گروه‌های بت‌پرستی باستان به شمن‌ها ملحق می‌شوند

آمار واقعی شمن­های ساکن در فدراسیون روسیه اعلام شد. کارا-اوول داپچون رهبر شمن­های ساکن در فدراسیون پس از سومین اجلاس سالانه شمن­ها در شهر کیزیل پایتخت جمهوری تیوا جمعیت شمن­های ساکن در فدراسیون روسیه را ۴۰۰۰ تن اعلام کرد که هر سال بر تعداد آنها افزوده می­ شود.

آمار واقعی شمن­های ساکن در فدراسیون روسیه اعلام شد. کارا-اوول داپچون رهبر شمن­های ساکن در فدراسیون پس از سومین اجلاس سالانه شمن­ها در شهر کیزیل پایتخت جمهوری تیوا جمعیت شمن­های ساکن در فدراسیون روسیه را ۴۰۰۰ تن اعلام کرد که هر سال بر تعداد آنها افزوده می­شود.

به گفته او، مردم روسیه از تمام اقوام و ادیان به شمن­ها مراجعه و از آنها درخواست کمک می­کنند. شمن­ها، طبق آداب و باورهایشان، خود را برای کمک به انسان­ها با استفاده از قدرت­های طبیعت ملزم می­دانند. در اجلاس نامبرده، تصمیم بر این شد که درخواست خود را برای به رسمیت شناختن جامعه دینی شمن­های روسیه به دولت اعطا کرده و خواستار تصویب «آیین ­نامه کرامت انسانی» شمن‌ها بشوند.

کارا-اوول داپچون در اجلاس سالانه از تمامی شمن­ها خواست که ادیان اسلاو­های غیروحدانی جامعه امروز روسیه را به رسمیت بشناسند. رهبر شمن­های روسیه در گفت­وگو با خبرنگار ریانووستی گفت:‌ هر یک از گروه­های بت­ پرست دوران باستان تمایل دارند تا به شمن‌ها ملحق شوند، زیرا اهداف و آداب و مناسک یکسانی دارند.

اولین اجلاس سراسری شمن­های روسیه سال ۲۰۱۸ در شهر کیزیل برگزار شد. در همان زمان کارا-اوول داپچون به عنوان رپیس سازمان دینی محلی کیزیل تحت عنوان آدیغ اِرِن (به زبان روسی یعنی روح خرس) برگزیده شد.

روز ۳۰ جولای ۲۰۲۱ رهبر شمن­های روسیه اعلام کرده بود که زمان نجات روسیه فرارسیده است و شمن­ها برای انجام این امر مهم آماده می­شوند. به گفته او، هم­صحبتان ارواح آماده می­شدند تا در روز اول آگوست در اجلاس بزرگ سراسری روسیه موضوع نجات روسیه را به بحث و تبادل نظر بگذارند.

از گذشته­های دور اقوام ساکن در سیبری، شمن­ها را پیام­آوران نیروهای ماورایی می‌دانستند. آنان باور داشتند که از هوش رفتن یا تشنج­های صرع ­گونه کودک، نماد منحصربفرد بودن او است. کودکان پس از گذراندن دوره هنر شمنیسم به عضوی مهم از این جامعه و منبع دانش و اندرزدهنده خردمند تبدیل می­شدند، زیرا طبق سنت، آنها توانایی صحبت با ارواح را پیدا می­کردند.

شمن­ها یا واسطه ­های دو عالم با آوازی خوفناک که از اعماق سینه بیرون می­آید به حالت خلسه می­روند تا با نیروهای ماورایی ارتباط برقرار کنند. اگرچه بسیاری از آنان این کار را رایگان انجام نمی­دهند.

شبکه­های اجتماعی مملو از بیانات و اعلامیه ­های آنان با این مضمون است: شمن باتجربه فساد را از بین می­برد یا از بیماری نجات می­دهد. امروز در جمهوری تیوا شمن یک شغل رسمی محسوب می­شود و در دفترچه سوابق کاری، عنوان شغلی را «شمن» می‌نویسند. این افراد علاوه بر درمان مردم، در شناسایی قاتلین توسط پلیس و حفظ و نگهداری اماکن فرهنگی کمک می­کنند. شمن­ها موظف هستند در شرایط مختلف به مردم کمک کنند: حل مشکلات حیاتی مردم و شفای آنها. در شرایط همه­ گیری بیماری کرونا افراد زیادی به آنها مراجعه کرده ­اند و شمن­ها با برگزاری آیین مخصوص به صورت جمعی مردم را از ابتلا به بیماری حفظ می­کنند.

سه سال پیش، شمن­ها با یکدیگر متحد شده‌اند و شورای واحد تشکیل داده­اند. همان زمان از برنامه ­های بلندمدت خود برای تبدیل شدن به «پنجمین قدرت دینی» در کشور صحبت کردند. شمنیسم در مناطق سیبری، خاور دور، بوریاتی، ایرکوتسک رواج دارد که جمعیت کل آنها به یک میلیون نفر می­رسد. ۱۵٪ جمعیت منطقه بوریاتی شمن هستند. امروز در منطقه هاکاسی جمعیت آنها به سرعت در حال فزونی است.

تمامی فعالیت­های سازمان‌های دینی در روسیه بر مبنای قانون «آزادی دینی و اتحادیه­ های دینی» مصوب سال ۱۹۹۷ صورت می­گیرد. در مقدمه گفته شده که فدراسیون روسیه چهار دین را به رسمیت می‌شناسد که به ترتیب اولویت، مسیحیت ارتدوکس، اسلام، بوداییسم و یهودیت هستند.

اظهارات اخیر شمن‌ها برای به رسمیت شناخته شدن، فزونی گرایش این باور و آیین در میان نمایندگان سایر ادیان است. با افزایش تقاضا در جامعه نسبت به خدمات آنها، رقابت میان خادمان ارواح نیز رو به افزایش گذاشته است.

کد خبر 9055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =