بسیاری از کارشناسان امور بین‌الملل، معتقدند که دلیل توجه دولت آلمان به قرقیزستان و سرمایه‌گذاری در این کشور، حضور ۸ هزار آلمانی است که از زمان استقلال قرقیزستان، در این کشور زندگی می‌کنند.

منابع: موسسه تبادلات آکادمیک آلمان، گوته، ، بنیاد هانس زایدل، بنیاد فردریش ابرت، بنیاد کونراد آدناور و موسسه زبان و فرهنگ آلمانی

آلمان اولین کشور اروپایی بود که در سال ۱۹۹۲، استقلال قرقیزستان را به رسمیت شناخت و سفارت خود را در شهر بیشکک تاسیس کرد. بسیاری از کارشناسان امور بین‌الملل، معتقدند که دلیل توجه دولت آلمان به قرقیزستان و سرمایه‌گذاری در این کشور، حضور ۸ هزار آلمانی است که از زمان استقلال قرقیزستان، در این کشور زندگی می‌کنند. در واقع دولت فدرال برای تامین نیازهای اقلیت آلمانی ساکن در قرقیزستان، سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در حوزه‌های فرهنگی و آموزشی انجام می‌دهد، آن‌ها همچنین از دیرباز، به توسعه زبان آلمانی در قرقیزستان می پردازند. علاوه بر این‌ها، دانشگاه‌های دو کشور، پروژه‌های مشترک زیادی با یکدیگر دارند. موسسات آلمان همچنین در حوزه‌های سلامت و اقتصاد پایدار نیز به موسسات قرقیزستان مشاوره می‌دهند.

توسعه مراقبت‌های بهداشتی

هر چند در سال‌های اخیر، اقتصاد قرقیزستان رشد داشته است، اما هنوز هم بیش از یک سوم جمعیت این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند. بی‌ثباتی سیاسی و ساختارهای اقتصادی منسوخ شده، عامل اصلی مشکلات اقتصادی در این کشور است.  از سوی دیگر، دولت قرقیزستان، نیاز به کمک بیشتری در حوزه آموزش و مراقبت‌های بهداشتی به‌منظور پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دارد. همچنین میزان مرگ و میر مادران در قرقیزستان نسبت به سایر کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی، بالاتر  است. در این شرایط، سازمان‌ها و انجمن‌های بین‌المللی تلاش می‌کنند تا به دولت قرقیزستان کمک کنند. جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی از جمله سازمان‌های آلمانی است که در  اوایل دهه ۹۰ میلادی، پروژه‌های مختلفی در قرقیزستان آغاز کرده است. دفتر این موسسه در بیشکک، پایتخت قرقیزستان واقع شده است و دفاتری نیز در شهرهای اوش و جلال آباد دارد. هدف از تاسیس این دفاتر کمک به دولت قرقیزستان در ارتباط با توسعه کشاورزی، گردشگری روستایی و بوم گردی است. اعضای این سازمان همچنین اقدامات زیادی را در راستای افزایش کیفیت و دسترسی به مراقبت‌های پزشکی، به ویژه در رابطه با بهداشت مادر و کودک انجام می‌دهند. بدین‌ منظور، آموزش کارکنان بخش بهداشت، بهبود مراقبت‌های دوران بارداری و همچنین ارجاع و مراقبت‌های مبتنی بر نیاز زنان باردار و نوزادان در دستور کار این موسسه قرار دارد. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار دهد:

https://www.giz.de/de/weltweit/۳۵۶.html

آموزش سیاسی

از دیگر سازمان‌های مهم آلمانی که در حال‌حاضر در قرقیزستان فعالیت می‌کند، می‌توان به بنیاد کونراد آدناور اشاره کرد. این بنیاد در راستای حمایت از رسانه‌های آزاد، آموزش سیاسی و استقلال در کشور قرقیزستان فعالیت می‌کند. اعضای بنیاد کونراد آدناور در آسیای مرکزی با برگزاری کنفرانس‌ها و کارگاه‌های آموزشی تلاش می‌کنند تا در راستای اهداف خود قدم بردارند. اگر مایلید اطلاعات بیشتری درباره این بنیاد به دست آورید، به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.kas.de/de/web/zentralasien/ueber-uns

ارائه بورسیه به مدیران جوان

بنیاد هانس زیدل از دیگر سازمان‌های مهم آلمانی است که در حال‌حاضر در قرقیزستان فعالیت دارد. این بنیاد از سازمان‌های محلی در قرقیزستان حمایت می‌کند و به مدیران جوان برای حضور در یک دوره آموزشی، بورس تحصیلی ارائه می دهد. هدف از این اقدامات، تقویت جامعه مدنی، اصلاح ساختارهای اداری و توسعه فرهنگی است. حتی مسئولان این بنیاد از سال ۲۰۰۲، موسساتی را که در زمینه آموزش مدیران جوان در حوزه عمومی و شهری فعالیت دارند، مورد حمایت قرار می‌دهند. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این بنیاد در اختیارتان قرار دهد:

https://centralasia.hss.de/hss-in-zentralasien/kirgisistan/

مقابله با خشونت خانگی و توانمندسازی جوانان

بنیاد فردریش ابرت نیز از دیگر سازمان‌های آلمانی است که در قرقیزستان تاسیس شده است. این انجمن در راستای مقابله با خشونت خانگی، توانمندسازی جوانان، تقویت نهادهای قانونی و جامعه مدنی و همچنین حمایت از اتحادیه کارگاری فعالیت می‌کنند. همچنین این گروه به دولت قرقیزستان کمک می‌کنند تا مواضع خود در سطح جهانی را دنبال کنند. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های بنیاد فردریش ابرت در اختیار علاقمندان قرار دهد:

https://www.fes.de/standorte/fes-international/kirgisistan

تبادلات آکادمیک

براساس آمارهای مربوط به سال ۲۰۱۶،  قرقیزستان دارای ۵۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی است که از این تعداد ۳۱ دانشگاه به صورت دولتی و ۱۹ دانشگاه به صورت خصوصی اداره می‌شوند. در سیستم آموزشی این کشور، دوره کارشناسی در برخی از رشته‌ها، پنج ساله است و دانشجویان علاوه بر گذراندن ۴ سال تحصیلی، باید در یک دوره آموزش یک ساله نیز شرکت کنند. همچنین دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا نیز در اکثر دانشگاه‌های قرقیزستان وجود دارد. با این حال، ساختار آموزشی در دانشگاه‌های قرقیزستان کامل نیست و بیکاری و فقر موجب شده که بسیاری از دانشجویان و پژوهشگران تصمیم به مهاجرت به اروپا بگیرند. در میان کشورهای اروپایی، آلمان محبوبیت زیادی دارد. از این‌رو، موسسه تبادلات آکادمیک آلمان، هر ساله فهرستی از فرصت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی را برای دانشجویان قرقیزستانی منتشر می‌کند. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری در این باره در اختیار علاقمندان قرار دهد:

https://www.daad.de/de/laenderinformationen/asien/kirgisistan/ueberblick-bildung-und-wissenschaft/

تاسیس مرکز زبان و فرهنگ آلمانی

گزارش‌ سایت وزارت خارجه آلمان نشان می‌دهد که علاوه بر اقلیت آلمانی ساکن در قرقیزستان، شهروندان این کشور نیز به یادگیری زبان آلمانی علاقه زیادی دارند. از این رو، مرکز زبان و فرهنگ آلمانی در این کشور تاسیس شده و سال‌ها است که در راستای توسعه زبان و فرهنگ آلمانی فعالیت می‌کند. این مرکز، کلاس‌هایی برای آموزش زبان به بزرگسالان، جوانان و کودکان به صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌کند. همچنین در این مرکز، امتحانات رسمی موسسه گوته برگزار می‌شود. علاوه بر این‌ها، این مرکز، اطلاعات کاملی درباره تحصیل و پژوهش در آلمان به علاقمندان ارائه می‌دهد و با انجمن‌ها و سازمان‌های فرهنگی و هنری در قرقیزستان نیز همکاری می‌کند. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری در این باره در اختیارتان قرار دهد:

https://www.daad-kyrgyzstan.org/de/studieren-amp-forschen-in-deutschland/deutsch-lernen/deutsch-lernen-in-kirgisistan/

برگرفته از هفته نامه فرهنگی رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در آلمان؛ سال دوازدهم؛ خرداد ۱۴۰۰, شماره۵۳۰

کد خبر 6098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =