کریستینا بو شچه در شهر خاباروفسک در شرق دور روسیه بدنیا آمده و تا ۲۰ سالگی در آنجا زندگی می کرده ست. سپس در مسافرتی که به ژاپن داشت با همسرش محمد که ایرانی است آشنا شده است ...

        

۱. کمی در مورد خودتان بگویید، کجا به دنیا آمده اید، در چه رشته ای و کجا تحصیل کرده اید؟

من در شهر خاباروفسک در شرق دور روسیه بدنیا آمده ام. تا ۲۰ سالگی در خاباروفسک بودم سپس در مسافرتی که به ژاپن داشتم با همسرم محمد که ایرانی است آشنا شدم. در دانشگاه خاباروفسک به صورت غیر حضوری اقتصاد تجارت خواندم .

۲. اولین بار چطور با ایران آشنا شدید؟ چه تصوری در ابتدا از ایران داشتید؟

قبلا هیچ چیزی در مورد ایران نمی دانستم. هیچ علاقه ای به این کشور نداشتم. هیچ ارتباطی هم با ایران نداشتم اما وقتی با همسرم آشنا شدم که ایرانی بود، علاقمند شدم ببینم ایران چه کشوری است در اینترنت مطالب مربوط به ایران را می­خواندم. من هیچ تصور ابتدایی از ایران نداشتم اما پس از جستجو در اینترنت اطلاعات خوبی پیدا نکردم و می شود گفت حتی تصویر بدی نیز در ذهنم تشکیل شد که با واقعیتی که از ایران دیدم بسیار متفاوت بود.

۳. آیا در بدو آشنایی با همسرتان تصمیم داشتید در ایران زندگی کنید؟

نه من و همسرم در ژاپن آشنا شدیم و در آنجا با هم زندگی کردیم و برنامه ای برای زندگی در ایران نداشتیم. ما در ژاپن ۴ سال زندگی کردیم. من آنجا فروش اینترنت محصولات آرایشی و بهداشتی داشتم. پس از ۴ سال زندگی مشترک تصمیم گرفتیم به ایران برویم و کار کنیم. سه سال پیش ایران پس از لغو تحریم های امریکا وضعیت خوب و امید بخشی برای کار به عنوان بازاری که اشباع نشده است، داشت. این امر به من و همسرم انگیزه داد تا بازار کار در ایران را امتحان کنیم.

۴. اولین تصویری که از ایران دارید چیست؟

وقتی برای بار اول به ایران آمدم در شوک بودم زیرا همه چیز خوب بود. قبل از اینکه به ایران بیایم فکر می کردم امنیت در ایران نیست. من قبل از آمدن به ایران تصور می کردم به کشوری می روم که قوانین مذهبی سفت و سختی دارد. زن ها در ایران محدودیت های زیادی دارند وقتی به ایران آمدم فورا این تصورات منفی از بین رفت. من وارد تهران شدم و دیدم تهران یک شهر بسیار زیبا است. ساختمان های امروزی و مدرن زیادی دارد. در صورتی که تا قبل آن تصور می کردم در ایران ساختمان ها خراب هستند، راه و جاده مناسب وجود ندارد. مرکز خرید نیست. همه مردم در خیابان با روبنده و چادر رفت و آمد می کنند و درخانواده زن جنس دوم است و مرد ها با همسر خود بدرفتاری و تحکم دارند و هر مردی همزمان ۱۰ تا زن دارد. اما زمانی که وارد ایران شدم خیلی زود تمام این تصورات غلط از بین رفت وحتی متوجه شدم جایگاه زن در خانواده ایرانی مثل کشورهای مدرن است. بیشتر وقت ها زن ها تصمیم می گیرند و زندگی را مدیریت می کنند.

۵. مگر شما قبل از آمدن در مورد ایران مطالعه نداشتید و یا از همسرتان اطلاعات نگرفته بودید؟

در اینترنت به زبان روسی تقریبا اطلاعاتی نبود. یک سری سایت در مورد ایران مطلب داشتند اما اطلاعاتی مورد نیاز من را در دسترس قرار نمی داد. تقریبا ۳ سال قبل به ایران آمدم وقتی در مورد پوشش زنان ایران در اینترنت جستجو کردم تصویر زنی با چادر سیاه آمد و اطلاعات بسیار کمی به زبان روسی دیدم. فقط وقتی از نزدیک ایران را دیدم متوجه شدم که ایران کشور امروزی است. در حال حاضر اوضاع کمی تغییر کرده است. روس های زیادی هستند که دوست دارند به ایران سفر کنند و ایران را از نزدیک ببینند در صورتی که ۳ سال پیش این حجم از علاقمندی نبود.

۶. در مورد اولین خاطره ای که از ایران دارید بگویید؟ آیا خاطره خوبی دارید؟

اولین بار که به ایران آمدم تنها سفر کردم خیلی استرس داشتم. تا لحظه آخر دوستانم سعی کرده بودند من را از سفر به ایران منصرف کنند. آنقدر روسری را محکم دور گردنم بسته بودم که نفسم بالا نمیامد. همسرم قبلا به ایران رفته بود و همراه خانواده اش برای استقبال از من به فرودگاه آمدند. بیشتر از ۳۰ نفر به استقبال من آمده بودند. راستش تصور نمی کردم این جمعیت برای من به فرودگاه بیایند. همسرم به همراه پدر و مادر و خواهر هایش. خواهر زاده ها و عمه و عمو خاله و دایی و بچه­های آنها. درست مثل ستاره سینما یا ورزشکاری که مدال آورده باشد. این استقبال باشکوه خیلی حس خوبی به من داد. اول از همه مادر محمد جلو آمد اسمش فاطمه است ما قبلا به صورت غیر حضوری با همدیگر معاشرت کرده بودیم بوسیله اسکایپ یا ترجمه گوگل برای همدیگر می نوشتیم و کمی هم انگلیسی می داند. جلو آمد من را در آغوش گرفت به زبان انگلیسی گفت الان در خانه ات هستی دخترم. این کلمات برای من نجات بخش بود چون یک دفعه این ذهنیت را به من داد که من به یک کشور غریبه نیامده­ام بلکه به کشوری آمدم که منتظرم بودند جایی که من را دوست دارند. مادر شوهرم با من رابطه خیلی گرمی دارد از اولین روز همیشه من را حمایت کرده است.

۷. در حال حاضر در چه زمینه هایی مربوط به ایران فعالیت می کنید؟

در حال حاضر فقط در بخش گردشگری و نوشتن مطلب درمورد ایران به زبان روسی در اینستاگرام فعالیت می کنم. تورهایی برای دیدن ابنیه تاریخی و فرهنگ مردمی ایران دارم. مسافران من که روس زبان هستند راه ابریشم ایران، شیراز، یزد، اصفهان، کاشان و تهران را می بینند. به زودی می خواهیم تور جزیره کیش را هم به برنامه سفرمان اضافه کنیم.

۸. از چه زمانی وبلاگ نویسی و فعالیت در زمینه گردشگری ایران را آغاز کردید؟

از اولین روزهای اقامتم در ایران تقریبا دو سال و نیم پیش. اولش فقط جنبه اطلاع رسانی به دوستان و بستگانم را داشت. هر زمان چیز جالب می دیدم در وبلاگم می گذاشتم. کم کم خودم علاقمند شدم که به همراه همسرم شهرهای مختلف ایران را ببینیم و در حین سفر عکس می گرفتم و در صفحه مجازی می گذاشتم که دیدم با استقبال زیادی مواجه شدم. البته که اول خیلی از مخاطبانم قبول نمی کردند که این تصاویر زیبا ایران است. بعد افراد زیادی ابراز علاقمندی کردند که به ایران بیایند و با من این مکان های زیبا را ببیند.

۹. در کدام شبکه های اجتماعی در مورد صنعت گردشگری ایران فعالیت دارید؟ چه تعداد مخاطب دارید؟

من فقط یک پیج اینستاگرام دارم و در بقیه صفحات مجازی فعلا فعالیت ندارم اما می خواهم تجهیزات تهیه کنم و در یوتیوپ هم ویدیو بگذارم. در حال حاضر در صفحه اینستاگرام بیشتر از سیصد و چهل هزار نفر مطالب من را دنبال می کنند. یکبار سفری را برای تعدادی از فعالان اینستاگرامی که مخاطب های بسیار زیادی دارند و روس زبان هستند ترتیب دادم آنها به ایران سفر کردند و ما با هم دور ایران را سفر کردیم و عکس های زیادی از ایران در اینستاگرامشان گذاشتند. تجربه بسیار خاص بود.

۱۰. به نظر خودتان چه چیزی کار شما را متمایز کرده است؟

من بیشتر سعی می کنم فقط در مورد زندگی معمولی صحبت کنم. مطالبی در مورد خودم، خانواده همسرم، مادر شوهرم، پدر شوهرم، اقوام و دوستانمان که در کنار آنها زندگی می کنم به اشتراک می گذارم. در مورد روابطم و حس هایی که نسبت به آدم ها و مکان ها دارم می نویسم. بعضی وقت ها هم در مورد تاریخ مکان ها و افراد اطلاعاتی را که خوانده ام برای مخاطبانم تعریف می کنم. فکر می کنم این مطالب چون از نگاه یک دختر خارجی روس زبان به کشور ایران است برای مخاطبان من جالب است.

۱۱. کسانی که به ایران سفرنکرده اند پیش از سفر چه تصوری از ایران دارند؟ آیا بعد از سفر به ایران نظرشان تغییر می کند؟

همیشه توریست ها وقتی به ایران می آیند شگفت زده و متعجب می شوند چون تصویری که دارند با آنچه در واقع تجربه می کنند کلا متفاوت است.  معمولا در وهله اول با دیدن مردم ایران شگفت زده می شوند من بارها شنیدم که گردشگران می گفتند مردم اصلی ترین جذابیت گردشگری ایران هستند. مردم ایران بسیار خاص مهربان و خونگرم هستند و گردشگران معمولا تا قبل از اینکه بیایند و این را به چشم ببینند نمی دانند. بیشتر گردشگرها قبل از سفر در مورد بعضی از آثار تاریخی اطلاعات درستی گرفته اند مثلا می آیند که تخت جمشید را ببینند و خود را برای دیدن این بنای تاریخی آماده کرده اند اما اطلاعات و تصویری که از مردم ایران دارند کاملا اشتباه است. تصور می کنند که مردم ایران بسیار مذهبی و متعصب و افراطی هستند. گردشگران روس زبان وقتی از نزدیک با مردم ایران برخورد می کنند بسیار حیرت زده می شوند.

۱۲.  به نظر شما افکار عمومی روسیه چه نکاتی را باید در مورد ایران بدانند؟

در وهله اول باید بدانند ایران یک کشور متمدن است و جهان سوم نیست. چون خیلی ها تصور می کنند ایران کشوری توسعه نیافته و جهان سوم است. در صورتی که ایران کشور بسیار پیشرفته ای است و فقط با یک سری مشکلات مانند تحریم مواجه شده است که اجازه توسعه کامل به ایران را نمی دهد. من یقین دارم که اگر تحریم نبود ایران مثل امارات سریع رشد می کرد. افکار عمومی دنیا باید بداند که ایران کشوری ثروتمند، توسعه یافته، متمدن و امن است. باید بدانند در ایران عملیات جنگی صورت نمی گیرد چون خیلی ها فکر می کنند که ایران درگیر جنگ است.

۱۳. گردشگران روسی در ایران بیشتر جذب چه جاذبه های گردشگری می شوند؟

خیلی از گردشگران تخت جمشید را می شناسند و سال ها آرزوی دیدنش را داشته اند. چون یکی از مهمترین آثار باستانی ایران و دنیا است. گردشگران معمولی به ایران نمی آیند معمولا افرادی که تحصیلات بالای دانشگاهی دارند یا جهانگرد هستند و به کشورهای بسیار زیادی در دنیا سفر کردند ایران را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند. کسانی که فرهنگ و تاریخ ایران را دوست دارند و می شناسند. افرادی که تحصیل کرده نیستند معمولا می ترسند به ایران سفر کنند و فکر می کنند ایران ناامن و ترسناک است. پس از تخت جمشید مسجد نصیر الملک شیراز یکی از پرطرفدارترین اماکن دیدنی در ایران است. چون بخاطر شیشه های رنگیش بسیار معروف است و تصاویر آن را در سایت های مختلف دیده اند و همیشه می پرسند که آیا به مسجد شیشه های رنگی خواهیم رفت یا خیر. در پایان سفر من همیشه از گردشگرها می پرسم که کدام شهر را بیشتر دوست دارند بیشتر جواب می دهند شهر اصفهان، اما من خودم در ایران یزد را بیشتر دوست دارم، پشت بام های گلی و بادگیرهای یزد حس بسیار زیبایی در خود دارد که بیننده را مجذوب می کند.

۱۴. چه غذاهایی را توریست ها بیشتر دوست دارند؟ شما کدام غذای ایرانی را بیشتر از دوست داری؟

می توان گفت انواع مختلف کباب طرفداران زیادی دارد. گیاهخوارهایی که در تورها هستند فکر می کنند در ایران غذای گیاهی پیدا نمی شود و همه غذاها گوشتی است اما پس از خوردن کشک بادمجان، میرزا قاسمی، آش، قرمه سبزی بدون گوشت مجذوب این غذاها می شوند و همیشه از عطرآگینی، طعم بسیار خوشمزه و کیفیت بالای میوه و سبزیجات ایران تعریف می کنند. غذاهای ایرانی خیلی متفاوت است از غذاهای کشورهای دیگر است زیرا تنوع زیادی دارد و بسیار مفید است. غذاهای ایرانی سبزی بسیار دارد در طبخ آن از گوشت گوسفند استفاده می شود. از گوشت خوک در غذاهای ایرانی استفاده نمی کنند و این یک حسن است زیرا جدا از دلایل مذهبی از نظر علمی هم ثابت شده است گوشت خوک برای بدن بخاطر چربی بالایش مضر است.

کشک بادمجان غذای محبوب من است و البته قرمه سبزی که خودم خیلی خوب درست می کنم. من حتی دستور پخت قرمه سبزی را در صفحه اینستاگرامم منتشر کردم. جوجه کباب رو هم خیلی دوست دارم. از غذاهای ایرانی آش را دوست ندارم و بقیه غذاها را با کمال میل می خورم.

۱۵. به نظر شما مشکلات گردشگری در ایران کدام است؟

در ایران بزرگترین مشکل خدمات رسانی است. خدمات رسانی در رستوران ها اصلا خوب نیست و فاصله زیادی با سطح بین المللی دارد. چون در ایران توریست زیادی وجود ندارد. این را نیاموخته اند هر چه که توریست بیشتری به ایران بیاید این صنعت توسعه پیدا می کند و آنها یاد می گیرند که چگونه سطح خدمات جود را ارتقا بخشند. به عنوان مثال وقتی به رستوران می رویم سرویس دهی بسیار دیر و بی نظم انجام می شود. آوردن منو و گرفتن سفارش و آوردن غذا خیلی طول می کشد. باید چند بار درخواست کنیم برای هر چیزی و خیلی باید منتظر بمانیم. برای گردشگران خارجی این طبیعی نیست. در ایران به این مساله به عنوان مشکل نگاه نمی شود. اما خارجی ها به این موضوع توجه می کنند برای اینکه در کشور خودشان یک جور دیگه است و همیشه توریست ها می پرسند چرا اینقدر طول می کشد و یا چرا باید این همه منتظر باشیم.

همچنین موضوع سرویس های بهداشتی برای گردشگران بسیار مهم است. در هتل ها یا مراکز گردشگری سرویس های بهداشتی فرنگی  وجود دارد اما وقتی ما بین شهرها توقف می کنیم سرویس بهداشتی فرنگی در راه پیدا نمی کنیم و همیشه سرویس های بهداشتی شرایط خیلی بدی دارند و نظافت رعایت نمی شود. بیشتر توریست ها نمی توانند از سرویس بهداشتی ایرانی استفاده کنند مخصوصا که خیلی از تورها مخصوص افراد بازنشسته است که مشکل زانو و پا دارند.

۱۶. چه جاذبه های خاص گردشگری در ایران وجود دارد که ایران را از دیگر کشورها متمایز می کند؟

با وجود تمامی مشکلات و تحریم ها، ایران یک ویژگی دارد که بقیه کشورها ندارند یک چیز مخصوص به خود. افرادی که به ایران می آیند متوجه می شوند که ایران شبیه به هیچ یک از کشورهای اسلامی نیست. ایران شبیه به ترکیه و مصر نیست. ایران فرهنگ بسیار غنی دارد و ایرانی ها از فرهنگ و آداب و رسوم خود حمایت می کنند و آن را فراموش نمی کنند. مثلا رستوران های امروزی می سازند و هتل های جدید و در طراحی داخلی آن از المنت های فرهنگ ایرانی مثل آینه کاری، مبل های سنتی و یا فرش های ایرانی استفاده می کنند. اینطور به نظر می رسد که ایران نمی خواهد مثل کشورهای اروپایی شود بلکه علاقه دارد فرهنگ خود را حفظ کند و این بسیار خوب است زیرا که چگونه می شود به کشوری سفر کنی  و احساس نکنی تفاوتی وجود دارد وقتی غذای اروپایی می خوری و شکل هتل کاملا اروپایی است تفاوتی نمی بینی. اما وقتی به ایران میروی کاملا در یک محیط دیگر هستی. در هتلی که به سبک خانه های قدیمی ایرانی است سکونت می کنی. غذا از ظرف مسی قدیمی می خوری و مردم ایران با روی باز از تو استقبال می کنند. در حال حاضر ایران شرایط ویژه ای دارد مردم از گردشگر ها استقبال می کنند یعنی حجم گردشگر مثل خیلی از کشورها آنقدر زیاد نیست که برای مردم عادی شده باشند. ایرانی ها بسیار مهربان هستند و توریست ها این را خوب می فهمند چون در کشورهای دیگر اینطور نیست. می توان گفت ایرانی ها در دنیای دیگری زندگی می کنند. ایران به هیچ کشور دیگری شبیه نیست.

۱۷. چه پیشنهادی برای مسئولین ایرانی جهت ارتقاء صنعت گردشگری دارید؟

من فکر می کنم در وهله اول باید به جاذبه های توریستی توجه شود چون بسیاری از ابنیه های تاریخی در شرایط بدی قرار دارند در شهرهایی مثل اصفهان و شیراز که شهرهایی هستند که توریست زیادی می آید به ابنیه های تاریخی رسیدگی می شود و مداوم ترمیم می شوند اما به عنوان مثال در شهر سمنان و در استان مازندران مکان های تاریخی زیادی را دیدم که نیاز به مرمت داشتند و از آنجا که توریست کمی به بازدید این مکان ها می رود به آنها رسیدگی نمی شود. ساختمان ها در شرایط بسیار بدی بودند. مسجدهای قدیمی که بسیار خاص و زیبا هستند انگار رها شده اند و هیچ کس تعمیرشان نمی کند و دارند از بین می روند و این بسیار ناراحت کننده است زیرا اگر خراب شوند تجدید ناپذیر هستند و نیاز هست که از این اماکن محافظت شود. نه تنها اصفهان و شیراز و یزد نیاز به مراقبت دارند. بلکه در ایران مجموعه عظیمی از بناها با پیشینه تاریخی وجود دارد که بسیار مهم و جالب و با ارزش هستند.

نکته بعدی بحث ویزا است که اگر مانند کشور ترکیه تسهیلات بدون ویزا فراهم باشد فکر می کنم اقبال گردشگران بیشتر می شود. مشکل دیگر پرداخت های بانکی است که یک نفر از خارج از کشور نمی تواند به همه هتل ها و بلیت های داخلی دسترسی داشته باشد و خریداری کند و اینکه گردشگران برای خرید باید پول نقد با خود به ایران بیاورند و کارت های بانکی بین المللی در ایران کار نمی کند. اغلب گردشگران در ایران صنایع دستی های زیبای ایران را می بیند و می خواهد بخرند و با خود ببرند اما نمی توانند چون معمولا پول محدودی بصورت نقدی با خود میاورند.

کد خبر 907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =