تیخون سیسویف در روزنامه «ار.ب.کا» تحلیلی کوتاه از تاثیرات همه­ گیری ویروس کرونا بر تجارت، بهداشت، آموزش و جامعه ارائه داده است که در ادامه می­ خوانید:‌

تیخون سیسویف در روزنامه «ار.ب.کا» تحلیلی کوتاه از تاثیرات همه ­گیری ویروس کرونا بر تجارت، بهداشت، آموزش و جامعه ارائه داده است که در ادامه می­ خوانید:‌

محبوبیت خدمات مجازی cloud service

ویروس کرونا فناوری­های مجازی را قوی­تر کرد. در شش ماه اول سال ۲۰۲۱ تقاضا برای استفاده از خدمات مجازی تا ۳۰ درصد افزایش داشته است. به لطف این تغییر، کارکنان بخش خدمات پخش غذا، کالاهای مصرفی و الکترونیک موفق به جبران خسارت­های ناشی از تغییر روش کار شدند. تا پیش از این، همین شرکت­ها از روش سنتی مرکز پردازش اطلاعات مشتریان استفاده می­کردند و به مرور مشتریان دایمی خود را از دست می­دادند.

افزایش محبوبیت تجارت الکترونیک

قرنطینه و نگرانی از ابتلاء به بیماری باعث شد که حوزه تجارت الکترونیک و خرده ­فروشی الکترونیک رشد قابل توجهی داشته باشد. طبق آمار مرکز مطالعات «آژانس ملی تحقیقات مالی» روسیه، ۶۰ درصد شهروندان روسیه در دوران قرنطینه محصولات و کالاهای غیرخوراکی را به صورت آنلاین سفارش می­دادند. سهم خرید آنلاین از بازار کالاهای مصرفی در مقایسه با سال ۲۰۱۹ تقریبا دو برابر بیشتر شده است: از ۱.۹در سال ۲۰۱۹ به ۳.۲ در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت و در پایان سال ۲۰۲۰ نیز تا ۴درصد بیشتر شد.

معاشرت از راه دور و درمان از از راه دور

جداماندن از سایر افراد جامعه باعث شد که فناوری­ ارتباط از راه دور همزمان در چند شاخه با سرعت توسعه پیدا کند. از یک سو،‌ بسیاری از شرکت­ها رویکردهای جدیدی را با تکیه بر فناوری­ ارتباط از راه دور پیش گرفتند تا بتوانند فرایند کار را در خارج از دفتر مدیریت کنند و در عین حال نرم ­افزارهایی برای تحلیل حجم گسترده ­ای از داده ­ها را بکار بگیرند و فضایی برای ارتباط بین کارکنان و مشتریان در اختیار داشته باشند.

از سوی دیگر، برای اولین بار ارایه خدمات پزشکی از راه دور به یک ترند جهانی تبدیل شد. به عنوان مثال،‌ در نیمه اول سال۲۰۲۰ متقاضیان دریافت مشاوره از پزشک با استفاده از نرم ­افزارهای موجود تا ۱۷۷ درصد به نسبت شش ماه اول سال ۲۰۱۹ افزایش یافت. با توجه به افزایش تقاضا، طراحی الگوریتم برای هوش مصنوعی پزشکی و خدمات هوش مصنوعی سرعت بیشتری گرفت.

کاهش مصرف گوشت و جایگزینی آن با گیاهان

نگرانی­های مردم از وجود ویروس کرونا در گوشت دام باعث شد که افراد مصرف گوشت را کمتر کرده و غذاهای گیاهی را جایگزین آن کنند. طبق آمار سازمان ملل متحد،‌ مصرف گوشت به ازای هر نفر در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۳ درصد کاهش یافته است.

قرنطینه تاثیری بر روند گرمایش زمین نداشت

در بهار سال ۲۰۲۱ معادل ۲۰۰ میلیون تن گاز دی اکسید کربن کمتری به هوا وارد شد. حتی اگر این روند ادامه پیدا کند،‌ در چشم اندازه بلند مدت تاثیر چندانی بر گرم شدن درجه حرارت کره زمین نخواهد داشت. طبق برآوردهای سازمان ملل متحد، با سطح کنونی تولید گازهای گلخانه ­ای، ‌تا سال ۲۰۴۰ درجه حرارت کره زمین نزدیک به یک و نیم درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت.

آموزش آنلاین و چالشی برای سیستم آموزشی

مدارس، دانشگاه­ها و مهدکودک­ها مجبور به تغییر روش آموزشی و آموزش از راه دور شدند و مشخص شد که هیچ کس برای این گذار آماده نبود. بسیاری از مدرسین به سختی خود را با روش جدید آموزش، تدریس از راه دور و جلب توجه دانش آموزان،‌ توجه به تک تک آنها و سایر شرایط جدید سازگار کردند. مشکل بعدی این بود که مدرسین روش کار با فناوری­های جدید و پلت­فرم‌های آنلاین را یاد بگیرند. حتی والدین نیز برای این دوره گذار و تلفیق کار خود با کنترل فرایند آموزش فرزاندانشان آماده نبودند.

کار حضوری به عنوان یک امتیاز جدید

زمانی که کارکنان شرکت­ها مجبور به کار از راه دور شدند،‌ شادی می­کردند و حتی بهره ­وری آنها بالا رفت، اما آرام آرام، شرایط جدید ملالت­ آور شد و فراهم نبودن فضای مناسب برای کار، وجود فاکتورهای دیگر از قبیل مزاحمت کودکان در خانه، اقوام و همسایه­ ها مانع از تمرکز افراد روی کار می­شود و مهمتر از آن، کارکنان با یکدیگری معاشرت نمی­کنند و میزان کنترل کارفرما بر کارکنان کم می­شود. تمام این مسائل باعث می­شود که افراد انگیزه خود را برای انجام شایسته کار از دست بدهند. از سوی دیگر، نامشخص بودن وضعیت اقتصادی شرکت و نگرانی از تعدیل نیرو در بسیاری از شاخه ­های تولیدی مزید بر علت شده ­اند. پیشگویی­ها درباره «راحتی» و «مطلوبیت» کار از راه دور دروغ از آب درآمد. و حتی می­توان گفت که امروز کار در شرکت یک مزیت محسوب می‌شود.

مراقبت افراطی از خود

تا پیش از پاندمی، سبک زندگی سالم مد شده بود و آرام آرام توجه به سلامتی در میان مردم محبوبیت بیشتری پیدا می­کرد، اما شیوع ویروس کرونا شکل کاملا جدیدی به آن داد. امروز شرایط به گونه ­ای است که بی­ توجهی به سلامت جسمی نه تنها غیرعقلانی که حتی نوعی خودمحوری و بی­ توجهی به سلامت سایر افراد جامعه محسوب می­شود. در بسیاری از کشورهای دنیا، جامعه در مرحله اول دریافت خدمات پزشکی است: اندازه گیری دمای بدن و انجام تست­های ضروری برای حضور در برنامه­ های مختلف. می­توان گفت که امروز، پزشک در جایگاه بروکرات قرار گرفته و نسخه درمانی یک سبک جدید از کنترل جامعه است. علاوه بر این،‌ در محیط­های کاری، تهیه بیمه درمانی اختیاری و درخواست برای افزایش خدمات آن بیش از قبل مرسوم شده است و افراد را وادار به انجام معاینات پزشکی می­کنند.

اشتراک‌گذاری به صرفه ­جویی در مشاغل و مارک‌های محبوب انجامیده است

در دوره قرنطینه، افراد بیشتر به خرید لباس‌های دست دوم روی آوردند. طبق برآوردهای سایت «eBay»، در بریتانیا طی ماه ژوپن سال جاری آقایان به میزان ۲۲ درصد بیشتر از ماه­های قبل لباس­های دست دوم خریداری کرده ­اند. سایت تحلیلی «گلوبال دیتا» نیز می­نویسد که در ده سال آینده فروش لباس­های دست دوم در بخش مردان ۵۰ درصد افزایش خواهد داشت. این رشد سریع دو دلیل دارد:‌ «جریان سبز» و پایین آمدن درآمد. برخی مارک­های معروف که طی دو سال گذشته متحمل خسارت شده ­اند نیز آرام آرام از تجارت کلاسیک به فروش مجدد (اجناس دست دوم) روی می­آورند. به عنوان مثال، برند گوچی به پلتفرم فروش مجدد برندهای برتر «RealReal» پیوست.  در بازار کار نیز خدمات «sharing» یا تقسیم کردن از محبوبیت بیشتری به نسبت سابق برخوردار است؛ از ساده ­ترین موضوعات گرفته تا مشاوره ­های گرانقیمت. ترند تقسیم کردن برای بسیاری از افراد کاردان که شغل خود را از دست داده ­اند کاملا مناسب است و برای شرکت­ها نیز از نظر اقتصادی به صرفه است.

قرنطینه برای نسل z از همه سخت­تر بود

این نسل در دوره قرنطینه بیشتر از سایرین سختی کشیدند زیرا این نسل شامل گروه سنی ۱۱ تا ۲۵ سال می­شود. ۵۱ درصد به خاطر وضعیت کسل کننده در دوره قرنطینه اعتراض داشتند و ۴۷ درصد به دلیل عدم تحرک کافی معترض بودند. علاوه بر این­ افزایش زمان تماشای صفحه نمایش (تلویزیون، گوشی همراه و ...) اظهار نگرانی کرده‌اند. نسل جوان و به ویژه نسل z بیش از سایرین نگران ابتلاء به بیماری کویید-۱۹ هستند.

اختلالات روانی و وسواس­ گونه

افزایش سطح نگرانی عمومی به دلیل شیوع بیماری و بحران اقتصادی در تمام دنیا، پیامدهای روانی طولانی مدت بر جا خواهد گذاشت. از یک سو، افراد نگران آینده نامشخص و مبهمی هستند که به خودی خود باعث افسردگی عمومی  و بویژه در قشر کم درآمد می­شود. از سوی دیگر، برای افرادی که به صورت ژنتیک مستعد وسواس و اختلالات روانی هستند، شرایط کاملا مهیا شده و رفتارهای وسواس­گونه را در آنها تشدید می­کند.

شانس جدید برای برخورداری از یک خانواده واقعی

به لطف قرنطینه عمومی، افراد زمان بیشتری را در کنار خانواده سپری می­کنند که همین موضوع نقش مهمی را در زندگی کودکان نسل بعد ایفا می­کند. والدینی که تا قبل از این اتفاقات پیوسته در ماموریت کاری و یا اداره بودند، اکنون در خانه­ نشسته ­اند و اولویت­های خود را در طول تغییر داده­اند. در واقع توازن بهتری بین ساعات کاری و رسیدگی به امور خانواده ایجاد کرده­اند. فضای آرام خانواده کمک می­کند تا والدین بهره‌وری بهتری در کار داشته باشند. از نظر روانی، کودکان نیز در این فضا بهتر رشد می­کنند.

در پایان می­توان گفت که ویروس کوید ۱۹  از یک سو نقش فناوری­ها را در زندگی «نسل آلفا» تقویت کرد و از سوی دیگر ارزش و اهمیت معاشرت افراد را برای ما برجسته ­تر کرد.

کد خبر 9073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =