مجلس ملی مسلمانان ( National Muslim Assembly) دراولین اجلاس عمومی خود که در کلمبو برگزار شد رسما افتتاح و فعالیت های خود را آغاز کرد. این سازمان توسط جمعی از مسلمانان سریلانکا از حوزه های خصوصی ، تجاری ، دانشگاهی و حرفه ای تشکیل شده است.

مجلس ملی مسلمانان سریلانکا رسماً تشکیل شد

مجلس ملی مسلمانان ( National Muslim Assembly) دراولین اجلاس عمومی خود که در کلمبو برگزار شد رسما افتتاح و فعالیت های خود را آغاز کرد. این سازمان توسط جمعی از مسلمانان سریلانکا از حوزه های خصوصی ، تجاری ، دانشگاهی و حرفه ای تشکیل شده است ، اولین سازمان در نوع خود است که متشکل از از چهار گروه قومی مسلمان در سریلانکا می باشد ، یعنی مورهای سریلانکا ، مالزی های سریلانکا ، ممون های(گوجراتی های سنی) سریلانکا و بوهراهای (گوجراتی های شیعه هفت امامی) سریلانکا.

مجلس ملی مسلمانان (NMA) ، یک سازمان مدنی غیر سیاسی و غیر فرقه ای است که با هدف ارائه نمایندگی مدنی برجسته در کلیه امور مربوط به جامعه تشکیل شده است. هدف از این فعالیت ، اعاده حیثیت جامعه مسلمانان با نشان دادن تعهد فعالانه جامعه نسبت به ادغام ملی ، وحدت ملی و هماهنگی ملی در سریلانکا می باشد.

ازجمله اهداف این مجلس به عنوان یک کاتالیزور برای کار در جهت منافع عمومی نه تنها مسلمانان سریلانکا بلکه همه شهروندان این کشور فعالیت می کند و به بهترین استعدادها و منابعی که در جامعه مسلمان سریلانکا حضور دارند خدمات لازم را در این زمینه ارائه می دهند.

این مجلس توسط یکی از برجسته ترین مفاخر پزشکی سریلانکا ، پروفسور کمال دین ، ​​که به عنوان رئیس اداره انتخاب شده است رهبری می شود. سایر اعضای هیات مدیره عبارتند از: افضل ماریکار (نایب رئیس) ، خوزیما جفرجی (نایب رئیس) ، زاهارین هامین (دبیر) و صبری قوس (خزانه دار).

در جلسه افتتاحیه کمال دین گفت: "وقت آن رسیده که ما به عنوان یک ملت دور هم جمع شویم ،" و NMA اولین قدم بی سابقه است زیرا اولین نهاد مدنی است که به طور رسمی از مسلمانان سریلانکا از هر چهار گروه قومی تشکیل شده است. ما با یک واقعیت مشترک متحد شده ایم ، و آن این است که همه ما سریلانکایی هستیم. و این تصدیق فی نفسه از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. "

وی در پاسخ به برنامه های مجلس گفت:  "ما یک سری اقدامات در نظر گرفته شده داریم ، از آموزش و پرورش تا اعتلای اجتماعی ، ابتکاراتی برای آگاهی جامعه ، کاهش فقر و موارد دیگر. امیدواریم هر چه زودتر محدودیتهای COVID-۱۹ کاهش یابد و آنها را عملی کنیم. اما هدف نهایی بسیار بزرگتر از آن است. و آن پرورش یک ملت متحد است که از طریق درک و احترام متقابل و با ایجاد بافت جدیدی که به طور موثرتری با بقیه کشور مرتبط و ادغام شود ، حاصل می شود. اگرچه این اقدام دلهره آور و چالش برانگیز است اما باید خود را به چالش بکشیم تا بهتر برای یکدیگر و ملت خود عمل کنیم.

ملاحظات:

بدنبال اقدامات تروریستی گروه های مسلمان افراطی (التوحید) مرتبط با کشورهای سعودی و پاکستان و بمب گذاری سال ۲۰۱۹ در سریلانکا ،بستر مناسب برای بودایی های افراطی مخالف مسلمانان بوجود آمد و اسلام هراسی را در جامعه سریلانکا بسرعت تبلیغ و گسترش دادند.

با ایجاد این فضا مسلمانان عملا از فعالیتهای سیاسی، اجتماعی و حتی امور دینی خود تا حدود زیادی کناره گیری و به انزوا رفتند. و حتی در موضوع گسترش شیوع کرونا انگشت اتهام به سمت مسلمانان و عدم رعایت پروتکل ها از سوی آنان بود.دستگیری نماینده مجلس مسلمان رشاد بعث الدین و برادرش در سالگرد اقدامات تروریستی سال ۲۰۱۹ با استناد به قانون پیشگیری از اقدام تروریستی که هنوز آزاد نشده اند و نامشخص بودن سرنوشت او و ده ها مسلمان دستگیر شده دیگر، تصویب ممنوعیت پوشش برقع و عدم واکنش مسلمانان نشان از ضعف تشکیلاتی مسلمانان است. به نظر می رسد تشکیل چنین نهادی برای بازگشت اعتماد به نفس مسلمانان و فعالیتهای نظام مند بسیار ضروری بود. افتتاح مجلس ملی مسلمانان و حضور گروه های مختلف مسلمان روزنه امید در میان مسلمانان و نشان از آمادگی حاکمیت برای ورود مسلمانان در امور سیاسی،اجتماعی ، فرهنگی و ...است که باید آنرا به فال نیک گرفت.ضمن اینکه هدایت این مجلس توسط شخصیتی علمی و معتدل مانند دکتر کمال الدین امید به موفقیت و فراگیر شدن فعالیتهای این مجلس را می دهد.

کد خبر 9115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =