مشاوران امنیت ملی و نمایندگانی از کشورهای همسایه افغانستان، به استثنای چین و پاکستان، ۱۹ آبان ماه در دهلی نو گرد هم آمدند تا نشستی امنیتی در مورد چگونگی تعامل با حکومت طالبان در افغانستان داشته باشند.

روزنامه: تایمز آف ایندیا  

نشست کشورهای همسایه افغانستان با هدف گفتمان و بحث درباره چگونگی تعاملات با دولت جدید این کشور  

مشاوران امنیت ملی و نمایندگانی از کشورهای همسایه افغانستان، به استثنای چین و پاکستان، ۱۹ آبان ماه در دهلی نو گرد هم آمدند تا نشستی امنیتی در مورد چگونگی تعامل با حکومت طالبان در افغانستان داشته باشند. در این نشست نمایندگان کشورهای هند، ایران، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان حضور داشتند. نمایندگان طالبان به این نشست دعوت نشدند و چین و پاکستان هم قبلا اعلام کرده بودند که در آن شرکت نمی‌کنند. آجیت دووال، مشاور ارشد امنیتی دولت هند، گفت: "همه ما با نگرانی شدید تحولات افغانستان را دنبال می‌کنیم. اینها پیامدهای مهمی نه تنها برای مردم افغانستان، بلکه برای همسایگان و منطقه دارد."

پاکستان از زمان روی کار آمدن طالبان، نفوذ خود را در کابل دوباره به دست آورده است و حکومت طالبان افغانستان نیز امیدوار است تا چین  برای بازسازی اقتصاد افغانستان سرمایه‌گذاری کند و به همین منظور هر دو کشور در نشست دهلی نو حاضر نشدند؛ چین ادعا کرد که برنامه دیگری دارد و پاکستان رسما کنفرانس را تحریم کرد و معید یوسف، مشاور امنیت ملی این کشور هفته گذشته هند را به "خرابکاری" در منطقه متهم کرد. جناب آقای علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست شرکت کرده اند. ایشان در سخنرانی خود از ایالات متحده بابت نحوه خروج از افغانستان انتقاد کرده است و آن را "فریبکارانه" خوانده است . وی خواستار تشکیل دبیرخانه دائمی برای این نشست شده و برای دور بعدی گفتگو از طرف ایران برای میزبانی اعلام آمادگی کرده است. هند اولین دیدار رسمی با مقامات طالبان را ماه گذشته در قطر برگزار کرد. 

کد خبر 9807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =