حزب ملی متحد (UNP) در واکنش به بیانیه اخیر سه فعال مسلمان در محکومیت بیانیه این حزب در مورد افغانستان اظهار داشت که "طالبان همچنان اجازه می دهد تا جنبش های تروریستی تحت نظارت آنها ایجاد شود " و فعالان از حزب انتقاد می کنند و از طالبان دفاع می کنند.

طالبان همچنان اجازه می دهد تا جنبش های تروریستی تحت نظارت آنها ایجاد شوند

حزب ملی متحد (UNP) در واکنش به بیانیه اخیر سه فعال مسلمان در محکومیت بیانیه این حزب در مورد افغانستان اظهار داشت که "طالبان همچنان اجازه می دهد تا جنبش های تروریستی تحت نظارت آنها ایجاد شود " و فعالان از حزب انتقاد می کنند و از طالبان دفاع می کنند.

دراین بیانیه آمده است: "حزب ملی متحد مایل است به نظرات سه فعال  مسلمان که در حمایت از طالبان و اقدامات قبلی آنها بیانیه داده اند ، پاسخ دهد.

"حزب ملی متحد همواره به هویت سریلانکایی و حمایت از حقوق بشر تاکید داشته و اطمینان می دهد که مسلمانان از حقوق مشابه سایر شهروندان برای عبادت و بهره گیری از فرهنگ خود برخوردارند. و ما از این اصول فاصله نگرفته ایم و بر این مفهوم ثابت قدم بوده ایم. یکی از اعضای موسس حزب Dr.T.B.Jayah ، یکی از اعضای محترم جامعه مسلمانان بود.

 مواضع اخیر حزب شامل موارد زیر است:

- مخالفت با تصرف ارتش در میانمار که بر شهروندان مسلمان آن تأثیر گذاشت.

- درخواست از دولت که سیاست ممنوعیت دفن خود را که بر همه شهروندان از جمله مسلمانان تأثیر گذاشته است لغو کند.

- ما در پارلمان تلاش برای دستگیری هارین فرناندو و دستگیری رشاد بعث الدین را مطرح کردیم ، که هر دو نقض جدی امتیازات را به دنبال دارد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: ما روزانه تصاویری از تعداد زیادی از شهروندان افغان را که به دلیل حضور طالبان افغانستان را ترک می کنند مشاهده می کنیم ، اینها همه مسلمان هستند. طالبان در حال حاضر تهدیدی برای بسیاری از کشورهای مسلمان آسیای مرکزی و خاورمیانه است.

طالبان همچنان به ارتباط خود با گروه های تروریستی مانند القاعده و داعش ادامه می دهد.

در سال ۲۰۰۱ ، راتنسیری ویکرمنایاک ، نخست وزیر سریلانکا به پاکستان رفت و در کنار دولت پاکستان از طالبان خواست تا مجسمه های بودای بامیان را تخریب نکنند. این مجسمه ها یکی از مشخصه های پادشاهی گاندارا و مدارس بودایی است که در افغانستان وجود داشت.

این مجسمه ها برای ما به اندازه قدس برای اسلام مقدس بودند. آیا این سه فعال این اقدامات انفجار مجسمه را می پذیرند؟

وقتی مجله فرانسوی ، شارلی ابدو ، کاریکاتوری از حضرت محمد تهیه کرد ، حزب ملی متحد این اقدام را محکوم کرد. چرا این فعالان در محکومیت طالبان به خاطر اقدام مقدس مردد هستند؟ در عوض ، آنها سعی می کنند آنها را قهرمان نشان دهند. UNP همواره با افراط گرایی در بین تمام جوامع سریلانکا مخالف بوده است. بزرگترین آسیب به جامعه مسلمانان نه توسط سایر جوامع بلکه توسط مسلمانان افراطی که مسئول حملات تروریستی روز یکشنبه عید پاک بودند وارد شده است. بنابراین ، ما به عنوان یک حزب سریلانکا می خواهیم به این فعالان یادآوری کنیم که همه سریلانکایی ها باید برای آینده کشور متحد شوند و همه ما طالبان را محکوم کنیم که همچنان اجازه می دهد جنبش های تروریستی تحت نظر آنها ایجاد شود. "

ملاحظات:

حزب ملی متحد به رهبری رانیل ویکرماسینگه نخست وزیر سابق سریلانکا از احزاب مهم این کشور و اصلی ترین رقیب حزب حاکم به رهبری ماهیندا راجاپاکسا می باشد.

در رقابتهای انتخاباتی گذشته اقلیتهای تامیل و مسلمان از حزب ملی متحد حمایت کردند و هنوز هم با این حزب در ائتلاف هستند.

همانگونه که در بیانیه آمده است یکی از اعضای موسس حزب مسلمان بوده است و قطعا به انتخابات آتی و بهره مندی از اقلیت مسلمان چشم دارد. با اینحال بدنبال حوادث اخیر افغانستان رسما بیانیه داد که دولت طالبان را برسمیت نشناسد.

سه تن از مسلمانان فعال و طرفدار این حزب از جمله لطیف فاروق حقوقدان و نویسنده مطبوعات، با استناد به موضع گیری های آشکار چین،روسیه و پاکستان و مواضع غیر آشکار دیگر کشورهای موثر از جمله ایران ،خواستار برسمیت شناخته شدن طالبان هستند.

اگرچه این درخواست فعالین مسلمان قاطعانه از سوی حزب ملی متحد رد شد، اما همین کنشها و حضور زنده در عرصه سیاسی و اجتماعی نوید بخش فعالتر شدن مسلمانان در این عرصه هاست.

کد خبر 9106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =