برنامه اجرایی همکاری های فرهنگی، آموزشی و تحقیقاتی دو کشور در زمینه تحقیقات و برپایی کارگاه‌های آموزشی و همایش‌های مشترک؛ تبادل استاد و دانشجو و برگزاری دوره‌های آموزشی دایمی و موقت؛ اعطاء کمک هزینه‌های تحصیلی و فرصت‌های مطالعاتی متقابل و... در جریان است. مطابق آمارهای ارایه شده در بانک اطلاعات رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در ایتالیا، حدود ۱۳۶ تفاهم نامه و قرارداد همکاری بین دانشگاه ها و مراکز تحقیق ج.ا.ایران، با حدود ۳۵ دانشگاه و مرکز تحقیقات ایتالیایی در جریان است؛

عبدالمجید مصلح رییس دانشگاه خلیج فارس و "جراردو کانفورا" رییس دانشگاه "سانیو" ایتالیا، مردادماه سال جاری، تفاهم نامه همکاری دو دانشگاه را به امضاء رساندند.  همکاری های پژوهشی و آموزشی در حوزه‌های زیست شناسی، کشاورزی و دامپزشکی از اولولیت های این تفاهم نامه است. دانشگاه خلیج فارس، در کارگروه مرجع ملی همکاری‌های علمی بین المللی با ایتالیا عضویت دارد و گسترش همکاری با دانشگاه‌های ایتالیا از اولویت های این دانشگاه است و پژوهشگران و دانشگاه‌های کشور ایتالیا، رتبه نخست همکاری های بین المللی دانشگاه خلیج فارس را دارا هستند. دانشگاه خلیج فارس سال تحصلی ۱۴۰۰_ ۱۳۹۹،  هفت هزار و۲۵۶ نفر دانشجو در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری داشته است؛ که بیش از ۳۰۰ نفر ایشان، دانشجویان بین المللی از کشورهای افغانستان، پاکستان، هند، و ... بوده اند؛ و سالیانه شماری دانشجو از دیگر کشورها، از جمله کشورهای اروپایی نیز برای شرکت در دوره‌های کوتاه مدت، و استفاده از فرصت های مطالعاتی خود، به این دانشگاه واقع در بوشهر می‌آیند. دانشگاه "سانیو" که در شهر (Benevento)  ایتالیا واقع است هم، رشته هایی نظیر اقتصاد، مهندسی الکترونیک، انرژی، کامپیوتر، عمران، فن آوری زیستی، زیست شناسی، زمین شناسی، محیط زیست، و حقوق را ارایه می نماید و مطابق برخی رده بندی ها در رتبه ۵۰۰ – ۴۰۰ جهانی؛ و رتبه ۱۰۰+ دانشگاه های تازه تأسیس قرار دارد.

ملاحظات: دانشگاه های ایتالیا، یکی از نخستین مقاصد ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی بوده و همکاری های علمی و دانشگاهی، یکی از اولویت های بنیادین همکاری های فرهنگی ایران و ایتالیا است؛ که در حوزه هایی نظیر کاوش و مرمت های باستان شناسی؛ معماری و... پایدار و پیشرو و بسیار بهره ور و مؤثر بوده است. روابط دانشگاهی ج.ا.ایران و ایتالیا برمبنای مفاد فصل دوم سند برنامه اجرایی همکاری های فرهنگی، آموزشی و تحقیقاتی دو کشور در زمینه تحقیقات و برپایی کارگاه‌های آموزشی و همایش‌های مشترک؛ تبادل استاد و دانشجو و برگزاری دوره‌های آموزشی دایمی و موقت؛ اعطاء کمک هزینه‌های تحصیلی و فرصت‌های مطالعاتی متقابل و... در جریان است.  مطابق آمارهای ارایه شده در بانک اطلاعات رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در ایتالیا، حدود ۱۳۶ تفاهم نامه و قرارداد همکاری بین دانشگاه ها و مراکز تحقیق ج.ا.ایران، با حدود ۳۵ دانشگاه و مرکز تحقیقات ایتالیایی در جریان است؛ که گزارش دقیقی از بازخورد آن در دست نیست؛ اما مشاهدات میدانی حاکی از آن است؛ که در بسیاری موارد، این تفاهم نامه ها پس از انعقاد، پیگیری، و به طور کامل اجرایی نمی گردند.

کد خبر 10492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =