کسانی که به نصرت فتح علی خان، قوالی خوان معروف پاکستانی گوش می دهند با شنیدن قوالی وی آن مرحوم را زنده نگه می دارند. هواداران وی در سراسر جهان حضور دارند.

کسانی که به نصرت فتح علی خان، قوالی خوان معروف پاکستانی گوش می دهند با شنیدن قوالی وی آن مرحوم را زنده نگه می دارند. هواداران وی در سراسر جهان حضور دارند.

      چند روز پیش، یکی از کاربران رسانه های اجتماعی ویدیویی از ویرات کوهلی، کاپیتان تیم کریکت هند را در توییتر بارگزاری کرد و همینطور دست به دست می شود. در این ویدئو، ویرات کوهلی نحوه شروع صبح خود را توضیح می دهد.

       در این ویدئو، ویرات کوهلی، بلندگوی خود را به هواداران نشان می دهد و می گوید هر صبح خود را با قوالی نصرت فتح علی خان پاکستانی آغاز می کند. وی همچنین قوالی ضبط شده را نشان داده و مرحوم نصرت فتح علی خان قوالی، کلامی: "در آن جهان با عمل موفقیت خواهد شد"را می خواند.

        ویرات کوهلی گفت: "روز من با کافه و موسیقی زیبا آغاز می شود".

         توضیح:

        هنر قوالی خوانی مانند شاعری در شبه قاره از قرن ها پیش مورد توجه و علاقه بوده است. قوالی خوانان کلام منظوم خود را با سبک ویژه و با لحن، صدا و آهنگ خاصی بیان می کنند. برخی از مردم قوالی را همانند  و یا به عنوان موسیقی گوش می دهند، اما قوالی با موسیقی متفاوت است. معمولا در قوالی ها همیشه کلامی به کار می رود که شنونده را به یاد خداوند متعال و یا پیامبر اکرم (ص) یا اهل بیت (ع) می اندازد. هنر قوالی در ترویج آموزه های اسلامی بسیار موثر بوده است و افرادی مانند ویرات کوهلی، کاپیتان تیم کریکت هند که مسلمان نیست نیز به خاطر موسیقی، لحن، صدا و آهنگ زیبای  کلامی آن را گوش می دهند.

        نصرت فتح علی خان، قوالی خوان معروف پاکستانی است که از دوستدار اهل بیت (ع) نیز بوده است. وی ۱۳ اکتبر ۱۹۴۸به دنیا آمد و ۱۶ آگوست ۱۹۹۷ درگذشت. این شاعر، نوازنده و کارگردان بزرگ پاکستانی در درجه اول قوالی خوان بود. نصرت فتح علی خان به عنوان یکی از بزرگترین قوالی خوان صوفی به زبان اردو و بزرگترین قوالی خوان در جنوب آسیا شناخته می شود. وی همچنین به عنوان " قوال امپراتوری" یعنی پادشاه قوالی شناخته می شود. نخستین قوالی وی در مدح مولای متقیان حضرت علی (علیه اسلام) تحت عنوان "علی مولا علی، علی دم، دم" یادگار آن روزها است و بعداً، وی اشعار عامیانه و کلام شاعران معاصر را به سبک قوالی خود خواند.

کد خبر 6636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =