فقر در میان یهودیان، ۶/۷۸% درصد از یهودیان امپراتوری روسیه را ترک کردند. اکثریت به ایالات متحده، بخشی به فلسطین، آرژانتین و سایر کشورها گریختند. تاریخچه و تحلیل های مختلف نشان می دهد که مهاجرت یهودیان از امپراتوری روسیه به علت کشتار زیاد و وخیم شدن اوضاع اقتصادی آغاز شده بود. در دهه ۱۸۳۰ – ۱۸۷۰ صدها یا هزاران نفر از یهودیان روسیه هرساله به ایالات متحده مهاجرت میکردند پس از کشتار سال ۱۸۸۱ این تعداد به دهها هزار نفر رسید و در سالهای ۱۹۰۵ – ۱۹۰۶ به صدها هزار نفر. در نتیجه کشتار جمعی از سال ۱۸۸۱ تا ۱۹۰۶ و سپس در طول جنگ داخلی بیش از ۲ میلیون یهودی قلمرو امپراتوری روسیه را ترک کردند. [۱۴]
در آغاز قرن ۲۰ ساختار اجتماعی یهودیان شامل ۱۵% پرولتاریا، ۱۰% خدمتکار و ۲/۲% مشغول فعالیتهای تجاری بودند. در طی این سال ها بسیاری از یهودیان به صفوف حزب سوسیال دموکرات کارگری روسیه پیوستند همچنین تعداد قابل توجهی از اعضای جناح بلشویکی یهودی بودند که درصد ایشان حتی در میان منشویکها بیشتر بود. در طول جنگ جهانی اول کشتار یهودیان به اتهام جاسوسی و همکاری با دشمنان ادامه داشت. اما انقلاب فوریه موقعیت یهودیان روسیه را کاملا تغییر داد، در تاریخ ۲۰ مارس ۱۹۱۷ دولت موقت قطعنامه ای تصویب کرد که طبق آن کلیه محدودیت های حقوق شهروندان روسیه را به دلیل تعلق به یکی از ادیان لغو می کرد. در سال ۱۹۱۷ برای نخستین بار در تاریخ روسیه یهودیان پست های بالایی را در دولت مرکزی کسب کردند که از آن جمله می توان به دستیار وزیر، دستیار معاون وزیر، مدیر شورای وزیران اشاره کرد. پس از انقلاب فوریه هم فعالیت سازمان های سیاسی- ملی یهودی شدت گرفت. تاثیرگذارترین نیروی سیاسی در محیط یهودیان جنبش صهیونیستی اعلام شد.
مهاجرت یهودیان در زمان اتحاد جماهیر شوروی
در سال ۱۹۲۰، در نتیجه جنگ جهانی اول، انقلاب، فروپاشی امپراتوری روسیه و ادامه مهاجرت تعداد یهودیان در شوروی به ۲.۸ میلیون نفر و سهم جمعیت این کشور به ۲٪ کاهش یافت. در دهه ۱۹۲۱-۱۹۳۰ دیاسپورا به استثنای مدت کوتاهی در سالهای ۱۹۳۹-۱۹۴۰ زمانی که جمعیت یهودیان اتحاد جماهیر شوروی مجدداً به دلیل سرزمینهای الحاقی تقریباً ۲ میلیون نفر افزایش یافت، دیاسپورا همچنان رو به زوال می رفت. در آستانه جنگ در ژوئن ۱۹۴۱ حدود ۵ میلیون نفر جمعیت یهودی دائمی و همچنین ۳۰۰ هزار تا ۵۸۵ هزار نفر پناهنده یهودی در این کشور وجود داشت، این حداکثر تعداد یهودیان در کل تاریخ اقامت آنها در قلمرو امپراتوری و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود اما جنگ جهانی دوم وضعیت جمعیتی را به شدت تغییر داد. در پایان جنگ در نتیجه تلفات نظامی (سربازان و پارتیزان ها در جنگ و اسارت، غیرنظامیان در خط مقدم و مرگ بر اثر گرسنگی و بیماری) تعداد یهودیان بیش از نصف شده و تقریباً به ۲.۳ میلیون نفر رسید در این دوره رشد طبیعی جمعیت یهودیان در میان تمام گروه های قومی و از دهه ۱۹۷۰ تاکنون کمترین رشد را داشته است که منجر به کاهش تعداد فرزندان خانواده یهودیان گردید. در اتحاد جماهیر شوروی، نرخ باروری کل، یا متوسط تعداد زاد و ولد به ازای هر ۱ زن یهودی در سن باروری (۴۹-۱۵ سال)، از ۱,۵۹ تا ۱,۷۶ متغیر و به طور قابل توجهی کمتر از کل جمعیت شهری بود. البته باید توجه داشت که مهاجرت از روسیه در آن زمان به طور کلی چهره ای زنانه داشت، که این امر به ویژه در مورد زنان یهودی صادق بود. زنان یهودی تمایل کمتری به ازدواج با یهودیان داشتند، در نتیجه این زنان بیشتر مجبور به جستجوی همسر در میان غیر یهودیان می شدند. از آنجا که مردان یهودی برای تشکیل زندگی خانوادگی قادر به یافتن همسر یهودی نبودند، توانایی تولید مثل یهودیان باز هم کاهش پیدا کرد. (تمام کسانی که از ازدواج های مختلط یهودی و غیر یهودی متولد می شوند، به طور سنتی یهودی محسوب نمی شوند.)[۱۵]
در سال ۱۹۳۰ به مهاجرین یهودی حق رای اعطا گردید و همچنین سایر حقوقی که می توانستند آزادانه و مانند سایر مردم روسیه از آن ها در جامعه استفاده کنند. در طی این تغییرات سطح تحصیلات درمیان یهودیان شوروی بطور قابل توجهی بالاتر از روس ها و اوکراینی ها قرار گرفت. طبق سرشماری ۱۹۳۹ از هر هزار یهودی که در روسیه زندگی می کردند ۱/۲۶۸ نفر دارای تحصیلات متوسطه و ۱/۵۷ نفر دارای تحصیلات عالی بودند. [۱۶] اما طبق همان سرشماری در میان روس ها به ازای هر هزار نفر تنها ۲/۶ نفر تحصیلات عالی و ۴/۸۱ نفر دارای تحصیلات متوسطه بودند. تعداد قابل توجهی از یهودیان در دانشگاه های شوروی تحصیل کرده اند. در سال ۱۹۳۹، ۹۸۲۱۶ دانشجوی یهودی (۱/۱۱% از کل دانشجویان آن زمان) در دانشگاه های شوروی مشغول به تحصیل بودند در حالی که در همان زمان سهم یهودیان از کل جمعیت شوروی سوسیالیستی ۷۸/۱% بوده است. این افزایش میزان آگاهی در میان یهودیان به ویژه جوانان منجر به این واقعیت گردید که عمدتا افراد جوان و بالغ روسیه را ترک کردند تا ساختار جمعیتی این قوم تحت تاثیر بسزایی قرار گیرد. سن متوسط مهاجران یهودی به اسرائیل، ایالات متحده و آلمان در طی سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۴، ۳۹ سال بوده است و سن یهودیان باقی مانده در فدراسیون روسیه طبق سرشماری سال ۲۰۰۲، عمدتا۶۰ سال اعلام شده است. [۱۷]
در ۱۰ ژوئن ۱۹۶۸، کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی نامه مشترکی از وزارت امورخارجه و ک گ ب (سرویس اطلاعاتی و امنیتی اتحاد جماهیر شوروی) دریافت کرد که توسط آندری گرومیکو وزیرامور خارجه و یوری آندروپوف دبیر کل حزب کمونیست مبنی بر اجازه مهاجرت یهودیان از کشور امضا شده بود. در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ سیاست اتحاد جماهیر شوروی برای مهاجرت یهودیان کمی نرمتر شد. از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۵ حدودا ۱۰۰ هزار یهودی از شوروی به اسرائیل بازگشتند. از اوایل دهه ۱۹۸۰ کاهش این روند آغاز گردید، سیاست دولت در رابطه با مهاجرت یهودیان شدیدتر شد چرا که اکثر یهودیانی که شوروی را ترک می کردند بیشتر ایالات متحده را برای محل زندگی خود انتخاب می کردند تا اسرائیل که این روند برخلاف میل مقامات شوروی بود. با این حال در اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ پس از لغو محدودیت های مهاجرت نیمی از یهودیان اتحاد جماهیر شوروی این کشور را ترک کردند و عمدتا به اسرائیل، ایالات متحده و آلمان مهاجرت کردند. بر اساس سرشماری سال ۱۹۸۹، یک میلیون و ۴۵۱ هزار یهودی در اتحاد جماهیر شوروی باقی ماندند، از جمله ۵۵۱ هزار نفر در فدراسیون روسیه. [۱۸]
نتایج یک نظرسنجی: منبع۵ |
در سال ۱۹۹۵ (جمعیت یهودیان ۰۰۰/۴۸۰/۱) از یهودیانی که در روسیه زندگی می کردند پرسیده شد که آیا تصمیم گرفته اند که از روسیه مهاجرت کنند؟ ۱۰% پاسخ مثبت دادند، ۲۲% هنوز تصمیم نگرفته اما مایل به مهاجرت بودند، ۱۶% اعلام کردند که چنین فرصتی ندارند و ۵۲% پاسخ منفی دادند. |
آیا یهودیان روسیه باید این کشور را ترک کنند یا بمانند؟ یهودیان باید به میهن تاریخی خود، اسرائیل عزیمت کنند ۲۳%، یهودیان باید با حفظ فرهنگ و مذهب خود در روسیه زندگی کنند ۶۲%، ماندن در روسیه و شبیه و همگن شدن با سایر مردم ۱۵%. |
مهاجرت در دوره پروسترویکا
سرشماری سال ۲۰۰۲ تعداد ۴,۲۳۳ هزار یهودی در ۲۱ منطقه ی فدراسیون روسیه را ثبت کرده است از جمله ۶/۳۶ هزار نفر در سنتپترزبورگ و ۴/۸۰ نفر در مسکو زندگی می کردند. در مسکو ۴/۳۴% و سنتپترزبورگ ۷/۱۵%، مجموع دو پایتخت و دیگر شهرهای روسیه ۷/۹۷% در حومه و روستاها ۳/۲% از مجموع کل دیاسپورای یهودیان را تشکیل میداد. در طی دوره پرسترویکا و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، دیاسپورا با سرعت بیشتری رو به زوال رفت. دلیل اصلی کاهش جمعیت یهودیان نه مرگ و میر زیاد بلکه عامل مهاجرت عنوان شده بود. ساختار سنی این گروه از نظر جمعیتی بسیار نابسامان بود. افراد زیر ۱۸ سال ۵/۵%، افراد توانمند ۵/۴۳% و افراد بازنشسته ۵۱% گروه های سنی را تشکیل می دهند در حالی که این ارقام درمیان روسها ۷/۱۷ – ۰/۶۱ – ۳/۲۱بود. به همین دلیل افراد توانمند یهودی در پی یافتن کشوری با شرایط رفاهی و اقتصادی بهتر تصمیم به ترک روسیه گرفتند. سه مقصد اصلی یهودیان در این بازه کشورهای آلمان، آمریکا و اسرائیل بود. [۱۹]
نمودارمهاجرت یهودیان و اعضای خانواده آنها از اتحاد جماهیر شوروی سابق در سالهای ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۹ به سه مقصد اصلی شامل آلمان (رنگ سبز) آمریکا (قرمز) و اسرائیل (آبی) [۲۰]
آمار دقیق مهاجرت یهودیان از امپراتوری روسیه، اتحاد جماهیر شوروی و کشورهای مشترک المنافع در بین سال های ۱۸۸۱- ۲۰۰۹، طبق آمار اسرائیل (اعداد بر حسب هزار نفر می باشد) [۲۱]
سال |
مهاجرت |
مهاجرت از تمامی کشورهای شوروی سابق به: |
|||
همه |
اسرائیل |
آمریکا |
آلمان |
سهم اسرائیل% |
|
۱۸۸۱–۱۹۱۴ |
۰/۹۸۰ |
– |
۱/۱۵۵۷ |
– |
– |
۱۹۵۴–۱۹۵۸ |
۱/۱ |
۱/۱ |
– |
– |
۱۰۰ |
۱۹۵۹–۱۹۶۹ |
۱/۹ |
۱/۹ |
– |
– |
۱۰۰ |
۱۹۷۰–۱۹۷۸ |
۱/۱۷۴ |
۶/۱۳۲ |
– |
– |
۱/۷۶ |
۱۹۷۹–۱۹۸۸ |
۶/۱۱۶ |
۸/۳۲ |
– |
– |
۱/۲۸ |
۱۹۸۹–۱۹۹۰ |
۰/۲۷۷ |
۱/۱۹۸ |
۵/۶۲ |
۱/۹ |
۵/۷۱ |
۱۹۹۱–۲۰۰۰ |
۰/۱۱۴۱ |
۱/۶۸۹ |
۲/۲۲۵ |
۵/۱۴۰ |
۴/۶۰ |
۲۰۰۱–۲۰۰۹ |
۰/۲۱۶ |
۴/۱۱۰ |
۵/۱۱ |
۷/۷۴ |
۱/۵۱ |
۲۰۱۰ |
۲/۸ |
۰/۷ |
۲/۰ |
۰/۱ |
۴/۸۵ |
۲۰۱۱ |
۳/۸ |
۲/۷ |
۱/۰ |
۰/۱ |
۷/۸۶ |
۲۰۱۲ |
۸/۷ |
۲/۷ |
۱/۰ |
۵/۰ |
۳/۹۲ |
۲۰۱۳ |
۷/۷ |
۳/۷ |
۱۵/۰ |
۲۵/۰ |
۸/۹۴ |
۲۰۱۴ |
۱۲ |
۶/۱۱ |
۲/۰ |
۲/۰ |
۷/۹۶ |
۲۰۱۵ |
۱/۱۵ |
۷/۱۴ |
– |
۴/۰ |
۴/۹۷ |
۲۰۱۰–۲۰۱۵ |
۱/۵۹ |
– |
– |
– |
۱/۹۳ |
در طول دوره پروسترویکا آگاهی عمومی مردم به ویژه یهودیان رشد بیشتری پیدا کرد و همچنین شایعات پیرامون کشتار وحشیانه یهودیان چند برابر افزایش یافت به همین علت در سال های ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۴ بسیاری از یهودیان شوروی و کشورهای مشترک المنافع تمایل بیشتری به بازگشت به اسرائیل پیدا کردند. در طی این دوره بیش از یک میلیون و صد هزار نفر به اسرائیل بازگشتند، از این تعداد حداکثر هشتصد هزار نفر یهودی بودند مابقی افراد همسری یهودی داشتند و یا افرادی بودند که یک سوم یا یک چهارم خونشان یهودی بود.
یهودیان در فدراسیون روسیه
در روسیه ی امروز یهودیان درتعدادی از سازمان های عمومی مانند کنگره یهودیان روسیه نمایندگانی دارند که بطور فعال در زمینه های فرهنگی، آموزشی و تجاری شرکت می کنند و در عین حال خود را محدود به چنین سازمان های یهودی نکرده و در فعالیت های احزاب و سازمان های دیگر هم شرکت می کنند. تعداد افراد یهودی در روسیه در دوره پساشوروی به دلیل مهاجرت و پیری جمعیت به ۳/۲ کاهش پیدا کرده است (از بیش از نیم میلیون نفر به ۲۳۰ هزار نفر) که در میان سایر ملیت ها یک رکورد محسوب می شود. [۲۲] در بین سالهای ۱۹۸۹ – ۲۰۱۰ تعداد یهودیان روسیه از ۵/۵۷۰ هزار نفر به ۸/۱۵۷ هزار نفر کاهش یافته است که این تعداد در سال ۲۰۱۰ ۱۱/۰% از جمعیت کل روسیه را تشکیل می داد. [۲۳] مسکو سنتپترزبورگ بیشترین تعداد یهودیان را در خود جای داده اند.
نام شهر های روسیه که به ترتیب بیشترین تعداد یهودیان را داشته اند. (سرشماری مربوط به سال ۲۰۱۰ می باشد) [۲۴]
نام شهر |
تعداد افراد |
|
نام شهر |
تعداد افراد |
۱. مسکو |
۱۴۵,۵۳ |
۱۵. دربند |
۱۳۴۵ |
|
۲. سنتپترزبورگ |
۱۳۲,۲۴ |
۱۶. خاباروفسک |
۱۱۰۶ |
|
۳. اکاترینبورگ |
۴۳۳۹ |
۱۷. ایرکوتسک |
۱۱۰۳ |
|
۴. سامارا |
۳۵۷۴ |
۱۸. ولووگراد |
۹۹۵ |
|
۵. نیژنی |
۳۳۴۸ |
۱۹. بریانسک |
۸۹۶ |
|
۶. روستوف |
۲۴۰۳ |
۲۰. کالینینگراد |
۸۹۵ |
|
۷. چلیابینسک |
۲۲۲۴ |
۲۱. ورنژ |
۸۰۸ |
|
۸. کازان |
۲۱۷۲ |
۲۲. کراسنایارسک |
۷۸۷ |
|
۹. نووسیبیرسک |
۲۰۴۷ |
۲۳. کراسنادار |
۷۸۶ |
|
۱۰. ساراتوف |
۱۸۱۲ |
۲۴. اسمالنسک |
۶۷۱ |
|
۱۱.اوفا |
۱۶۰۲ |
۲۵. تمسک |
۶۳۹ |
|
۱۲. امسک |
۱۵۸۹ |
۲۶. تولا |
۶۰۶ |
|
۱۳. پرم |
۱۵۸۱ |
۲۷. ایژوسک |
۶۰۶ |
|
۱۴. بیرابیجان |
۱۴۳۰ |
۲۸. یاراسلاو |
۵۲۰ |
در حال حاضر جمعیت یهودیان روسیه مانند سایر کشورهای شوروی سابق یک دوره کاهش جمعیت گسترده را پشت سر می گذارد. طبق پیش بینی کمیته یهودیان آمریکا که در سال ۲۰۰۰ اعلام شده بود، طی سی سال آینده بیست و سه هزار یهودی، طی پنجاه سال سیصد و دو هزار و تا هشتاد سال دیگر جامعه یهودیان در روسیه بطور کامل ناپدید می شود. [۲۵]
و همچنین طبق پیش بینی های مراکز تحقیقاتی روسیه اگر روند فعلی باروری و مهاجرت یهودیان تا سال ۲۰۳۰ ادامه یابد حدود ۲۰هزار یهودی در روسیه باقی می مانند که در سال ۲۰۵۰ این تعداد به دو الی سه هزار نفر می رسد و تا ۱۰۰ سال دیگر حتی یک یهودی هم در روسیه باقی نمی ماند. [۲۶]
اما یک جامعه شناس روس به نام Р.В рывкина پیش بینی خوش بینانه ای ارائه کرده است. او در سال های ۱۹۹۵ و ۲۰۰۴ دو بررسی جامعه شناسی از وضعیت دیاسپورای یهودیان روسیه انجام داد. به نظر وی یهودیان زندگی بهتری را نسبت به دهه ۱۹۹۰ آغاز کرده اند، مهاجرت کاهش یافته و یهودیان مجددا برای امور تجاری خود به روسیه باز می گردند، تاکنون صدها سازمان جدید یهودی تاسیس شده است و موسسات خیریه ی یهودیان نیز به سرعت درحال گسترش است که با در نظر گرفتن تمامی این موارد این جامعه شناس معتقد است در آینده شاهد یک احیای قوی قومی- فرهنگی در میان یهودیان خواهیم بود. البته درست است که تعدادی از مهاجرین یا سایر یهودیان در کشورهای مشترک المنافع به روسیه بازگشته اند اما تاثیر چشم گیری در میزان دیاسپورای آن ها نگذاشته است زیرا تعداد مهاجرینی که از روسیه خارج می شوند همواره بیشتر بوده است. جدول زیر میزان مهاجرت یهودیان از روسیه به اسرائیل و از اسرائیل به روسیه را نشان می دهد. طبق آمار ارائه شده بالاترین میزان بازگشت به روسیه طی سالهای ۲۰۰۵ – ۲۰۰۹ بوده است که در این حالت هم تنها ۱/۳۰% از افرادی که به اسرائیل مهاجرت کرده بودند به روسیه بازگشتند که مجدد از سال ۲۰۰۹ این روند سیر نزولی خود را آغاز کرد. ثبات سیاسی، اقتصادی، امنیتی، یهودی ستیزی، موقعیت فدراسیون روسیه در صحنه بین الملل از جمله مواردی هستند که برمهاجرت معکوس یهودیان به فدراسیون روسیه تأثیر گذار بوده اند. [۲۷]
نسبت جریان مهاجرت بین اسرائیل و فدراسیون روسیه، در بین سال های ۲۰۱۵- [۲۸]۱۹۹۰
سال |
مهاجرت از روسیه |
مهاجرت به روسیه |
بازگشت به روسیه% |
||
کل |
میانگین سالانه |
کل |
میانگین سالانه |
||
۱۹۹۰–۱۹۹۷ |
۴/۳۸ |
۸/۴ |
۷/۳ |
۴/۰ |
۶/۹ |
۱۹۹۸–۲۰۰۴ |
۵/۹۰ |
۹/۱۲ |
۸/۱۰ |
۵/۱ |
۹/۱۱ |
۲۰۰۵–۲۰۰۹ |
۸/۱۶ |
۴/۳ |
۱/۵ |
۰/۱ |
۱/۳۰ |
۲۰۱۰–۲۰۱۵ |
۸/۲۵ |
۳/۴ |
۹/۳ |
۶/۰ |
۹/۱۴ |
۱۹۹۰–۲۰۱۵ |
۵/۱۷۱ |
۹/۶ |
۵/۲۳ |
۹/۰ |
۷/۱۳ |
نتیجه گیری
پس از تقسیم لهستان، به امپراتوری روسیه سرزمینهایی اضافه گردید که تعداد زیادی از یهودیان در آن مناطق سکونت داشتند. در اواخر قرن ۱۹ امپراتوری روسیه دارای بزرگترین جامعه یهودی در جهان بود. در دو بازهی زمانی روسیه شاهد بیشترین میزان مهاجرت یهودیان و کاهش دیاسپورای ایشان در سرزمین خود بوده است. نخست در تاریخ ۱۸۸۱ تا ۱۹۰۶ که به دلیل کشتارجمعی و جنگ داخلی دو میلیون یهودی خاک روسیه را ترک کردند و دوم در زمان اتحاد جماهیر شوروی در بازه ی جنگ جهانی دوم. با اینکه در آستانه جنگ تعداد یهودیان در شوروی در بالاترین میزان خود یعنی بیش از ۵ میلیون نفر رسیده بود اما بعد از جنگ جهانی دوم این تعداد به ۳/۲ میلیون نفر رسید البته عوامل مهم دیگری علاوه بر کشته شدن یهودیان در جنگ در کاهش گستردهی این میزان نقش داشته اند به ویژه افزایش مهاجرت تحت عواملی چون:
· گسترش ایدئولوژی انترناسیونالیسم و تشدید فرآیندهای ادغام سازی
· اوضاع اقتصادی نا بسامان
· افزایش آگاهی یهودیان و تمایلات غربگرایانه
· افزایش ازدواجهای مختلط (یهودی با غیر یهودی) و کاهش نرخ باروری
· افزایش مهاجرت زنان یهودی و عدم تشکیل خانواده ی یهودی
کاهش تعداد یهودیان در دوره پس از اتحاد جماهیر شوروی ادامه روندی بود که در دهه ۱۸۸۰ ترسیم شد که به وضوح در دوره شوروی خود را به نمایش گذاشت. در روسیه پس از اتحاد جماهیر شوروی، دیاسپورای یهودیان تمام نشانه های "ناپدید شدن دیاسپورا" را دارا بود.
اوضاع دیاسپورای یهودیان در فدراسیون روسیه امروزی تا حدی ناامیدکننده شده است. یهودیان سالم، ثروتمند، جوان و بالغ مهاجرت کرده اند. تنها تعداد محدودی از یهودیان مسن، بدون فرزند، فقیر و همچنین افراد در سن قبل از بازنشستگی که پرداخت حقوق بازنشستگی آنها دور نیست و افراد معلول، که نسبتاً در میان یهودیان بیشتر از روس ها هستند وجود دارد. در آخرین آمارها اعلام شده است که در نیمه اول سال ۲۰۱۶، مهاجرت از فدراسیون روسیه نسبت به دوره مربوطه در سال گذشته ۹ درصد افزایش داشته است که گویا این روند هنوز هم ادامه دارد. [۲۹]
[۱] . Кризис еврейской диаспоры в постсоветской России.
[۲] Витенберг, Б. М. Вокруг «еврейского вопроса».
[۳] . Michael Stanislawski.The Transformation of Jewish Society in Russia.
[۴] . Anti-Jewish Violence in Modern Russian History.
[۵] . Национальный вопрос в идеологии и политике южнорусского Белого движения в годы Гражданской войны.
[۶] . черта оседлости: نام منطقه ای است که اجازه اقامت دائم یهودیان در آنجا توسط امپراتوری روسیه داده شده بود، اقامت دائم یهودیان خارج از این منطقه ممنوع بود.
[۷] . کاگال یا قاهال یک ساختار سازمانی حکومت دین سالارانه در جامعه بنی اسرائیل باستان بود، قرن ها بعد قاهال نام دولت های خود مختار یهودیان اشکنازی شد تا آنکه در دهه ۱۸۴۰ از بین رفت.
[۸] . Еврейская диаспора в России по данным переписи ۲۰۰۲ года: Конец русской эры в истории евреев?
[۹] . Электронной еврейской энциклопедии.
[۱۰] . Морис Фишберг. Евреи: исследование расы и окружающей среды.
[۱۱] . Основные сведения о развитии этноса восточноевропейских евреев
[۱۲] . Социальная история России периода империи (XVIII — начало XX в.)
[۱۳] . Кризис еврейской диаспоры в постсоветской России.
[۱۴] . История евреев в России.
[۱۵] . Кризис еврейской диаспоры в постсоветской России.
[۱۶]. Слишком поляки для Советов, слишком евреи для поляков: польские евреи в СССР.
[۱۷] . Кризис еврейской диаспоры в постсоветской России.
[۱۸] . Кризис еврейской диаспоры в постсоветской России.
[۱۹] . Еврейская диаспора в России по данным переписи ۲۰۰۲ года: Конец русской эры в истории евреев?
[۲۰] . Постсоветская еврейская диаспора: новейшие оценки.
[۲۱] .Кризис еврейской диаспоры в постсоветской России.
[۲۲] . Российская перепись в этническом измерении
[۲۳] . Национальный состав населения Российской Федерации.
[۲۴] . Крупнейшие города России по численности евреев.
[۲۵] . Евреи на постсоветском пространстве: новые демографические данные.
[۲۶] . еврейской диаспоры в постсоветской России
Литература.
[۲۷] . Кризис еврейской диаспоры в постсоветской России.
[۲۸] . Кризис еврейской диаспоры в постсоветской России.
[۲۹] . Кризис еврейской диаспоры в постсоветской России.
نظر شما